Jag funderar på att köpa en induktionshäll (ingen konkret i åtanke än, utan detta är en allmän fråga) och har försökt läsa på för att svara på frågan om det bara är att sätta i kontakten på den nya hällen eller om jag behöver koppla om något (och därmed behöver en elektriker). Jag har nu en häll från Electrolux (EHS 60200P) som har en perilex propp med fem pinnar på. Spisen har tre säkringar på 16A vardera (C16). På baksidan av nuvarande spis hittar man följande information:

Anslutningsschema med instruktioner för elektrisk installation på baksidan av en spishäll från Electrolux.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag har läst rätt borde detta betyda att de flesta nya induktionshällar bara är att koppla in? Finns det något jag borde tänka på när jag köper ny spis vad gäller elen om jag inte vill behöva anlita en elektriker? Det verkar svårt att få information om hur spishällar ska kopplas in via nätet, de flesta butiker verkar inte ha någon information om detta listat, eller kollar jag på fel ställe?
 
Redigerat:
4 pinnar på stickproppen, det ska vara en i mitten med ( jord ) annars så bör det kollas genom att uttaget har 5 ledare inkopplade, då finns nollan med och din nuvarande spis är för 230 V spänning och enligt skylten och 2 faser. Längst upp till vänster är nollan kopplad i uttaget.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
4 pinnar på stickproppen, det ska vara en i mitten med ( jord ) annars så bör det kollas genom att uttaget har 5 ledare inkopplade, då finns nollan med och din nuvarande spis är för 230 V spänning och enligt skylten och 2 faser. Längst upp till vänster är nollan kopplad i uttaget.
Jag skrev fel! Nuvarande uttag har en pinne i mitten också, så det är fem totalt. Jag uppdaterar originalinlägget! Det borde väl rimligen betyda att den gamla (nuvarande) spisen också kräver nolla och att det därför finns i uttaget också?
 
Jepp din nuvarande har 230 V elmentspnäning och i princip alla hällar sk ha 230 V , det du kan gör är att se hur färgerna i spisen är inkopplade och sen se hur dom är kopplade i stickproppen. Hällar går att koppla 1 eller 2 fas. Normalt är noll uppe till vänster och i ring åt höger kommer faserna, så det har ingen betydelse på vilket stift dom äe kopplade på. Men som sagt kolla in alla färger. Den gamlas kabel kan ha 4 eller 5 ledare och en av dom är isolerad i spisen ( 2 fas )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.