S Svenno 55 skrev:
Vi klippte ner vår fula ligusterhäck till 5 cm över mark Det tog några år sen var den tät och fin
Jag har gjort samma sak med en ligusterhäck, från 2,5 m hög till bara några centimeter. Inga problem alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Aningen orelaterat men men. Tagit bort staketet idag också då det va är ruttet. Stolparna sitter med jordankare. Något tips på enkelt sätt att separera stolpen från ankaren? Träet har nog svällt i själva hållaren. Har bankat på massa sätt och vis. Kanske borra hål igenom och sticka i ett rör och dra?😁
 
Redigerat:
O
F Fideliox skrev:
Aningen orelaterat men men. Tagit bort staketet idag också då det va är ruttet. Stolparna sitter med jordankare. Något tips på enkelt sätt att separera stolpen från ankaren? Träet har nog svällt i själva hållaren.
Person i vit dräkt med svart bälte utför ett flygande hopp och sparkar sönder en bräda hållna av två andra personer på en scen.
 
Borra en rad eller ett kryss med hål i stumpen som är kvar i hållaren så brukar trät gå att knäcka loss. Det finns sand och annat skräp i trät så ta inte dyraste borret.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Mats-S
Jag har en 40 år gammal häckoxbär där det är dags att börja om från början för att få den tät och snygg igen. Tänkte klippa ner den till typ 10 cm över marken, och sedan låta den växa stegvis upp till 1,5 meter under typ 3 år.
När är det bäst att klippa ner den, nu under senhösten eller tidig vår?
(ursäkta "kapningen" av tråden, men ämnet är ju helt likvärdigt :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har en 40 år gammal häckoxbär där det är dags att börja om från början för att få den tät och snygg igen. Tänkte klippa ner den till typ 10 cm över marken, och sedan låta den växa stegvis upp till 1,5 meter under typ 3 år.
När är det bäst att klippa ner den, nu under senhösten eller tidig vår?
Vår tror jag är bättre än senhöst. Jag kapade ner vår gamla hagtornhäck till 10-20 cm och har låtit den växa ca 30 cm/år.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag har en 40 år gammal häckoxbär ... Tänkte klippa ner den till typ 10 cm över marken
När är det bäst att klippa ner den, nu under senhösten eller tidig vår?
Förutsättningen är att just gammal häckoxbär bör vara helt frisk vid så hård beskärning. Den kan vara lite tjurig. Gör det tidig vår och komplettera med rejält lager kompost (eller planteringsjord om du inte har kompost).
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Kapa man ändå ner häcken så hyr eller låna en kompostkvarn och lägg tillbaka flisen under häcken. Det minskar ogräsmängden, förbättrar jorden och ger näring under flera års tid.
Klippet som blir de följande åren brukar gå att lägga direkt ovanpå resterna av flisen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
@yonna @arneri68
Tidig vår, så Mars är OK då eller måste det vara garanterat frostfritt?
 
Mats-S Mats-S skrev:
@yonna @arneri68
Tidig vår, så Mars är OK då eller måste det vara garanterat frostfritt?
Jag tror inte frost är ett problem. Jag kör allt tunnare än 4 cm i kompostkvarn och den fungerar bäst när grenarna saknar blad.
 
Jag brukar klippa/beskära först när häcken börjar tända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.