Jag vill koppla in den här taklampan i min hall, men jag tror att att uttaget i hallen är ojordat. Betyder det att jag inte kan ha den lampan?

Lampans jordsladd verkar gå till någon metallkrok som jag inte förstår hur den ska användas. Lampan verkar inte ha någon dubbelkvadratmärkning (om det spelar roll).

Tack för hjälpen, försökte googla men blev mest förvirrad 😊
 
  • Närbild av en taklampa med synliga kablar, en metallkrok för jordsladden och märkningar för tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsboxen på en taklampa med synliga jordsladdar, elkablar och en metallkrok, sett ur närbild från insidan av lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmonterat eluttag med två hål och en metallkrok synligt installerat i ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är vägguttagen i hallen jordade eller ojordade?
 
Ganska säker på att det är ojordat. Finns inga eluttag i hallen utom taklampan, men alla uttag i lägenheten (utom badrum och kök) är ojordade. Finns det något bra sätt att kolla?
 
Jordade vägguttag har jordbleck uppe och nere som syns tydligt. Finns det inte i andra vanliga rum så finns det säkert inte i hallen heller. Då behöver inte din lampa jordas utan det går bra att följa de gamla reglerna om klass 0 armatur. Hoppas du har en jordfelsbrytare i elcentralen, den ger bra extra säkerhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jordade vägguttag har jordbleck uppe och nere som syns tydligt. Finns det inte i andra vanliga rum så finns det säkert inte i hallen heller. Då behöver inte din lampa jordas utan det går bra att följa de gamla reglerna om klass 0 armatur. Hoppas du har en jordfelsbrytare i elcentralen, den ger bra extra säkerhet.
Okej, tack för svaret! 😊 Det ser inte ut att vara några bleck (se bilden på uttaget) så är väl ojordat då. Som man ser i bilden på armaturen har den en jordsladd som går till en metallkrok, ska jag bara låta den hänga och koppla in lampkontakten?

Japp, jag har jordfelsbrytare i alla fall 👍
 
Ja jordledaren låter man bara då vara som den är utan att koppla in den på något sätt.
 
  • Gilla
jossve
  • Laddar…
Okej, tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.