Ytterligare en fråga:

Det är mycket snack om tätskikt, ångenmonströmningsmostånd osv. Men en akilleshäl som jag ser det är övergången mellan vägg och tak. Egentligen så borde man väl ha tätningsremsa i skarv och måla ut tätskikt i taket också. För att få ett fullgott skydd med tanke på ånggenomströmning. Jag tänkte köra huntonit tak......kan man köra med typ latexfog mellan huntonit tak och aquapanelen efter man lagt tätskiktet?

Tacksam för tips!

/ Hälksningar Pär
 
K
Gör så istället att du börjar med att måla taket enligt färgtillverkarens tätsystem. Måla ner det ca 5 cm på vägg och överlappa sen med "väggtätskiktet".

Eller tvärtom om du vill måla efter tätskikt på vägg så klart :)
 
Grejen är att jag tänkte köra med färdigt tak(huntonit). Så jag kommer att köra på med detta, men det är konstigt att detta inte nämns någonstans. Jag tänker nu täta med silicon mellan kakel och innertak och strunta i taklisten.

Det borde bli stilrent och hyffsat tätt.

/PP
 
Anledningen är att det inte är samma problematik med konstant fuktbelastning i taket som det är bakom keramikbeklädnad. Bakom keramiken kan det antas alltid stå vatten i fixet/keramiken, taket har ju inget fuktbindande som hela tiden belastar. Vad gäller övergången mellan tak/vägg får man nog helt enkelt förlita sig på att ventilationen i huset fungerar vilket ska ge ett litet undertryck som ser till att luft sugs in utifrån via eventuella springor.
 
OK, jag tänkte på vattenångan som bildas och som kan tränga upp i mellanbjälklaget. Men det är kanske ingen fara.

/ Hälsningar Pär
 
ktm250 skrev:
Gör så istället att du börjar med att måla taket enligt färgtillverkarens tätsystem. Måla ner det ca 5 cm på vägg och överlappa sen med "väggtätskiktet".

Eller tvärtom om du vill måla efter tätskikt på vägg så klart :)
Tvärtom är ingen bra lösning enligt farsan, det grova tätskiktet ger en helt annan struktur än den tunnare våtfärgen vilket ser dumt ut, han blev tvungen att tätskikta hela taket för att få det att se enhetligt ut. Men det kanske går att spackla eller slipa ut lite lätt? - Värt att tänka på kanske?

MVH: Marcus
 
K
Med tvärtom, menade jag att han kör tätskikt på vägg och sen målar ner en bit på den. Inte att köra väggtätskiktet upp i taket :)
I båda fallen att överlappet är på vägg. Inte i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.