Tittar på ett hus utanför Göteborg som har eget vatten. Tyvärr starkt järnhaltigt. Enligt uppgift finns det reningsanläggning installerat med filter bytt i år.

Går det alltid att få bort järnet? Vad skall jag titta på när det gäller filtret? Och vad kostar det om nu anläggningen inte håller måttet att installera en anläggning som ger mig kommunal kvalitet?

Om det nu går, jag har fått för mig att järn/mangan är vattnets svar på parkslide.
 
R
Finns det ens kommunalt vatten framdraget till tomtgräns?
Järn brukar inte vara ett problem att rena till godtagbara nivåer..
 
R Rejäl skrev:
Finns det ens kommunalt vatten framdraget till tomtgräns?
Järn brukar inte vara ett problem att rena till godtagbara nivåer..
Finns inte kommunalt. Därav frågan. Annars hade kommunalt varit det bästa alternativet.
 
Ingen kemist men av erfarenhet så är det ganska enkelt att få ner järn halten med ett järnfilter. Googlar man på så finns det från 12000 och uppåt för egen installation. Vatrenanalysger svar om det finns mer problem en järn. Finns kalk i förhöga värden så blir det ett filter till osv.
kommunalt vatten är taget från sjöar så där slipper man diverse bergsmineraler redan från början.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A Anders_Nilsson skrev:
Finns inte kommunalt. Därav frågan. Annars hade kommunalt varit det bästa alternativet.
Men det kan du inte få om inte kommunen avser att dra fram det i området att bekosta det själv överstiger vida vad ett hus är värt..
 
Med vårt filter i sommar stugan försvinner mycket järn men de känsliga i familjen reagerar fortfarande på smaken.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Tittar på ett hus utanför Göteborg som har eget vatten. Tyvärr starkt järnhaltigt. Enligt uppgift finns det reningsanläggning installerat med filter bytt i år.

Går det alltid att få bort järnet? Vad skall jag titta på när det gäller filtret? Och vad kostar det om nu anläggningen inte håller måttet att installera en anläggning som ger mig kommunal kvalitet?

Om det nu går, jag har fått för mig att järn/mangan är vattnets svar på parkslide.
Att få till kommunal kvalitet kräver nog fler filtersteg än du är beredd att betala för.

Att säljaren 'bytt filter' säger inget om vilken behandling man har där, det kan vara ett patronfilter för ganska begränsad vattenmängd innan den är mättad...


Normala järnbehandlingsfilter är ofta utförda i formen liknande ca 1.5 metehöga gasflaskor, ofta i blå färg och där kanske man byter filtermassa var 10 år eller liknande och kör med periodisk backspolning för att spola bort den utfällda järnet och manganet i form av rost och brunsten och den huvudsakliga reningsmetoden är med syresättning av vattnet på något sätt och sedan en katalysatormassa (filtermassa) som snabbare omvandlar den 2-värdiga järnet till 3-värdig järn i vattnet, som i processen snabbt omvandlas till rost och fälls ut i fast form i filtermassa som fällning (därav backspolning för att få bort det) - men för att det skall fungera så måste vattnets pH vara tillräckligt högt, en bit över pH 7 och skall man också fälla ut mangan effektivt så bör pH vara ännu högre, kring pH 8.5 - vilket kan innebära att man behöver en avsyrningsfilter innan järnfiltret kan göra sitt jobb om vattnet har låg pH innan.

---

Du bör försöka få ut ett vattenprovanalys av råvattnet (dvs. före ev. rening) av säljaren - var noga med att det är före och inte efter deras rening - för säljaren vill ofta bara visa den efter, om den är tillräckligt bra...

Och med den går till vattenvårdsbutiker och sedan få offert på lösningar - prova flera olika leverantörer. - ha i mind-setet att kasta ut allt gamla och börja med eget nytt - om den befintliga faktiskt ger tillräckligt bra vatten är bara att se som bonus i köpet....

Du föredrar kommunal vatten - men kommunal vatten och avlopp innebär en hel del kostnader per månad som du kanske inte är beredd på om du bott i lägenhet/BRF tidigare då det är inbakat i avgifterna - det är både fast avgift och volymbaserad avgift i dessa avgifter. Till detta är anslutningsavgiften i en framtida anslutning något som idag räknas i flera hundratusenkronorsklassen och på sina håll med vidsträcka bostadsområden som byggs kanske närmar sig halvmiljonen...

Egen vatten är oftast en billigare lösning - även med vattenrening inräknat sedd över längre tid.

Det andra att kolla på fastigheten är avloppet, att det fins ett avloppstillstånd registrerat hos kommunen och att den är godkänd av kommunens miljökontor - helst ganska nyligen - det är annars problem med 20-30 år gamla avloppsanläggningar med 3-kammarbrunn och med infiltrering att när miljökontoret går sin kontrollrunda som de börjat med senaste åren är att avloppsanläggningarna blir underkända - inte alltid för att de inte fungerar utan också av orsaken att det inte finns några handlingar eller avloppstillstånd om anläggningen inne hos kommunen. - smäller det där så är det par hundra tusen att fixa samt om kommunen inte ger dig någon avloppstillstånd alls - så kan det sluta med att du inte kan bo i fastigheten...

detta är några av de riktigt viktiga sakerna att kolla vid en fastighets-köp...
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus_Carlsson
  • Laddar…
Bor i villa sedan många år, har haft både enskilt och kommunalt vatten. Föredrar kommunalt VA. Sedan skall man veta att nuförtiden krävs det ofta reningsverk på avloppet med serviceavtal som kostar lika mycket som kommunalt VA på ett år så vinsten är tveksam. Jag snackar nu västkusten.

Men tack för att utförliga svar. Var skall man räkna med för en reningsanläggning? Räcker 50 tusen eller är det mer?
 
