Halloj!
Vi har problem med luften i vår bostad. Vi har en ftx, systemair vsr 300 som har suttit i ca 2-3 år. Aggregatet är nytt men kanalerna är sen -93.

Vi har länge upplevt att luften känns oangenäm, torra ögon och hals och rethosta. Tog kontakt med en firma som gjorde rent kanaler och gjorde mätning och injustering av flöden. Blev noll skillnad. Efter mätning så var det ändå dom gjorde att öka fläktens hastighet. Filter är bytta sen ganska nyss. Jag har pratat med tillverkaren av ftx:en och de ända dom tyckte var ett det måste handla om kvaliteten på utomhusluften (troligt mitt i skogen) och ventilationsfirman förstår inte vad det kan handla om. Luftfuktigheten är enligt min billiga hygrometer mellan 40-60% så borde inte heller vara ett problem.

Nu till frågan-

Finns det fler faktorer stt kika på än luftmängd och renhet på luften? Till exempel över/undertryck i fastighet? Göra mätningar på luften för ett se partikelhalten eller koldioxid?

Vad skulle vara mitt nästa steg?

Tack för goda idéer!
 
Redigerat:
Det kan ju annars kanske bero på möbler, mattor, viss gammal målarfärg, byggmaterial eller liknande som avger partiklar eller ämnen som är irriterande(?) Hur mår husets grund?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Argumentet emot att det skulle handla om byggnaden själv är att grannarna inte alls har samma bekymmer. Grunden är krypgrund men den mår prima. Är plastad och rimlig fuktnivå. Ända skillnaden mot grannarna är att de har annat ventilationssystem.
 
Chris Graversen Chris Graversen skrev:
Argumentet emot att det skulle handla om byggnaden själv är att grannarna inte alls har samma bekymmer. Grunden är krypgrund men den mår prima. Är plastad och rimlig fuktnivå. Ända skillnaden mot grannarna är att de har annat
Hej
Mät den faktiska temperaturen på Tilluften
Och vid behov , sänk den
Testa typ 16-18 grader, under delar av året är det ju varmare utomhus och dessa månader får man vad man får.
Kolla även så att agget kör dygnet runt.
 
  • Gilla
Chris Graversen
  • Laddar…
BirgitS
Chris Graversen Chris Graversen skrev:
Argumentet emot att det skulle handla om byggnaden själv är att grannarna inte alls har samma bekymmer. Grunden är krypgrund men den mår prima. Är plastad och rimlig fuktnivå. Ända skillnaden mot grannarna är att de har annat ventilationssystem.
Människor är olika känsliga för olika ämnen och partiklar i luften.
Det kan finnas mögel någonstans i ert hus utan att det finns hos grannarna.
Chris Graversen Chris Graversen skrev:
Vi har länge upplevt att luften känns oangenäm, torra ögon och hals och rethosta. Tog kontakt med en firma som gjorde rent kanaler och gjorde mätning och injustering av flöden. Blev noll skillnad. Efter mätning så var det ändå dom gjorde att öka fläktens hastighet. Filter är bytta sen ganska nyss. Jag har pratat med tillverkaren av ftx:en och de ända dom tyckte var ett det måste handla om kvaliteten på utomhusluften (troligt mitt i skogen) och ventilationsfirman förstår inte vad det kan handla om. Luftfuktigheten är enligt min billiga hygrometer mellan 40-60% så borde inte heller vara ett problem.

Nu till frågan-

Finns det fler faktorer stt kika på än luftmängd och renhet på luften? Till exempel över/undertryck i fastighet? Göra mätningar på luften för ett se partikelhalten eller koldioxid?
Ute i skogen kan det vara mycket pollen eller mögelsporer som man kan vara allergisk eller överkänslig för.
Blir ni bra så fort ni är på något annat ställe i någon timme?
Pröva med en luftrenare, finns billiga på Ikea som är avsedda för ett sovrum.

Över/undertryck lär inte påverka på ett sånt sätt så länge som ni klarar av att öppna ytterdörren.
 
Du får göra analys på luften i de rum ni upplever problem, samt i uteluft vid samma tillfälle (så vet ni om eventuella orenheter kommer utifrån eller inte). Att det skulle vara problem med aggregatet eller kanalerna, särskilt efter rengöring och injustering, är inte troligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Människor är olika känsliga för olika ämnen och partiklar i luften.
Det kan finnas mögel någonstans i ert hus utan att det finns hos grannarna.

Ute i skogen kan det vara mycket pollen eller mögelsporer som man kan vara allergisk eller överkänslig för.
Blir ni bra så fort ni är på något annat ställe i någon timme?
Pröva med en luftrenare, finns billiga på Ikea som är avsedda för ett sovrum.

Över/undertryck lär inte påverka på ett sånt sätt så länge som ni klarar av att öppna ytterdörren.
Tack för alla svar! Alla ”symptom” släpper minuten man får ut genom ytterdörren. Skall leta mögel ett varv till men känslan är att det handlar om luften/luftbyte
 
BirgitS
Chris Graversen Chris Graversen skrev:
Tack för alla svar! Alla ”symptom” släpper minuten man får ut genom ytterdörren. Skall leta mögel ett varv till men känslan är att det handlar om luften/luftbyte
Pröva då med den här för 349 kr i ett sovrum med stängd dörr: https://www.ikea.com/se/sv/p/uppatvind-luftrenare-10498221/
Den tar bort partiklar. Om det hjälper eller inte säger en del om vad för något man ska leta vidare efter, den filtrerar bort partiklar men inte annat.

På vårdcentraler ska man väl i princip kunna få hjälp med att komma fram till vad det är eftersom ni blir sjuka av luften hemma.
 
  • Gilla
Chris Graversen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror också på något i huset som ni inte tål.
 
Jag tror mitt näst steg är att installera en avfuktare med ventilation i grunden. Då vet man i alla fall att inget ohälsosamt kommer upp därifrån.
 
Claes Sörmland
Annars kan man ju misstänka mögel från fuktskada i något våtrum (eller köket), spånplattor som avger formaldehyd och annat elände eller någon färgs konserveringsmedel. Eller pälsdjursallergi och något kontaminerande källa i huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.