Har fått en gammal Lini bandsåg som jag har lagt ner en hel del timmar på att fräscha upp och få igång. Håller på att försöka ställa in banden på den men tycker den vandrar för mke fram och bak. Om man ställer den mot det bakre kullagret så tar den i, sen blir det ett glapp på varje varv innan den tar i igen. Har en halvdålig video som jag bifogar.
Vet inte om det är själva bandet som är dåligt då det ser ut som det är svetsen på bandet som rör kullagret varje varv. Men det är ett sprillans nytt band från SweDendro, visserligen inte så dyrt, men köpte det och 2 till, tycker alla uppför sig likadant men det här bredaste bladet var möjligen värst.
Tycker att jag får bandet att ligga hyfsat still på hjulet men blir ändå sådär, vad kan jag göra? Hur mke ska man tåla?







Har även en fundering kring spännannordningen. Ska muttern ligga som på den här bilden, alltså direkt under fjädern?
Spännmekanism med fjäder, mutter och skruv på en blå bandsåg, med en svart ratt på sidan för justering av fjädertrycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ska muttern vara som på nästa bild, under själva spännannordningen?

Närbild på fjäder och gängad stång på Lini bandsåg, med en mutter direkt under fjädern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misstänker att den ska vara under fjädern så fjädern trycker upp spännannordningen när man gängar skruven, men får den inte att spänna upp hjulet nog mke innan gängen har gått i botten och fjädern inte orkar trycka upp nog mycket, saknas det nånting?

När jag har muttern under så lyfter muttern upp allting utan problem, men tycker mig ha sett på bilder att liknande maskiner har muttern direkt under fjädern.

Mycket tacksam för svar 👍
 
namnbyte
Iom att du bottnar på justeringen, är du Helt hundra på att sågbandet har rätt storlek?
 
Hm, det satt inget blad i den när jag fick den. Så jag mätte runt hjulen med ett snöre när jag hade spänningen på lösaste. Snöret mätte jag till 2360, så jag beställde blad som var 2360, men jag kanske skulle haft kortare?
Lägger upp en bild på bandsågen vet som sagt inte exakt vad modellen heter, men nån kanske känner igen den och vet vilken längd det ska va på bladet En blå bandsåg av märket Hema står i en verkstad. Hyllor med olika verktygsförnödenheter syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bladen ska vara 2340mm till den sågen och muttern ska sitta som i din översta bild. Kan funka med 2360 blad också om du får spänning i dom utan att bottna justeringen innan.

Din fjäder ser lite trött ut, jag hade nog övervägt en ny fjäder om du inte får spänning i bladet. Gjorde själv den manövern på min bandsåg som är likadan.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-157#post-2708301

Här är en tråd om en likadan bandsåg
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-infoer-uppfraeschning-av-bandsag.328270/
 
Redigerat:
Jaa precis jag gick och kikade på sågen och såg att jag inte alls hade spänningen på lägsta som jag trodde. När jag mätade släppte jag spänningen och tog för givet att den gått I botten, men ser nu att den fastnat halvvägs. Smörjde och bankade lite med gummiklubba, nu skulle jag absolut få dit ett kortare band.
Närbild av mekanismen på en bandsåg, visar en justeringsknopp och fjäder som eventuellt är böjd och behöver bytas för att öka sågbladets spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en sågmaskin med en blå färgad justeringsmekanism och en fjäder, några delar är rostiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska kika på länkarna, tror det hade suttit bra med en ny fjäder då den är både böjd och trött och inte har så mke ork i sig längre, vars hitta du lämpliga fjädrar?

Sen kvarstår frågan om bladet som vandrar, eller kan det bli bättre då jag får ett blad i rätt längd som jag kan spänna med muttern på rätt ställe (under fjädern) istället för under spännannordningen som jag fått göra för att få nog spänt med dom för långa bladen.
Eller är det bladen som är av dålig kvalitet?

Du kanske har tips på blad till sågen, skulle vilja ha ett grövre för resaw, ett smalt för figursågnig och möjligtvis ett mittemellan 😁
Ola C Ola C skrev:
Bladen ska vara 2340mm till den sågen och muttern ska sitta som i din översta bild. Kan funka med 2360 blad också om du får spänning i dom utan att bottna justeringen innan.

Din fjäder ser lite trött ut, jag hade nog övervägt en ny fjäder om du inte får spänning i bladet. Gjorde själv den manövern på min bandsåg som är likadan.

[länk]

Här är en tråd om en likadan bandsåg
[länk]
 
J Jeppeeng skrev:
Jaa precis jag gick och kikade på sågen och såg att jag inte alls hade spänningen på lägsta som jag trodde. När jag mätade släppte jag spänningen och tog för givet att den gått I botten, men ser nu att den fastnat halvvägs. Smörjde och bankade lite med gummiklubba, nu skulle jag absolut få dit ett kortare band.
[bild][bild]
Ska kika på länkarna, tror det hade suttit bra med en ny fjäder då den är både böjd och trött och inte har så mke ork i sig längre, vars hitta du lämpliga fjädrar?

Sen kvarstår frågan om bladet som vandrar, eller kan det bli bättre då jag får ett blad i rätt längd som jag kan spänna med muttern på rätt ställe (under fjädern) istället för under spännannordningen som jag fått göra för att få nog spänt med dom för långa bladen.
Eller är det bladen som är av dålig kvalitet?

Du kanske har tips på blad till sågen, skulle vilja ha ett grövre för resaw, ett smalt för figursågnig och möjligtvis ett mittemellan 😁
2360 blad funkar så länge du inte får slut på gänga i "spännstången" innan du fått rätt spänning i bladet. Vore ju synd att kasta dom nya blad du köpt. Sedan tuffsaw i England slutade skicka blad till sverige köper jag på bandsågsblad.se men är inte överdrivet imponerad. Hursomhelst kör jag ett 16mm 4 tpi för det mesta. Har smalare också och med fler tänder också men byter typ aldrig. Men visst ska det sågas snäva kurvor i tunt material ska du ha smalare blad med fler tänder.

Den där prylen du fick smälla till med gummiklubba för att röra på sig måste röra sig ganska obehindrat för att sågen ska fungera bra. Min gled trögt vid köp o det var mycket huvudbry innan jag förstod att det var den som gjorde att jag fick dåliga snitt.

Fjädern jag köpte va nummer 5317 från lesjöfors. https://shop.lesjofors.com/se/sv-SE/alla-produkter/tryckfjadrar/3-20064-5317/

Tycker inte ditt blad vandrar jättemycket, jag hade börjat med muttern på rätt ställe, bladspänningsmekanism som rör sig obehindrat i spåren o kanske en ny fjäder innan jag köpt nya blad.
 
Redigerat:
Om du inte får till bladet, och inte får retunera det så säg till så försöker vi korta det.
 
  • Gilla
Jeppeeng
  • Laddar…
Tack så mke för alla svar, tur att det finns erfarna rävar här som kan svaren på det mesta, blir att beställa lite fjädrar och smörja upp spännannordningen ordentligt och testa 👍👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.