Skulle vilja kunna borra rakt, mestadels på landet för blandat fix och mtrl. Ska kunna flyttas iaf 2 ggr/säsong.

Lurar på stativ i högre kvalitet (runt 2000 kr) med makita i:
Rockler Drill Guide:
https://www.rockler.com/rockler-portable-drill-guide
UJK Drill Guide:
https://www.axminstertools.com/eu/ujk-technology-drill-guide-with-10mm-chuck-106072

...och hur det står sig mot Bosch Bosch PD 40 (3000 kr).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ationara-borrmaskiner/pelarborrmaskin-254018/

Nån som har några synpunkter?
 
Hej!

Har själv en PD-40 och är nöjd med den. Dock har jag bytt chuck till en Röhmer och ratten till 3 spakar.
Då jag jobbar mest i trä tycker jag den räcker för mig.
Väljer du en fristående borrjigg så kan du kolla på Banggood. Där har jag handlat flera gånger och det har alltid fungerat perfekt. På YT kan du kolla med Hooked on Wood. Han testar många olika produkter från Kina och betygsätter dom.
Lycka till!
Dag

Produkten ENJOYOOD fristående borrjigg i rött och silver visas på Banggood hemsida med pris, leveransalternativ och kundomdömen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte jättevan att använda vare sig borrstativ (har haft ett billigt från Clasolsson) eller pelarborr (har en Bosch PBD-40 men inte använt den så mycket, föredrar oftast borrsvängen) men så här tänker jag:

Fördelar med borrstativ:
* Tar mindre plats än pelarborr
* Är lättare och därmed enklare att flytta än en pelarborr (låg vikt är samtidigt en nackdel när man vill att den ska stå still när man använder den)
* Kan borra vinklade hål. Många pelarborrar kan vinkla plattan man lägger ämnet på, men på PBD-40 går inte det.

Fördelar med PBD-40
* Betydligt statigare än borrstativ
* Belysning och krysslaser är inbyggda
* "Skruvstycke" för fasthållning av godset ingår
* Enkelt att ställa hastigheten och den effektreglerar för att hålla den när moståndet ändras

Jag kan tillägga att jag nästan uteslutande borrar i trä.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Har själv en PD-40 och är nöjd med den. Dock har jag bytt chuck till en Röhmer och ratten till 3 spakar.
Då jag jobbar mest i trä tycker jag den räcker för mig.
Väljer du en fristående borrjigg så kan du kolla på Banggood. Där har jag handlat flera gånger och det har alltid fungerat perfekt. På YT kan du kolla med Hooked on Wood. Han testar många olika produkter från Kina och betygsätter dom.
Lycka till!
Dag

[bild]
Bra tips, tack!

Stor skillnad med chuckuppdateringen?
 
Håller i vanlig ordning med Stigen men lämnar även påpekandet att en vanlig 8 mm chuck på handöverfräsen kan ta en kvistborr. Troligtvis livsfarligt. Men oavsett den livsfaran så kan några billiga bottenskärande notfräsar ofta vara tillräckligt. Behövs ett djupare håll så har man ju styrningen färdig.
 
Jag har både ujk stativet och pd 40. Ujk stativet använder jag enbart när det ska borras i andra vinklar än 90grader. Då är det perfekt annars så är det Boschen som jag borrar med,den funkar väldigt bra tycker jag är även bra om man ska borra mitt på en skiva bara lyft upp den och borta genom plattan.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Jag är inte jättevan att använda vare sig borrstativ (har haft ett billigt från Clasolsson) eller pelarborr (har en Bosch PBD-40 men inte använt den så mycket, föredrar oftast borrsvängen) men så här tänker jag:

Fördelar med borrstativ:
* Tar mindre plats än pelarborr
* Är lättare och därmed enklare att flytta än en pelarborr (låg vikt är samtidigt en nackdel när man vill att den ska stå still när man använder den)
* Kan borra vinklade hål. Många pelarborrar kan vinkla plattan man lägger ämnet på, men på PBD-40 går inte det.

Fördelar med PBD-40
* Betydligt statigare än borrstativ
* Belysning och krysslaser är inbyggda
* "Skruvstycke" för fasthållning av godset ingår
* Enkelt att ställa hastigheten och den effektreglerar för att hålla den när moståndet ändras

Jag kan tillägga att jag nästan uteslutande borrar i trä.
Helst hade man velat ha morfars gamla kvalitetspelarborr som stod örnstadigt på golv med en uppsjö inställningar.

Flyttbarheten med ett borrstativ är förförisk men om kvalitén bara är markant högre än det skräp för 300-400:- jag en gång köpte så får det vara. Och som du skriver, lätt vikt talar emot precision.

Man hade velat klämma och känna... får bli mer youtubande så länge.
 
C cope skrev:
Jag har både ujk stativet och pd 40. Ujk stativet använder jag enbart när det ska borras i andra vinklar än 90grader. Då är det perfekt annars så är det Boschen som jag borrar med,den funkar väldigt bra tycker jag är även bra om man ska borra mitt på en skiva bara lyft upp den och borta genom plattan.
Intressant.

Är UJK:n i så bra kvalitet att den är värd 2700:- tycker du? Blir mkt vinkelborrande för att få igen de pengarna 😅
 
H High_Fidelity skrev:
Intressant.

Är UJK:n i så bra kvalitet att den är värd 2700:- tycker du? Blir mkt vinkelborrande för att få igen de pengarna 😅
Jag köpte den när jag byggde trappa för att borra hål till rostfria rör i vagnstyckena till det var den guld värd men jag gav under 2000kr En nybyggd trappa med ljusa trävagnstycken och rostfria rör som spjälor, leder från nedervåningen till övervåningen i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
H High_Fidelity skrev:
Bra tips, tack!

Stor skillnad med chuckuppdateringen?
Klart märkbar bättre centrering . Dessutom började den gamla spänna dåligt.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
C cope skrev:
Jag köpte den när jag byggde trappa för att borra hål till rostfria rör i vagnstyckena till det var den guld värd men jag gav under 2000kr [bild]
Snyggt. Ja då förstår jag och det var ju en rätt stor prisskillnad.
 
stigen stigen skrev:
Klart märkbar bättre centrering . Dessutom började den gamla spänna dåligt.
Vilken Röhmerchuck bytte du till?
 
H High_Fidelity skrev:
Vilken Röhmerchuck bytte du till?
Jag köpte denna.
Men i juni 2021 gav jag 626kr för den. Priset tycks ha skenat iväg!

Dag

Produktbild av en borrchuck, märkt RÖHM 871050, till ett pris av 1056,17 kronor på Amazon.se. Borrchucken är silverfärgad, 1/2"-20 storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag köpte denna.
Men i juni 2021 gav jag 626kr för den. Priset tycks ha skenat iväg!

Dag

[bild]
Tack. Ja galet senaste åren. Mina prisjaktsbevakningar är förgäves, inget som går ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.