Har en halvtrasig Baga 250 pump (slamavskiljare) där nivåvakten har försvunnit. Den löser jordfelsbrytaren så jag köpte en Baga 250 men som skiljer lite:
Befintliga pumpen har nivåvakt kopplad till extern kontakor (vänster på bild)
Nya pumpen har nivåvakt internkopplad.
Spelar det någon roll om jag kör på nya pumpen?
Jag kan byta den isåfall. Tacksam för input.
 
  • Uppställning av två olika Baga 250 pumpar, en trasig med extern nivåvakt och en ny med intern nivåvakt, på en gräsmatta med verktyg och en katt och hund i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya sitter i skitvatten och har flotörstyrning. den gamla hade säkert en induktiv eller en annan funktion. Så det går bra att sätta ner den nya och koppla in den före kontaktorn. Detta under förutsättning att det inte finns andra delar som styr pumpen. Den nya ska ha direktel till sig.

EDIT den nya kan få för sig att kärva i funktion. genom att det kan samlas en massa skit på lyftbollen som trycker ner den eller gör att den flyter efter lyft. En del skit samlas på ytan och kan hålla kvar den i ogynsmat läge. Men du får hålla koll på hur det blir.
 
J jonaserik skrev:
Den nya sitter i skitvatten och har flotörstyrning. den gamla hade säkert en induktiv eller en annan funktion. Så det går bra att sätta ner den nya och koppla in den före kontaktorn. Detta under förutsättning att det inte finns andra delar som styr pumpen. Den nya ska ha direktel till sig.

EDIT den nya kan få för sig att kärva i funktion. genom att det kan samlas en massa skit på lyftbollen som trycker ner den eller gör att den flyter efter lyft. En del skit samlas på ytan och kan hålla kvar den i ogynsmat läge. Men du får hålla koll på hur det blir.
Tackar. Lyftbollen är samma konstruktion på båda (internt troligen med)
Såklart är kontaktor bättre att bryta ström men det är bara 250W.
En fördel med kontaktor är att man kan tvångsstyra om flottören kärvar (trycka på kontaktorn)
men jag kör nog på den redan inhandlade pumpen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.