Funderar på att ta in en kakelsättare när jag ska renovera badrummet.

Är det någon som har en uppfattning om hur lång tid det tar för att proffs?

På golvet ca4kvm blir det 10/10 plattor.Och väggarna Ca 17kvm bli det 20/20.

Det blir bara plattsättning och fogning,det andra fixar jag skälv.
 
K
Om det bara är ett rum utan konstigheter.
Sättning och läggning - en dag och sen fogningen på det ca 2 timmar.
 
Jag har märkt, efter att sett några renoveringar, att det är nästan omöjligt att upskatta tiden (i exakta timmar) för nåt sånt och det beror väl på förutsättningarna.
Behöver det kapas mycket, dvs om plattorna är av "fel" storlek så blir det lite tidsslöseri.
Kommer du att lägga plattor diagonalt ►ännu mera tid
Hur snyggt vill du ha det - proffsen gör det inte snyggt, bara acceptabelt men det är förståeligt sett från deras sida.
3-4 dagar skulle jag räkna med om jag vore optimistisk.
 
K
vagabondo skrev:
Hur snyggt vill du ha det - proffsen gör det inte snyggt, bara acceptabelt men det är förståeligt sett från deras sida.
Man kan inte dra alla över samma kam.
Jag känner en hel del plattsättare efter många år i branschen och det finns alla sorter, kan jag lova. Snabba som gör riktigt snygga jobb på kort tid, men även såna som tar evigheter på sig, men det blir aldrig bra ändå. Nästan alla kan bli snabba på att sätta, men alla har inte känslan för estetiken. Alla blir således inte konstnärer :)
 
ktm250 skrev:
Om det bara är ett rum utan konstigheter.
Sättning och läggning - en dag och sen fogningen på det ca 2 timmar.
Menar du att du kan foga 17 kvadrat vägg och 4 kvadrat golv på 2 timmar? Med bra resultat? Sen ifrågasätter jag också sättning/läggning...du skriver en dag. Vad är din dag i timmar?
 
K
Ardexsmitten skrev:
Menar du att du kan foga 17 kvadrat vägg och 4 kvadrat golv på 2 timmar? Med bra resultat? Sen ifrågasätter jag också sättning/läggning...du skriver en dag. Vad är din dag i timmar?
Ja, jag ser absolut inga problem med det (fogningen) om man bara har ett rum och använder rätt produkter. Vissa fogmassor anser jag det inte möjligt med. Det ska vara lättarbetat. Det jobbigaste var stambytena när man fogade 4 rum/dag. Då blev man lite varm i pannan, minst sagt :)

Min dag var 07-16 lunch 10-11
 
Okej. Jag tror dej när du säger vad du kan göra, men, man kan inte ge det som ett allmänt svar. Du vet ju inte vilka produkter trådskaparen snackar om, eller?
Min personliga åsikt om tid, när det gäller plattsättning/läggning, är att det är bättre att lägga ner nån timme extra på att få det bra, än att kunden inte e nöjd.
Jag har själv ett rätt extremt exempel att dela med mej av! I början av nittiotalet, när det inte va så noga, så satte farsan och jag in ett badrum (i ett hotell)på 2 timmar!! Inte klokt! Ingen skulle godkänna den typen av plattsättning idag. Idag skall det va perfekt! Rakt och fint.
 
K
Nä, det vet jag ju inte (produkter som används). Jag ber om ursäkt om jag varit missvisande.

Sen om min egen prestation så har jag alltid gjort mitt yttersta. Jag har aldrig prioriterat snabbhet, men den kom med åren och jag är själv perfektionist ut i fingerspetsarna när det gäller jobb oavsett hemma hos vem det är. Besiktningsanmärkningar och klagomål har alltid varit något jag har haft nollvision på. Visst händer det att det blir fel. Ingen är perfekt, men det ger också lärdom och självklart gör man rätt för sig. Gör man fel så fixar man det. Inget krångel. Jag älskade verkligen mitt jobb.

Jag tycker det är så himla tråkigt att läsa och titta på bilder på forumet från "tattararbeten" för de drar verkligen en skam över de som sköter sig och kan sin sak.

Jag kan också tillägga att det är en grym kick att gå hem en fredag efter en besiktning av ett stambyte på 13 lägenheter utan anmärkning. Då är man värd ett extra glas vin :)
 
Kanske är bättre att fråga vad det kan kosta!.
Tiden är ju inte lika viktigt som resultatet(då hade jag fixat det skälv).Så vad tror ni en seriös kakelsättare skulle ta?
Det blir en vanlig sättning/läggning/fogning utan några fönstersmygar och annat jox.
1.Vitt
2.Svart
 
Svart brukar det kosta 400sek/kvm i Stockholm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.