Tjenare!

Jag undrar om det är nån som har koll på vad olika kw kostar beroende på vilken uppvärmning man har?

Jag pratade med en kille som sa att man inte tjänade på att köra pellets längre utan att det gick jämnt upp med el.
Detta tycker jag inte kan stämma, då skulle ju ingen köra pellets!

Om vi säger för enkelhetens skull att en kw el kostar 1 krona, vad kostar då en kw pellets, ved, olja osv...


//Warlock
 
El 1kr
Fjärrvärme 0,7kr
Pellets 0,7kr
Luft-vatten 0,7kr
Luft-luft 0,65kr men ej ngt vv
Bergvärme 0,35kr
Solvärme 0,1kr
Ved gratis-0,5kr
 
Tack så mycket för det!!!
 
el 1kr ?
för måste verkligen bero på vad man menar med "el"

kw värme eller kw förbrukat ?

luft luft o luft vatten är la el de oxå ?;)
 
Det är en intressant fråga som man skulle kunna ägna ett helt liv att diskutera. Detta skulle därmed kunna bli en väldig lång tråd om någon plockar upp handsken....
Elpris och fjärrvärmepris är leverantörsberoende, men ganska lätt att kolla upp, jag skulle tror att Luckymans siffror här stämmer rätt bra, kanske är fjärrvärme lite billigare för en del i landet.
Luft/luftvärmepumpen är jag övertygad blir billigare än 0,6kr/kWh.
Bergvärme, som ju är i ropet, tror jag ofta har svårt att komma ner i 0,35 kr/kWh när man tar hänsyn till hela anläggningens elbehov. Praktiska undersökningar av faktiskt installerade bergvärme anläggningar visar också detta.
Vad man kan räkna hem beror ofta på förutsättningarna i huset och arbetsvilja.
Egen ved tror jag man kan vara övertygad om är billigast.
Olja tror jag går på dryga kronan/kWh.
 
jonand skrev:
Det är en intressant fråga som man skulle kunna ägna ett helt liv att diskutera. Detta skulle därmed kunna bli en väldig lång tråd om någon plockar upp handsken....
Elpris och fjärrvärmepris är leverantörsberoende, men ganska lätt att kolla upp, jag skulle tror att Luckymans siffror här stämmer rätt bra, kanske är fjärrvärme lite billigare för en del i landet.
Luft/luftvärmepumpen är jag övertygad blir billigare än 0,6kr/kWh.
Bergvärme, som ju är i ropet, tror jag ofta har svårt att komma ner i 0,35 kr/kWh när man tar hänsyn till hela anläggningens elbehov. Praktiska undersökningar av faktiskt installerade bergvärme anläggningar visar också detta.
Vad man kan räkna hem beror ofta på förutsättningarna i huset och arbetsvilja.
Egen ved tror jag man kan vara övertygad om är billigast.
Olja tror jag går på dryga kronan/kWh.
Håller med om alla ovanstående punkter. Svaret går aldrig att ge för det slutar med "det beror på". Under vissa givna förutsätntingar kan man räkna på olika alternativ, men sådana saker som att vädret ändrar sig, eller man har egen skog, eller framtiden ändrar sig, räcker till för att det skall bli fel i kalkylerna.

Det som många tror är väldigt lönsamt är bergvärme, och det är det om man bortser från investeringen för att skaffa det. Med andra, ord, om du köper ett begagnat hus med nyinstallerad bergvärme är det en billig värmekälla. På samma sätt har luft/luft blivit så billigt på sistone att det är billigare än det mesta, såvida man inte skall räkna investeringen på 50 år.

Det finns en webbsida som ger dig möjligheten att labba lite med siffrorna, för att jämför direktel, luft/vatten värmepump och bergvärme. I princip kan den lika gärna anse sig jämföra luft/luft, men det nämns inte (största skillnaden mot luft/vatten är investeringen). Titta på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php, och prova själv.

--- Mats ---
 
Jovisst luft-luft de e el de me
Men nu tänker vi oss uppvärmning å direktel är för mig 1kr in 1kr ut utan förlust då räknat
Men allt är ju relativt
Biligast är givetvis egen skog å då enl. ngra så blir veden gratis.
Andra och många med mig räknar kanske inte så.
Satasade själv 140k i en bergvärmeanläggning med frikyla i sovrummen, tidigare 3,5m3 olja samt 5m3 ved samt 5000kwh Tot kostnad 35000kr olja+5000kr hhel+ ved+sotare = 40000kr +
Nuvarande förbrukning inkl. hhel =11000kwh = 13000kr
Men de som vill hålla på med ved får ju givetvis det, allt handlar för oss ialla fall om livskvalite numera:)
 
Det var ju lite kul att jämföra. Som alltid beror det på hur man räknar med räntor, underhåll av värmesystem mm men i mitt fall ser det ut som att jag kommer vara inte bara begravd utan även hunnit bli jord innan bergvärme lönar sig för oss.
Oftast när man jämför uppvärmning jämför man ju det nya, oftast bergvärme med att behålla det gamla el eller olja. Det är sällan som man kan jämföra med att installera något annat tex luft/luft.
 
installationen måste i mina ögon vara med för att de ska bli en rättvis gämförelse.

