Ett par fasadplankor ovanför ett fönster har slagit sig en hel del. När jag undersöker det närmare så ser jag att det finns ingen regel eller annat bakom som skruvarna kan fästa i. Så snickarna har skruvat in in skruvar som bara sitter i själva fasadplankan.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här på bästa smidigaste sätt. Att sätt in nya skruvar hjälper ju inte. Jag funderade på att sätta en vinkelprofil i aluminium för att trycka in plankorna, men är rädd plankorna kommer spricka då det blir så mkt tryck och så nära änden av plankan.

Hur hade ni löst det här?
 
  • Bild av ett par slagna fasadplankor ovanför ett fönster med en synlig spricka mellan plankorna. Plankorna är blå och verkar vara löst monterade utan stöd bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plankor på husets fasad ovanför ett fönster är böjda och har släppt från sitt fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att bottenbrädorna sitter fast?
Isf skruva fast lockbrädorna med små trallskruv i bottenbrädorna. Alt spika med 50 mm spik (se bara upp så inte ngt bakom skadas om det inte finns ngn luftspalt).
Eller om nu bottenbrädorna sitter fast och du kan hitta spikregeln så är tillräckligt långa spik/skruv applicerade i spikregeln det bästa.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Antar att bottenbrädorna sitter fast?
Isf skruva fast lockbrädorna med små trallskruv i bottenbrädorna. Alt spika med 50 mm spik (se bara upp så inte ngt bakom skadas om det inte finns ngn luftspalt).
Eller om nu bottenbrädorna sitter fast och du kan hitta spikregeln så är tillräckligt långa spik/skruv applicerade i spikregeln det bästa.
Som jag förstår det är det inga bottenbrädor utan typ profilerad panel (osäker på namn). Men ungefär så som bifogad bild iaf.
Jag antar att det finns reglar bakom som plankorna är fästa i... men att reglarna inte går riktigt hela vägen in till fönstret... därför den rödmarkerade spiken inte fäster i något.
 
  • 3D-rendering av profilerad panel med U-formade spår mellan varje planka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå profilerad panel med cirklar som markerar spikar. Tre gröna cirklar längre bort från fönstret, en röd nära fönstret som inte fäster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok.
Om brädorna skruvas ihop så fungerar de som en skiva som då är fäst i reglarna där de finns. Det brukar kunna duga. Är ju normalt endast vinden som ger påkänningar i form av last på fasaden. Det viktiga är att få så tätt det går mellan brädorna för att minimera vatteninträngning vid slagregn.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ok.
Om brädorna skruvas ihop så fungerar de som en skiva som då är fäst i reglarna där de finns. Det brukar kunna duga. Är ju normalt endast vinden som ger påkänningar i form av last på fasaden. Det viktiga är att få så tätt det går mellan brädorna för att minimera vatteninträngning vid slagregn.
Tyvärr så skruvas ju inte brädorna ihop. De läggs liksom över varandra men fästes sedan bara bakomliggande reglar... reglar som då saknas här närmast fönstret. Brädorna är ju då ganska tunna där de ligger dubbelt, så jag tror det är stor risk att de spricker om jag försöker dra ihop dom genom att skruva där.
 
Det är bara att ta två 50mm dyckert 5-6cm från änden och spika ihop läkten med botten brädan, en på var sida. Det kommer fungera utmärkt.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är bara att ta två 50mm dyckert 5-6cm från änden och spika ihop läkten med botten brädan, en på var sida. Det kommer fungera utmärkt.
Men som jag förstår det så är det inga bottenbrädor utan profilerad panel. De ligger omlott på varandra med en tunn och smal överlappning.
 
H Hansssss skrev:
Men som jag förstår det så är det inga bottenbrädor utan profilerad panel. De ligger omlott på varandra med en tunn och smal överlappning.
Ok jag såg vanlig lockläkt när jag tittade, men nu ser jag att så inte är fallet. Skulle nog ändå spika för det finns ett överlapp.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.