Haglet hade sönder vårt enklaste kanalplast tak från 2016. Behöver ha en uppskattad kostnad på bytet så vi gör det själva. Ska göra lite andra grejer också därför vi behöver ha separat kostnad för om vi byter det själva. Min man har tummen mitt i hand och jag är lite mer praktisk men med betydligt sämre tålamod. Vad tror ni det skulle ta i tid att byta ett
Sådant tak för oss? Jag kan inte ens uppskatta tidsåtgången 🫤Ta bort det befintliga som är skruvat och sätta dit och skruva fast det nya. Mått: 7* 5 meter.
Tack 🙏
 
Blider, både insidan och utsidan?

Hur sitter takskivorna fast?
Hur många takskivor?

Räcker det att bara byta skivorna eller måste även fastsättningen bytas?
Kan bero på om det blir exakt samma takskivor eller annan tillverkare/typ/modell.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Blider, både insidan och utsidan?

Hur sitter takskivorna fast?
Hur många takskivor?

Räcker det att bara byta skivorna eller måste även fastsättningen bytas?
Kan bero på om det blir exakt samma takskivor eller annan tillverkare/typ/modell.
Det är bara enkla reglar som taket ligger på. De kan behållas. Endast byte av taket. Enkelt plast tak.
 
Eftersom det finns olika typer av montagesätt så måste man veta vad som används idag och om de nya takskivorna kan monteras på samma sätt mm.

Montering av takskivor på en träregel med metallprofil ses i genomskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomskinliga takskivor som visas med fokus på skivornas kanter och monteringsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Transparent korrugerad takskiva närbild visar sidoprofil och tvärsnitt i plastmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en aluminiumprofil som antagligen används för montering av takskivor. Profilens inre struktur visar olika sektioner och urtag för infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminiumprofil och plastkomponenter som används för montering av takskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Blider, både insidan och utsidan?

Hur sitter takskivorna fast?
Hur många takskivor?

Räcker det att bara byta skivorna eller måste även fastsättningen bytas?
Kan bero på om det blir exakt samma takskivor eller annan tillverkare/typ/modell.
Oj!! Det var mer avancerat än vad jag trodde 🥴
 
Ta ett par bilder på hur det ser ut idag är en bra början.
 
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Oj!! Det var mer avancerat än vad jag trodde 🥴
 
  • Pergolatak med plasttakplattor, några med små hål. Träramen är målad i svart, och i bakgrunden syns en grönskande trädgård och en hylla med krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte kanalplasttak utan vanligt plasttak (korrugerat plasttak), det hålls oftast bara fast med farmaskruv.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är inte kanalplasttak utan vanligt plasttak (korrugerat plasttak), det hålls oftast bara fast med farmaskruv.
Jaha du ser. Men vad tros om tiden att byta det?
 
Med en lagom hög stege, skruvdragare med rätt sexkanthylsa för den gamla och nya farmarskruven, kanske en extra skruvdragare/borrmaskin för att förborra - tror ni klarar det på en eftermiddag. Du ser hur det gamla taket var fastsatt, bara att göra likadant.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det kan vara bra att köpa nya skruvar, med vingar som bryts av. De gör ett något större hål i plasten och bryts av när de kommer ner i regeln.
Det minskar risken för sprickor i plasten vid rörelser.

/Höghus

Metallskruv med vingar och sexkantskalle liggande på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.