Den grunden som byggdes hade lecablock och var isolerad med frigolite så det var alltså den gamla nya grunden jag pratar om. Man hänger ju inte med ser jag...
i alla fall har vi byggt en egenritat hus som har ungefär samma sammamått och vinkel som Nybro, och vi älskar vårt kök/matplats och vardagsrum i vinkeln, så jag förstår att ni gillar den planlösningen. ( kan tilläggas att vi ritade vårt hus och skrev kontrakt i oktober 2005 innan Nybro fanns på markanden)

Jag har varit inne i din blogg snytorp och läst lite, kan berätta att vi inte har något ljudproblem med vår öppna planlösning. Vad vi gjorde för att inte få så mycket ljud var att satsa på en tyst diskmaskin (42 dB) och en ganska tyst fläkt med mycket sug. Jag tror inte att du behöver draperier...
 
Snysop,

Jag kan bara hålla med om att Nybro är fint. Vi har tittat på många hus och inget har fallit oss så i smaken som Nybros planlösning. Det är helt enkelt vackert. Jag gillar även Smålandsvillans exteriöra stil, på deras hus, modern men samtidigt anspråkslös och ren. Snyggare än många dyrare plottriga hus. Sedan har ju Smålandsvillan takhöjd 2,5 som standard, medan LB-hus Ugglan och Eksjöhus Egna hem har 2,4 m. Och takhöjden bidrar mkt till ljus och rymdupplevelsen.
Det vi drar oss för med Smålandsvillan är att det inte är totalentreprenad och att det inte är platta på mark, det är inte golvvärmen vi mest eftersträvar, men vi är rädda för problem med krypgrund. Men jag tycker Smålandsvillan fått till en fullträff med Nybro.
 
Ett tips till dig Evi är att rita om planlösningen hos Nybro lite och fråga andra leverantörer hur mycket det kostar för dem att bygga detta hus med totalentreprenad och med platta på mark.
Annars kan jag tipsa om Götenehus Hanö som har liknande planlösning som Nybro och bygger med totalentreprenad och platta på mark.
 
Faktiskt i vårt nybyggda område har alla Älvsbyhusägarna mycket dyrare bilar än vi inga Porsar men väl Audi och MB samt dyrare modeller av volvo! (vi kör Ford och Toyota),
Jag håller lite med toyotas radioreklam, vad är lyx ?en bil som håller länge och inte behöver köras till verkstaden så ofta...
Nu tror jag inte det är så stor skillnad mellan ex älvsbyhus vitvaror och andra- Jag vet att grannen i alla fall har bosch i sitt älvsbyhus och det har väl andra byggfirmor också. ( du kan även få rostfritt hos Älvsbyhus).
Själv har vi byggt ett egenritat putsatlättbetonghus på 185kvm inkl dubbel carport och vi har haft den möjligheten att själva plocka ihop alla vitvaror vi velat ha. Detta har resulterat att vi valt de produkter som ex haft låg ljudnivå, blivit bäst i test enligt råd och rön mm.

Vad som skiljer ex Älvsbyhus och andra är ju inte ytfinischen utan ex grunden, frånvaro av undertak (takplannora sätt direkt på plast), ingen ljudisolering i väggarna mm. Liten möjlighet att ändra planlösningen mm. Här i skåne kan man till och med få putsade Älvsbyhus...
 
Evi, fast nu finns det en annan grund till SMV's hus! En som inte är en torpargrund/krypgrund av gamla skolan. Grunden som är typ 2 v gammal för SMV (men har funnits i massa år) är en helt tät grund som är isolerad med 150mm på golv och väggar. Det gör att det blir ett undertryck i grunden och mha en kanalfläkt så dras varmluft från huset ner i grunden och ut. Denna grund r godkänd av SP och SITAC (vad det nu innebär). Jag har länk till tillverkaren i mitt tidigare inlägg.