en luft luft kostar väll runda slängar 20k med installation villket en vnlig svensson bör kunna
spara ihopa på några månader och då oxå enbart ha driftkostnaden.

medans en 150-200k.- anlägning kostar endel kronor o betala av med just räntor o skit.

sen vad gäller "el" finns de så många olika "el" lösningar som jag tror i många fal kan vara biligare än t.ex
pellets. så som nya olefylda radiatorer med fläktar. eller just luft luft ..

men pellets är en kanon investering om man kör på olja då det oftast är små ingrepp
och låg ombyggnadskostnad gämfört med andra alternativ. att byta alla radiatorer till moderna el
är ju inte direkt lönande i ett fal som de där ......

så att säga vad den olika saker "kostar" i drift är helt beroende på villka förutsätningar man har.
 
Givetvis, men luft-uft är lite svår att sätta ett rätt riktvärde på.
Jag antog 0,6kr/kw å det är nog helt rätt enl.mig
Om man istället räknar med ett hus med uppvärmning 20000Kwh
Vad kan man bespara med en luft-luft, jo hälften säger en del i bästa fallet, vilket skulle bli 10000Kwh
Men en stor sak är vad den kan placeras, i alla hus så kommer den inte åt alla m2 och där måste man ha på sina elelment och spetsa sen när det blir kallare.
Om man kan placera innerdelen optimalt i detta hus tror jag man skulle kunna spara ca.7000Kwh inte mer.
Om man sen då kollar 20000kwh=20000kr-7000kwh=7000kr = 13000kwh=13000kr för värme
13000kwh ger då 20000kwh 13kr/20kr=0,65kr
OJDÅ!! Mer än 0,6kr måste ändra:)
Sen alla mina beräkningar görs ju utan ngt banklån vilket blir billigast givetvis
 
Pellets är helt emot, det kommer till å försvinna bort ur hushållsuppvärmning snart.
Installerde bergvärme hos min mor som idag har en tot elförbrukning på 10000kwh/år
I grannhuset valde man just pellets istället, man valde också att byta ut den bef. gamla pannan till en beg Nibe med inbyggd elpatron för just pellets fungerar dåigt sommartid när man bara vill ha vv och sem. så passningen av anläggningningen blir sämre.
Morsan har ett symötesgäng där de snackar och gämför sina uppvärmningskostnader å dra på trissor när man får höra att pelletsen i detta hus går på 15000kr/år samt snarare 10000kr i elkostnad med hh+vv via elpatron sommartid.:eek:
Tilläggas ska också att jag varit där och försökt få igång den när den har stannat 2 ggr.
Den ena ggn så hade kretskortet brunnit och kunden fick köra på elpatron i 3 veckor givetvis när det var kallt:mad:
Husen är xakt samma båda är pensionärer och 1 manshushåll
Alltså 25000kr vs 12000kr
Tilläggas ska också göras då all sotning,uraskning,bärande av säckar,påfyllning
Eftersom jag installerar just bergvärmeanläggningar så är jag väl lite patisk i ärendet, men ett faktum är i alla fall att fler å fler pelletskunder kommer in å har tröttnat, tilläggas också bör väl att pelletspriset har ökat drastiskt de senaste åren
 
Då tänkte jag räkna lite löst på dina siffror Luckyman om det är okej.
Tidigare energibehov 3,5 kubikolja är ungefär 35000 kWh, plus 5 kubik ved á 1200 kWh/kubik (80% effekt) blir totalt 40000 kWh. Man förstår att du var sugen på att ändra uppvärmningsätt. 5000 kWh i hushållsel.
Nuvarande behov är 11000 kWh. Ungefär samma hushållsel ger 6000 kWh kvar till uppvärmning. Det är bra kräm i din värmepump som vrider ur 40000 kWh med bara 6000 kWh. COP närmar sig 7.
Det är riktigt bra, nästan misstänkt bra även om du får varmvattnet "billigare" än tidigare.
Vad du än gör ändra inte på dina inställningar på pumpen/"reaktorn".
 
Eller så hade jag inga förluster i min panna från -53:D
Tilläggas bör ochså att projekt hhel har slagit igenom också
Vitvaror utbytta, lågenergiampor,inga onödiga standby strömmar m.m
Men sen gäller det ju hur man dimensionerar sin anläggning samt intrimmningen som är en viktig del.
Men valde en bergvärmepump 1 modell större än behovet och för att få lite justa gångtider och ingen legionellatoppning så blev det 2 st 500 tankar.
1 i serie med radiatorerna och den andra för vv, vv går i kopparslinga hela vägen så då blir de ingen elparon för legionella samt ingen elpatron som tillskott.
Är helt emot korta gångtider som de flesta tyckas kämpa mot när man inte har ngn volymtank till sin vp.
Givetvis lite dyrare investering men billigare driftkostnad
 
Tittar man på luftvärmepumpar så kan man tex titta på energimyndighetens test av dessa.
De uppskattar att man på ett hus i Borås med energibehov på 20000 kWh och nyinstallerad Sanyo 124 kan spara 12100 kWh.
Då kostar varje kWh knappt 40 öre.
Men när vinter är så här mild blir det ju ännu billigare förstås eftersom COP är ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.