Hejsan har haft en rörmokare hos mig som skulle demontera och montera tillbaka efter bänkskivebytet. Det är så att några dgr efter bytet så droppade den övre kallvattenslangen som går in blandaren. Märkte det av en ren slump, han kom tillbaka och drog åt den och det funkade några dagar. Nu droppar det ifrån kopplingen till varmvattnet. Jag blir vanisinning då inget va så här innan bytet. Vad ska jag göra? Kan någon ge mig råd. Jag har stängt av båda balofixen till kall och varmvattnet nu. Eftersom jag inte hade nåt problem innan är det rörfirmans ansvar tycker ni?
 
  • Läckande koppling under diskbänk där kallvattenslang är ansluten till blandaren. Närbild visar metallskruv och slanganslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, han skulle kapat röret och satt nya kopplingar. Gissar att han använt de gamla med slitna gängor som nu läcker.
 
Stängde av varmvattenbalofixen men det det ser ut att läcka från kallvattenslangen den delen som går upp i kranen. Det rinner längs med slangen på utsidan.
 
Vissa modeller av kranar så sitter slangarna skruvade, prova om du kan spänna åt kallvatten. Borde gå utan att ta bort kranen.
 
Klantskallen får väl komma tillbaka igen.
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Ja, han skulle kapat röret och satt nya kopplingar. Gissar att han använt de gamla med slitna gängor som nu läcker.
Slitna gängor? Det är inte gängorna som ska vara täta här, det borde sitta en packning i halvkopplingen överst.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Slitna gängor? Det är inte gängorna som ska vara täta här, det borde sitta en packning i halvkopplingen överst.
Jo, men packningsfel hade upptäckts direkt. Liten rispa i gängorna kan räcka för långsamt läckage.
 
Första bilden jag la upp kommer inte från kopplingen, jag stägde av varmvattnet men kallvattenslangen ligger an mot vv kopplingen så det har droppat från den ner mot kopplingen. Så det är bekräftat att slangen fortfarande läcker uppe vid kranen. Så det måste förmodligen demonteras och kolla packningen längst uppe den lilla o ringen tror jag. Se bild
 
  • Tre flexibla slangar med kopplingar, en med svart o-ring markerad i rosa cirkel, ovanför två bruna tätningar. Texten "BLANCO 2PC FLEXIBEL SLANG" syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Karl-E skrev:
Jo, men packningsfel hade upptäckts direkt. Liten rispa i gängorna kan räcka för långsamt läckage.
Nej!
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej!
Ge det några år till så får du se vad man kan vara med om ibland :)
 
K Karl-E skrev:
Ge det några år till så får du se vad man kan vara med om ibland :)
Nja. Gängorna har ju ingen tätande funktion alls. Så min väntan blir nog lönlöst.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
ibland kan de där Anslutningsslangarna skruva upp sig uppe vid blandaren när man drar åt den lekande muttern vid kopplingen.

Jag hade testat att lossa vid kopplingen, sedan skruvat åt Anslutningsslangarna i blandaren. Sedan är det viktigt att slangen hålls stilla så den inte vrids när du skruvar på de lekande muttrarna vid kopplingen.

Om det inte funkar så lär det vara packningen.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Jo, men packningsfel hade upptäckts direkt. Liten rispa i gängorna kan räcka för långsamt läckage.
Det stämmer inte. Enda gången gängorna kan spela in på en sådan koppling är om de är så trasiga att det inte går att dra åt dem över huvud taget.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Jo, men packningsfel hade upptäckts direkt. Liten rispa i gängorna kan räcka för långsamt läckage.
Gängorna tätar inte här, är det jag försöker säga. Om packningen är ok så spelar det ingen roll hur gängorna ser ut.
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
ibland kan de där Anslutningsslangarna skruva upp sig uppe vid blandaren när man drar åt den lekande muttern vid kopplingen.

Jag hade testat att lossa vid kopplingen, sedan skruvat åt Anslutningsslangarna i blandaren. Sedan är det viktigt att slangen hålls stilla så den inte vrids när du skruvar på de lekande muttrarna vid kopplingen.

Om det inte funkar så lär det vara packningen.
Borde man ta loss hela blandaren och dra åt utanför diskhon? Det är svårt att komma åt gängan när den sitter monterad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.