Men ang. totalentreprenaden så kan jag bara säga att man ibland har tur. Markarbetena och grunden kommer byggas av SMV's "kontakter". Efter att ha fått in 3 offerter från andra fristående firmor så visade det sig att de som SMV tipsade om ändå var billigast och hade mest som ingick.
 
I vår SMV Nybro kommer inga standardvitvaror in. Har valt bort allt (utom kyl och frys) och kommer sätta in Electrolux 70cm induktionshäll, en tyst fläkt, tyst disk och ugn och micro med fler funktioner.

Visst, listerna är inte girsågade och ja vi kommer ha plastmattor i bad. Men för oss var planlösningen viktig (svårare att ändra sedan). Spottar i tak är inget vi tycker är så himla fräckt längre osv. Men alla har olika smak. Vi prioriterade bra enkelt och stort boende i skogsmiljö framför ett flashigt hus med spottar och lullull. Men visst, vi är kära i Götenehus villa med altan på garagetaket..... *dreggel*

Och PS vi kör Toyota!!! DS :)
 
Beo skrev:
Det är mycket enkelt varför ert pris blir dyrare än Smålandsvilla, Älvsbyhus mfl.
Det handlar om kvalite´ . Det är faktiskt en stor skillnad mellan olika hustillverkare vad som ingår i deras standardsortiment.
Beo skrev:
Man kan faktiskt likna det med bilar. Att köpa en Lada eller en Skoda istället för en Audi, MB eller Porsche är en fråga om budget och prioteringar.
Tyvärr är väl detta bara halva sanningen, om ens det. Efter att ha plöjt kataloger och leveransbeskrivningar från de flesta husleverantörer vi hittat kan jag nog inte hålla med om att kvalitet är det man automatiskt får när man betalar mer för ett hus.
Naturligtvis är det en fråga om hur man definierar kvalitet.
Men när tillverkare med jämförbara ytskiktsval och märken på vitvaror plötsligt skiljer åtskilliga 100-tals tusenlappar för samma boendeyta bör man nog be att få reda på vad som motiverar det högre priset.

För att fortsätta bilmärkesliknelsen så kan man fråga sig i vilket kvalitetshänseende en reservdel märkt med såväl Skodas, Seats, VWs och Audis logotype skiljer sig, eftersom den kostar olika mycket beroende på vilket märke den för tillfället säljs till.

Mycket är image-building, dvs du förväntas betala mer för ett Kungshus än ett LB-hus trots förvillande lik planlösning och utseende, bara för att Kungshus har bestämt att den prisninivån ska vi ha för att attrahera vår definierade kundgrupp.
Att sedan LB-hus levererar en bättre isolerad yttervägg och takbjälklag, vilket för mig har en högre kvalitet, har inte med prissättningen att göra.
Förutom att hustillverkaren i fråga tjänar mer pengar....
 
Tack
Anders 1010 o Snysop för goda råd.
Vi fortsätter att se oss omkring..
 
Vi bygger precis nu ett arkitektritat varbergshus för 3.4 miljoner där vår arkitekt specifierat alla detaljer. de andra husleverantörerna hamnade i snitt 900.000 dyrare för exakt samma hus med exakt samma specifikation. Lösvirke har sina fördelar.

Johan
 
Kolla med BraHus vi har fått offert på ett hus med vidbyggt enkelgarage i den storleken på 2,5 miljoner kan dock inte säga om de håller den kalkylen. Vårt val står mellan BraHus och LB-hus ska bestämma oss nästa vecka vilket det blir LB-hus kan också leverera i den prisklassen och då med totalentreprenad men utan OSB i väggarna och utan råspont i tak som man dock kan välja som tillval till en rimlig peng.
 
Jag tipsar också om scanhaus i lödde. Har själv haft höga tankar på ett sådant hus med allt föll på att vi inte ville vänta i 2-3 år på en tomt utan vi köpte ett hus från -58.
 
