Hej! Jag behöver göra något åt den obefintliga tilluft i som gäller mitt badrum. Det sluter helt tätt när man stänger badrumsdörren och detta resulterar i (som jag misstänker) att frånluftsfläkten drar upp en lukt från någon minimal glipa i ett avloppsrör plus att det drar från eluttaget när dörren är stängd. Jag har förstått att tilluften bör komma in vid nedre delen av dörren och ett ventilationsgaller på dörren är ett enkelt sätt men jag tycker att det är så fult! Min tanke är att istället att montera bort överstycket på tröskeln (se bild) och såga av det så att det blir smalare och därefter flytta in den bärande delen av tröskeln på utsidan och sedan sätta en smyglist vid glipan som blir mellan golv och tröskel i passagen. På det här sättet bör det ju bli en springa mellan dörr och tröskel när dörren är stängd och tätskiktet förblir orört. Någon som har tips eller andra synpunkter?
 
  • Tröskel mellan badrum och hall i en bostad. Badrummet har mörkt klinkergolv, vit toalett och svart badkar med silverben. Hallen har ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel av ljus trä som gränsar till två olika golvtyper, ett av trä och ett av klinker. Diskussionen handlar om att modifiera tröskeln för bättre ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En badrumströskel brukar ofta vara likt följande,
Badrumströskel i trä, placerad mellan en vit dörr och ett grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan ju också ta bort 1-2 cm underst på dörren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En badrumströskel brukar ofta vara likt följande,
[bild]
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju också ta bort 1-2 cm underst på dörren.
Det var också en av mina första tankar men eftersom tröskeln är 5 cm hög och ligger dikt med dörren så skulle jag behöva såga av ca 4 cm . Jag tror inte att det blir snyggt att se så pass mycket av tröskeln på utsidan.
 
Du kan ju även sätta ett överluftdon genom väggen, eller via taket om du har vind ovanför att dra rör på
 
BirgitS
Om du med överstycke menar översta delen som man kan stå på så kan man inte montera bort den delen om den går så långt ner på badrumssidan att det är risk för att tätskiktet är uppvikt mot den, alltså går ned bakom plattorna.
 
  • Gilla
Catharina Karlsson1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du med överstycke menar översta delen som man kan stå på så kan man inte montera bort den delen om den går så långt ner på badrumssidan att det är risk för att tätskiktet är uppvikt mot den, alltså går ned bakom plattorna.
Kollade lite extra nu och ser att tätskiktet går upp på den delen. Jag trodde att det var som ett ”lock” på den övre delen men så enkelt var det inte! Det får bli ett galler på dörren trots allt, vill inte förstöra tätskiktet på något sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med handöverfräs så kan man göra som följande inlägg, antingen i tröskeln eller i överstycket,

[länk]

[länk]
Det där ska jag kolla upp om det är genomförbart, det borde ju bli smidigt med rätt verktyg! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.