Hej!

Vi hade planer på att riva några, vad vi trodde var ej bärande, innerväggar på bottenplan. Men nu när vi började upptäckte vi att den bestod av jag tror är lättbetong, så då börjar man direkt fundera vad man håller på med. Väggarna i fråga är rödmarkerade på bifogad ritning. Jag bifogar även en ritning på bjälklaget mellan våningar, där jag försökt ritat in väggarna i fråga (då de inte är med på den ritningen öht.).De rödmarkerade väggarna i fråga är ~10 cm tjock av vad jag tror är lättbetong (alt. betonghålsten, det är i alla fall väldigt poröst), vilket kan jämföras med yttervägg och vägg nr 3 (grön på bilden) som är ~20 cm tjock i samma material.

Vi hade optimalt velat riva hela 1, halva 2 och hela 3. Men att få bort halva 2 är det viktigaste. Nr 3 kan vi tänka oss att låta vara. Jag tycker att jag borde kunna riva vägg 1 (+2) då den ligger parallellt med bjälklaget mellan våningar, och det finns heller ingen vägg direkt på våningen ovanför. Jag är intresserad av att höra om jag har tänkt rätt, eller om det är något jag har missat?

Har jag tolkat ritningarna rätt och det bara är att ta ner och i så fall är jag lite nyfiken på varför man väljer att mura upp en innervägg? Är det för att stabilisera ytterväggen? Isf skulle jag kunna tänka mig att lämna vägg 1 (men ta bort dörren och halva vägg 2) för att bibehålla lite stabilitet, även om jag tycker att det det redan finns två tjockare väggar som redan löper i den riktningen.

Hoppas det gick att förstå, annars är det bara ställa frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan :)
 
  • Ritning av ett hus med rödmarkerade väggar för rivning; väggar 1, 2 och 3 på bottenplan, sida och framsida av huset visas ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning av bottenbjälklag där väggar markerade med 1 och 2 är rödmarkerade och diskuterade i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade ytterligare en ritning på bottenplan där man gjort tillägg på väggarna och mer matchar hur det ser ut idag.
 
  • Ritning av bottenplan med markeringar för väggändringar, tydligt utmärkt med olika rum som gillestuga, bastu, klädkammare och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Souterrängplan, liksom källare, är ofta murade.

Normalt är inte vägg 1 och 2 bärande. Vägg 3 kan vara bärande, kanske nödvändig för att trappan inte ska rasa.

Normalt är det en mer eller mindre genomgående vägg som är ungefär under taknocken som är bärande i hus från den tidsperioden. I detta hus även väggen längs det stora förrådet eftersom det även skulle kunna användas som garage. I detta fall är det nog väggarna som syns på bjälklagsritningen som är bärande.

Det är vanligt med väggar som är bärande fast det inte finns någon vägg ovanpå. Det är bjälklagret som ska bäras upp och inte väggar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Souterrängplan, liksom källare, är ofta murade.

Normalt är inte vägg 1 och 2 bärande. Vägg 3 kan vara bärande, kanske nödvändig för att trappan inte ska rasa.

Normalt är det en mer eller mindre genomgående vägg som är ungefär under taknocken som är bärande i hus från den tidsperioden. I detta hus även väggen längs det stora förrådet eftersom det även skulle kunna användas som garage. I detta fall är det nog väggarna som syns på bjälklagsritningen som är bärande.

Det är vanligt med väggar som är bärande fast det inte finns någon vägg ovanpå. Det är bjälklagret som ska bäras upp och inte väggar.
Tack för svaret! Ja, jag tror du har rätt. Trappen är förankrad i vägg 3, det har du helt rätt i! Jag ser att jag skrev fel i den ursprungliga posten. Den väggen är inte aktuell att riva, utan vill mer visa på att den var i tjockare betong och ritas annorlunda på ritningen. Den onumrerade röda var den jag pratade om som att potentiellt riva.

Taket på bägge sidorna om 1+2 är trä, som är ”inskjutet” ovanför väggen, men spikad i bjälklaget som löper tvär över. Det om något borde tyda på att ingenting bärande tar i väggen öht jag kan tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.