Skulle dra nya trådar i röret till spisen för ny placering i och med köksrenovering men det visade sig att alla 5 trådarna satt fast?! De gick inte att rubba från något håll. Vad kan man göra och vad kan det bero på?

De går i 20mm VP-rör, inte en allt för lång sträcka och inga skarpa böjar... Vad ska jag göra?
 
Har inget svar, men vill gärna veta om någon har en lösning, har samma problem....
 
A
Jag är inte elektriker, så jag hade dragit hårdare. Sen ännu hårdare.

Se till att ha en tråd fäst i andra änden, om det skulle släppa. Går det åt helvete, så får du väl öppna och se var du har klämt röret.
 
Kan ju vara så enkelt så som en iborrad skruv genom röret. Behöver inte orsakat kortslutning utan bara stoppat upp.
Eller gammal muff som trillat loss så röret inte löper som det ska.
Osv osv
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Öppna och kolla rören låter tråkigt, den går över taket i badrummet innan den når elcentralen. Hela köket är rivet så har testat och delat vp-röret innan den försvinner in över badrummet, med stoppet var tyvärr inte på kökssidan.. Fick tips om silikonspray, ska testa och se om det hjälper för att få loss kablarna..

I värsta fall får väl kablarna sitta men det känns trist att behöva sätta en ful kopplingsdosa någonstans i köket när ändå all el dras om osv..
 
C
Skaffa en medhjälpare och kör i en dragfjäder i röret och stöt den mot stoppet. Då kan ni lokalisera stoppet genom att lyssna. Om man är noggrann kan man lokalisera stoppet på några centimeter när. Om det behövs, såga upp ett hål med en dosfräs så kan du täcka det hyfsat snyggt med ett vanligt doslock.
 
Alternativt sätt en dosa vid gamla matningen och gå därifrån till nya?
 
Det löste sig! Petade i dragfjädern för att se hur långt borta det satt fast, gick att trycka lite med den för att de skulle lossna! Efter det gick det finfint att få igenom trådarna!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ingen skada eller så på trådarna där stoppet fanns? Kan du lista ut varför det fastnat?
 
Nä ingenting och de nya trådarna gled igenom fint!
Kan tänka mig att det kanske har använts något att smörja med som torkat och limmat fast de kanske?
 
Endera gick det lite tungt och plasten på en tråd smälte och för att sekunden senare stelna och tråden "brände fast" i röret. eller så har nått geni använt diskmedel som smörja (man hör rätt ofta att det rekommenderas) och det leder ofelbart till fasttorkade ledningar.
 
Vad gör ni elektriker när ni står inför ett liknande problem? Hade tänkt tråda ta bort krontändning från vardagsrummet i samband med byte av dimmer men trådarna satt fast i röret. Nu löste det sig ändå, jag var ju inte nödvändigt tvungen att ta bort ena tråden men ändå.
 
Man är två som hjälps åt en i vardera änden, försöker blåsa in någon typ av "smörjning", tillägnar sig med åren en viss teknik, lär sig med tiden att gissa varför det sitter fast det kan vara en mängd orsaker.
Sist men inte mins är man medveten om att man en gång i tiden draget in trådarna i dom tomma rören och då var röret "öppet".
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Prova med lite 556 i röret...
 
Jag tror att det har löst sig, det har ju gått drygt 6år.
 
  • Haha
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.