Hej,

Rörisen håller på att installera en ackumulatortank och jag e lite fundersam på dimensionen från pumpen.

Han har dragit 22 rör från värmepumpen till ack-tanken och sedan vidare till matningarna till golvvärmen. Vi har 11 slingor på övervåningen och 5 på nedervåningen. (Ca 180) kvar.

Det går 25 matar till bottenvåningen och 32 till övervåningen. Räcker verkligen 22 rör? Vore det inte bättre med typ 28 el 32 mellan panna, tank och matningarna?

Mvh
Micke
 
  • Kopparrörsanslutningar på en ackumulatortank med numrerade anslutningspunkter. Monteringsarbete pågår i ett teknikrum med flera rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Det beror på, vad har du för effektbehov? Maxar du golvvärmen med 50W/m2 så behöver du 9kW på 180m2. Men är ditt hus nytt så behöver du förmodligen inte så mycket effekt. Prata med rörisen och berätta att du känner dig orolig över den dimensionen. Han/hon kanske har en bra anledning.

Tror teknikhandboken säger 5kW på 22 rör vid 55/45°C, så klart kan man öka flödet och ta ut mer, men helst ska man göra rätt direkt. Har inte den i närheten så jag kan inte kolla exakt. Det beror säkert på rörlängd också. (Jag är inte röris)
 
  • Gilla
Mickael Jensen
  • Laddar…
S Screew skrev:
Det beror på, vad har du för effektbehov? Maxar du golvvärmen med 50W/m2 så behöver du 9kW på 180m2. Men är ditt hus nytt så behöver du förmodligen inte så mycket effekt. Prata med rörisen och berätta att du känner dig orolig över den dimensionen. Han/hon kanske har en bra anledning.

Tror teknikhandboken säger 5kW på 22 rör vid 55/45°C, så klart kan man öka flödet och ta ut mer, men helst ska man göra rätt direkt. Har inte den i närheten så jag kan inte kolla exakt. Det beror säkert på rörlängd också. (Jag är inte röris)
Tack!
Vi bor insett gammalt 60 talsystem så vi behöver nog alla kW vi kan få 🤣 vi har en 13kw Bosch L/V som tuffar på.

Då borde kanske 28 rör vara att föredra. Hellre för ”stort än för litet” vill inte att det inte räcker till.
 
  • Resultat av beräkning för ny värmepump med data såsom maximalt effektbehov, beräknad energiförbrukning, driftstid och medeltemperatur för orten Haninge - Vendelsö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Är sträckan kort kan 22 vara tillräckligt, jag är nästan helt 100 på att alla rör i pumpen du har är 22mm. Sen beror det på vilken framledningstemp du kör. Ju högre temp ju mer effekt kan du få ut. Samma sak med flödeshastigheten.
 
  • Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
S Screew skrev:
Är sträckan kort kan 22 vara tillräckligt, jag är nästan helt 100 på att alla rör i pumpen du har är 22mm. Sen beror det på vilken framledningstemp du kör. Ju högre temp ju mer effekt kan du få ut. Samma sak med flödeshastigheten.
Oj, det vet jag inte riktigt.
Men Max framledning är satt på 42c tror jag. Ser ut som effektbehovet är 11kW som Max på anläggningen totalt. Det e kanske 3-4 meter mellan panna/tank och matningar.

Rören mellan ute och innedel är 32 mm enligt Bosch, förr satt 25 men det funka inte pga av för lågt flöde.
 
S
Det är mycket möjligt att 22 är i det klenaste laget. Kolla med din röris att gå upp till 28 eller 32. Men som sagt, jag är inte röris och din röris kanske vet något jag inte vet. Berätta gärna hur det går.
 
Nu är jag inte heller röris annat än på hobbynivå , men vi håller att installera ny värme både hos oss och mina föräldrar.

Som jag läst mig fram till klarar 22mm att transportera 8,5 kw
28 mm 14,5 kw & 35 mm 22 kw.
Har man glykol i tar man gånger 0,9
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.