Hej

Jag håller på att renovera fasaden och ska ha på en ny träfasad. Pga anledningar har hela bygget blivit försenat, tanken var att den skulle komma upp i våras så vi kunde måla under sommaren.

Så jag har börjat titta på att sätta mellan struken fasad och göra slut strykningen till våren då det blir svårt att hinna med innan höst och vinter slår till ordentligt.

Det verkar som de flesta bygghandlare har mellanstruken fasad men är väldigt svårt att hitta information om färg.
Vilka typer av färger kan man slutmåla dessa panelbrädor med eller är det olika för olika tillverkare?

Var inne snabbt på Beijer och frågade och på deras var bara akrylatfärg ett alternativ, vilket är en färgtyp jag helst inte använder.
 
Vilken typ av färg funderar du på?
 
F fribygg skrev:
Vilken typ av färg funderar du på?
Hej

Någon typ av oljefärg. Ursprungligen var tanken att måla med linoljefärg och därmed grunda etc. själva. Men den planen har fått överges iom att allt har dragit ut på tiden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A aps44 skrev:
Hej

Någon typ av oljefärg. Ursprungligen var tanken att måla med linoljefärg och därmed grunda etc. själva. Men den planen har fått överges iom att allt har dragit ut på tiden.
Inte funderat på slamfärg, det passar bra att måla såhär års då luftfuktigheten är hög?

Linoljefärg blir säkert jättebra, själv skulle jag helst montera och måla en sån panel i maj/ juni
 
F fribygg skrev:
Inte funderat på slamfärg, det passar bra att måla såhär års då luftfuktigheten är hög?

Linoljefärg blir säkert jättebra, själv skulle jag helst montera och måla en sån panel i maj/ juni
Nej, slamfärg är inte aktuellt tyvärr, vi ska ha en vit fasad. Det är lite av väderskäl vi har övergett linoljefärg, för jag har fått intrycket att den iaf inte fungerar på färdig mellanstruken från bygghandel.

Därför jag undrar vilka andra möjligheter som finns, skulle alkydoljefärg fungera tex?
 
Troligtvis, men vill du verkligen ha en petroleumbaserad färg med allt underhåll en sån kan innebära på ditt hus om tanken var riktigt linoljefärg?
 
T
Vad är det för panel ni ska ha? Är den hyvlad eller finsågad? Är det någon form av lockpanel eller spontad?

Linoljefärgen fäster på akrylaten men du tappar vinsten med diffusionsöppen färg.

Träet kommer inte att ta någon skada av att vara omålat under vintern så det funkar att måla till våren om ni väntar. Dock kommer det ju att bli en del jobb i framtiden att komplettera målningen när brädorna krymper lite och det blir "omålade" remsor på underliggande panelbrädor vid lockpanel eller vid sponten på annan panel.
 
T Testarn skrev:
Vad är det för panel ni ska ha? Är den hyvlad eller finsågad? Är det någon form av lockpanel eller spontad?

Linoljefärgen fäster på akrylaten men du tappar vinsten med diffusionsöppen färg.

Träet kommer inte att ta någon skada av att vara omålat under vintern så det funkar att måla till våren om ni väntar. Dock kommer det ju att bli en del jobb i framtiden att komplettera målningen när brädorna krymper lite och det blir "omålade" remsor på underliggande panelbrädor vid lockpanel eller vid sponten på annan panel.
Det ska bli både spåntad liggande panel och stående med lockläkt. Så sätta upp omålad känns inte så bra iom krympande brädor etc.

Men jag känner mig fortfarande oklar på huvudfrågan, vilka färgtyper är aktuella att använda på färdig mellanstruken panel? Det kanske inte finns något generellt svar på det och då får jag höra mig för i bygghandeln gällande deras specifika produkt.
 
T
A aps44 skrev:
Det ska bli både spåntad liggande panel och stående med lockläkt. Så sätta upp omålad känns inte så bra iom krympande brädor etc.

Men jag känner mig fortfarande oklar på huvudfrågan, vilka färgtyper är aktuella att använda på färdig mellanstruken panel? Det kanske inte finns något generellt svar på det och då får jag höra mig för i bygghandeln gällande deras specifika produkt.
Ja, jag tror att det generellt är akrylatfärg som deras paneler är grundade med så det är nog det ni får fortsätta med.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Beställ från bygghandeln med den typen av färg/kulör du vill ha. Bruka ta kring 3veckor.
 
Claes Sörmland
Akrylatfärg är ju standard numera så det är vad man får som mellanstrykning. Men den fabriksfärdiga grundmålningen är väl vanligen en alkydoljefärg?
 
R
Bättre att stryka o måla själv det är en utspädd vattenblaska i bästa fall man får när man beställer målade brädor..
Om man målar själv eller låter en målare på plats måla så får man en överlägset bättre produkt som kommer att hålla längre och bättre..
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Bättre att stryka o måla själv det är en utspädd vattenblaska i bästa fall man får när man beställer målade brädor..
Om man målar själv eller låter en målare på plats måla så får man en överlägset bättre produkt som kommer att hålla längre och bättre..
Är industrigrundningen så illa? Jag menar hur svårt ska det vara, den ska ju bara sprayas på träet så att den fäster. Täckfärgen är ju det som avgör tålighet mot elementen (UV-ljuset).
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är industrigrundningen så illa? Jag menar hur svårt ska det vara, den ska ju bara sprayas på träet så att den fäster. Täckfärgen är ju det som avgör tålighet mot elementen (UV-ljuset).
Ja det skulle jag säga oftast så tunnt så det ser ut som en lasyr…
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ja det skulle jag säga oftast så tunnt så det ser ut som en lasyr…
Jag tänker att det räcker gott, det är ju bara för att få fäste i träet. Ett tjockare lager grundfärg skulle t o m vara sämre. Täckfärgen är den som är tjockare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.