R
Nej enskilt VA och vatten är billigare än kommunalt i alla fall alla gånger vi har jämfört..
 
A Anders_Nilsson skrev:
Bor i villa sedan många år, har haft både enskilt och kommunalt vatten. Föredrar kommunalt VA. Sedan skall man veta att nuförtiden krävs det ofta reningsverk på avloppet med serviceavtal som kostar lika mycket som kommunalt VA på ett år så vinsten är tveksam. Jag snackar nu västkusten.

Men tack för att utförliga svar. Var skall man räkna med för en reningsanläggning? Räcker 50 tusen eller är det mer?
Om man ser på andra trådar med vattenrening av järn verkar man klara sig runt 10000-15000 i material plus montering vilket man ofta själv kan göra om man inte är rädd för rörmokeri - behövs en avsyrningsfilter innan för att vattnet är för surt för att avjärningssteget skall fungera så är det 5-7 tusen till i material + att den måste fyllas på med kalk då och då över åren.

Men innan man kan säga hur omfattande filtrering blir så måste man göra vattenanalys på råvattnet in innan eventuell rening.


---

Avlopp:

Jag har turen att bo i en kommun där man inte behöver service-avtal på minireningsverket för den modellen jag har iom. förhöjda krav, då det fins nästan inget att sköta mer än att se till att luftpumpen fungerar och fosforfällningsmedlet doseras ut som det skall¹ och att man (frivilligt) tar några vattenprover på utgående vatten för att se att man ligger rätt då tex. pH och fosfor mäts.

pH är jätteviktig faktor för alla minireningsverk oavsett typ och ligger den fel så reducerar inte slam-mängden som den skall och resulterar för somliga fabrikat akuta slamsugningar...

I min verk med den avloppsbelastning det är idag så skulle jag kunna köra 5 år mellan slamsugningarna - men det tillåter inte kommunen och det slamsugs 1 ggr per år oavsett om man vill eller inte - det är inga jättepengar då det är schemalagd slamsugning för området och görs med slamavskiljande sugbil och inte värt bråket med miljökontoret att få undantag för det - det är dyrare med septitank då det också är flertal hämtningar per år då all innehåll skall tas med, men med minireningsverk vill man ha vattnet kvar i verket efter sugningen vilket gör att samma sugbil kan besöka flertalet minireningsverk i samma runda och därmed bit under tusenlappen för besöket.

Men det innebär inte att det är bara minireningsverks som tillåts vid nyetablering eller ombyggnad av befintliga utan det kan mycket väl godkännas 3-kammarbrunn med infiltrering om markförhållandet medger det även idag - det är bara att idag så måste man själv eller entreprenören som anlägger det, bevisa att markförhållandet och placeringen passar för det i mycket noggrannare grad än förr i sin ansökan om avloppstillstånd.


¹ fosforfällningsmedlet är dock en kostnad löpande för driften när man har avloppsbehandling med förhöjda krav och efter Covid har priserna typ dubblats mot innan...
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tittar på ett hus utanför Göteborg som har eget vatten. Tyvärr starkt järnhaltigt. Enligt uppgift finns det reningsanläggning installerat med filter bytt i år.
Hej Anders

Du behöver nog förklara lite mer här, hur mycket är "starkt järnhaltigt" och vad är "eget vatten"? Du verkar också redan ha ett vattenfilter för järn.

Hur mycket järn har du, vad är det för eget vatten/brunn du har, vad har du för vattenfilter idag, och fungerar det inte?
 
M mogge_73 skrev:
Hej Anders

Du behöver nog förklara lite mer här, hur mycket är "starkt järnhaltigt" och vad är "eget vatten"? Du verkar också redan ha ett vattenfilter för järn.

Hur mycket järn har du, vad är det för eget vatten/brunn du har, vad har du för vattenfilter idag, och fungerar det inte?
Det är alltså ett hus jag tittar på. Inte ett hus jag äger. Huset har borrad brunn och någon form av vattenrening. På bilderna ser man avlagringar i handfat.

Så min huvudsakliga fråga är om järn alltid går att få bort och vad det kostar.
 
R Rejäl skrev:
Nej enskilt VA och vatten är billigare än kommunalt i alla fall alla gånger vi har jämfört..
Ja under förutsättning att man kan få till okej kvalitet. Att jämföra priset för två olika produkter blir annars fel.
 
R
T topmount skrev:
Ja under förutsättning att man kan få till okej kvalitet. Att jämföra priset för två olika produkter blir annars fel.
Vet ingen som inte har kunnat rena just järn!
Men vill man ha behandlat vatten så är det kommunalt och att man betalar för det som gäller..
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är alltså ett hus jag tittar på. Inte ett hus jag äger. Huset har borrad brunn och någon form av vattenrening. På bilderna ser man avlagringar i handfat.

Så min huvudsakliga fråga är om järn alltid går att få bort och vad det kostar.
Hej Anders
Då förstår jag lite mer, det är självklart svårt att säga något med 100% säkerhet här, men.
generellt så är järn (ensamt) relativt enkelt att rena. Man uppnår dock aldrig 100% så den totala järntalet spelar självklart in, ex. 90% reningsgrad på 5,0 mg/l är för dåligt då man har 0,5 kvar efter filter.
Saker som också kan ställa till det är pH, humus, mangan och syre.

Katalystiska filtermassor fungerar bra om man bara har järn och bra pH. kostnad runt 12-20 000:- beroende på förpackningslösning och ventil.

Har man som i detta fall en borrad brunn så är järnet till största del i sin naturliga lösta form. Man kan då med fördel kombinera flera problem med samma filter, om man nu har det behovet. det är därför alltid bra att ta en ordentlig analys innan man tittar på filter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.