Hej!

Nån som vet eller som har erfarenhet med om det kan bli problem med att lägga/vila för tunga klinkerplattor mot bänkskivan i köket. Det är dags att sätta upp stänkskydd i köket och vi har vald klinker 120 cm med 60 cm, så dem lägga vågrätt.
Och här kommer min fråga, dem kommer väga ganska mycket. När jag lägger dem då kommer dem såklart vila i köksbänken, vilket jag inte är så glad för, inte så tunga plattor i alla fall. Jag tänker, när man lägger mindre kakel, då har man råd att lägga första raden längst ner och sen vänta tills den har härdad och sen lägger man dem längre upp och de vilar dem inte sin vikt på köksbänken utan på den första raden. Nån som vet om det kan blir någon skada antingen på bänken eller att det blir en överbelastning för stommarna under.
Jag tänker lägga en bit på 2-3 mm som dem får vila i tills de har härdat (ca två dagar) och sen drar jag den biten och då belastar de inte längre bänken eller stommarna, utan då hänger plattorna i väggen. Vad säger ni, bekymmer jag i onödan om saken eller har ni gjort likadant.
Tacksam för era tips.
 
Håller inte bänkskivan för ditt ändamål har du helt andra problem. Kör så det ryker och lycka till!
 
F Fjonken skrev:
Håller inte bänkskivan för ditt ändamål har du helt andra problem. Kör så det ryker och lycka till!
Hej, tack för ditt inlägg, även om jag inte förstod riktig va du menade med "Håller inte bänkskivan för ditt ändamål har du helt andra problem".
 
Jag har läst ditt inlägg tre gånger och jag förstår inte vad du menar. Kan du rita?
 
Dom väger ca 17 kg och det är inga problem att dom vilar mot bänken jag brukar lägga kartongbitar mot bänken så det blir distans och möjligt att rikta så det blir rakt
 
  • Gilla
Erion
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har läst ditt inlägg tre gånger och jag förstår inte vad du menar. Kan du rita?
Hej! Ja, jag pratar när man ska sätta kakel i köket (stänkskydd) fast dem här är klinker och väger ju mycket, så när man lägger fästmassa på väggen och på kakel och sätter dem upp i väggen då vilar ju kaklet i det underlaget som den har under, i det här fallet köksbänken, för fästmassan hinner ju inte torka så snabt för att hålla kaklets vikt.
Det är det jag undrar, att kakel kommer och lägga sin vikt på köksbänken även efter fix har torkat, för alltid alltså. Så fästmassan håller inte deras vikt, det ända den gör är att den håller fast så att den inte ramlar från vägen. Så jag menar att ha 5 plator på 20 kg minst x 5 = 100 kg bara kakel vikt på köksbänken och däremot på bak kanten av köksbänken som är inte helt mot vägen pga väggen ojämnheter, i visa ställe kommer kaklet vilar bara på helften av sin längd. Hoppas jag har varit lite mer tydlig.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
E Erion skrev:
Hej! Ja, jag pratar när man ska sätta kakel i köket (stänkskydd) fast dem här är klinker och väger ju mycket, så när man lägger fästmassa på väggen och på kakel och sätter dem upp i väggen då vilar ju kaklet i det underlaget som den har under, i det här fallet köksbänken, för fästmassan hinner ju inte torka så snabt för att hålla kaklets vikt.
Det är det jag undrar, att kakel kommer och lägga sin vikt på köksbänken även efter fix har torkat, för alltid alltså. Så fästmassan håller inte deras vikt, det ända den gör är att den håller fast så att den inte ramlar från vägen. Så jag menar att ha 5 plator på 20 kg minst x 5 = 100 kg bara kakel vikt på köksbänken och däremot på bak kanten av köksbänken som är inte helt mot vägen pga väggen ojämnheter, i visa ställe kommer kaklet vilar bara på helften av sin längd. Hoppas jag har varit lite mer tydlig.
Lägg en distans i mellan om du är orolig.
 
E Erion skrev:
Hej! Ja, jag pratar när man ska sätta kakel i köket (stänkskydd) fast dem här är klinker och väger ju mycket, så när man lägger fästmassa på väggen och på kakel och sätter dem upp i väggen då vilar ju kaklet i det underlaget som den har under, i det här fallet köksbänken, för fästmassan hinner ju inte torka så snabt för att hålla kaklets vikt.
Det är det jag undrar, att kakel kommer och lägga sin vikt på köksbänken även efter fix har torkat, för alltid alltså. Så fästmassan håller inte deras vikt, det ända den gör är att den håller fast så att den inte ramlar från vägen. Så jag menar att ha 5 plator på 20 kg minst x 5 = 100 kg bara kakel vikt på köksbänken och däremot på bak kanten av köksbänken som är inte helt mot vägen pga väggen ojämnheter, i visa ställe kommer kaklet vilar bara på helften av sin längd. Hoppas jag har varit lite mer tydlig.
Det är ju precis inne vid väggen så det finns ju ingen hävstång och sen när det torkat är det väl fixet som håller upp det...
Jag hade inte oroat mig om det är en normal bänk.
 
Det är ju ett ickeproblem men se till och lägg t.ex 3mm masonitebitar under så man sedan kan byta bänkskiva vid behov utan att ha problem.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.