Har en Gardena Sileno som plötsligt börjat strula. Blinkar blått och påstår att den inte har någon slingsignal. Har en del skarvar med nya öar efter ha planterat nya växter i trädgården, men har kollat alla kopplingar och inget ser konstigt ut. Prövade tricket att sätta guiden i kopplingarna för höger och vänster begränsningskabel. På höger blinkade den fortfarande blått men när jag satte guiden i vänster började den istället blinka rött. Den blinkade även rött när jag tog ett par decimeter ny begränsningskabel och kopplade in i höger och vänster koppling.
Har någon haft liknade problem eller kan tolka varför den blinkar rött när jag kopplade som ovan?
 
Det är inte så att det som du tolkar som rött egentligen är orange sken? Det indikerar fel på guidekabeln.
Till 99,9 % så har du fel på slingan, det räcker inte att bara titta på grejorna, mät med en enkel multimeter. Slingresistans < 20 ohm för grönt sken.
 
E etompau skrev:
Det är inte så att det som du tolkar som rött egentligen är orange sken? Det indikerar fel på guidekabeln.
Till 99,9 % så har du fel på slingan, det räcker inte att bara titta på grejorna, mät med en enkel multimeter. Slingresistans < 20 ohm för grönt sken.
Nä, det blinkar rött. Så om jag mäter motståndet i slingan så ska det vara under 20 ohm och är det mer så talar det för kabelbrott?
 
G Gustav Wåhlin1 skrev:
Nä, det blinkar rött. Så om jag mäter motståndet i slingan så ska det vara under 20 ohm och är det mer så talar det för kabelbrott?
OK, om det blinkar rött med en testslinga så kan det ev. vara fel på själva laddplattan och dess antenn.
Felsymptomen "spretar" lite.

Kolla att trafon lämnar korrekt spänning, mät på laddblecken i laddaren, drygt 20 V ska finnas där.


Ja beg.slingan måste hålla en slingresistans på < 20 ohm, värde däröver kommer att indikeras med blått blink på laddaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.