Vi har byggt SMV (värnamo, 122 m2 + 80 uppe), priset incl tomt, hus, garage kommer att gå på ca 2.3 mil. vi har en del tillval, fönster på övervågningen, takkupa, inbygg. spis, ugn, micro, braskamin, trappa till övervågningen, helkaklet badrum, tilvals kök, annat golv m.m.

Huset är OK, det passar till os, 1 sovrum, 1 kontor och 1 gästrum. Badrum var vi själva har valt kakel och indredning (inredning har vi köpt själva, men är med i vor slutpris) övervågningen kommer kanske under sommeren att bli omgjort till relax avdeling, med reelt badrum, nöjes grejer o dyl :) Vor hus skal användes, och får gulvet en repa eller en annen grej händer.. so what, det går att fixa. Vi har bekänte med svin dyrt hus och inredning, man får knappt leve där, allt skal tage extra hand om.

Vi kollade på fler hus leverantöre, och efter priser tyckte vi inte at vi fick så pas mere för den mer pris, man kan mycke andra ting för 1 mil, som gör livet roligt, än philip stark toa o kraner :D Vi är nöjde med Ifö, Oras och Bosch.

Att där har varit strul med SMV, som avtaler som inte hålles, utrevliga hantvärkere m.m, är en annan sak,

så här ser vor "budget hus" ut
hus2-1.jpg

Vi kör även Ford Explorer, inte lyx bil... dom kan inte äns dra häst släp
 
Om man bara tittar på ytan såsom parkett och blandare så är smålandsvillan ett utmärkt prisvärt val. Ert hus är verkligen fint! Men jag undrar vad man mer får på köpet som man inte vill ha med tanke på att bl.a. småhusskadenämnden har identifierat smålandsvillans kallventilerade torpargrund som en riskkonstruktion? De säger uttryckligen att man skall undvika detta. Nu har jag dock hört att smålandsvillan precis bytt grundkonstruktion för andra gången på kort tid, men att den nya skall varatestad och godkänd enligt SP. Om så är fallet bör Smålandsvillan fortsättningsvis bli ett mycket prisvärt alternativ.

Om valet står mellan en husfirma som bygger med totalentreprenad och en firma som kör delad/general så tycker jag personligen att valet är enkelt! Totalentreprenad är juridiskt sett det enda sättet att bygga hus på med ett hyfsat bra konsumentskydd. Vi har (tyvärr) haft stor nytta av det i vårt husbygge och jag vågar inte föreställa mig hur det skulle blivit utan!
 
Vi har inte ut bildning så at vi kan gennomskue ritningar och sånt.. därför var det vigtigt att det var totalentreprenad.
Och som tur är har vi en kompis som är snickare, och jag jobber i ett företag där bygger i 100 miljons klassen och både vor kompis och et par jobbe kompissar (projektledera i företaget) har set ritningar på hus o grund, och dom har sagt OK för kvalitetet, inte bare var det bra til priset, men jätte bra.
At där sen är detaljer som inte håller dansk standart, som vi är van med, det är en annan sak, men det er den bygg tradition där är i Sverige, dom dyra husen hade samma punkter som inte höl dansk standart ;)

Skulle vi bygge nyt, vilja vi nu inta väjla SMV, men det beror bara på deras handtering af bygget och hela förlöppet från vi hade skrivet under till ... när det sluter..
:)
 
Jasså? Lyckades ni få totalentreprenad från Smålandsvillan? Bra jobbat!
Det är ovanligt eftersom man nästan alltid får skriva ett separat kontrakt för grunden och ett kontrakt för huset. När vi pratade med Smålandsvillan ville de inte ta ansvar för hela bygget (läs grunden) utan bara för allt ovan grund, det var en av anledningarna till att vi valde dem. Skönt att ha kompisar som är byggkunniga - det är ovärdeligt när man skall bygga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.