Hej, i vintras gick elen i min sommarstuga. Fick byta vvb, lyckades laga tvättmaskinen, och tar nu itu med diskmaskinen, Siemens 3 år gammal. Vad är det mest sannolikt som gått sönder av minusgrader? Maskinen sätter igång att låta, tömma, köra programmet sporadiskt så fort kontakten är i (slutar aldrig), men tar inte in vatten. Röda symbolen Kran blinkar. Har tömt den helt på vatten genom att tippa den, den togin lite nytt vatten efter det, men slutar efter några sekunder. Samlas lite vatten vid pilen på bilden. Nån som har en idé? Och var sitter flottören på denna? Hittar ingen.
 
  • Diskmaskinens kontrollpanel med en tänd röd kransymbol som blinkar. Kontrollknappen är inställd på "Eco 50ºC", och "Start" visas bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en Siemens-diskmaskin visas delar av rörsystemet med en röd pil som pekar på serienumret "9001352314".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A AppelQ skrev:
Hej, i vintras gick elen i min sommarstuga. Fick byta vvb, lyckades laga tvättmaskinen, och tar nu itu med diskmaskinen, Siemens 3 år gammal. Vad är det mest sannolikt som gått sönder av minusgrader? Maskinen sätter igång att låta, tömma, köra programmet sporadiskt så fort kontakten är i (slutar aldrig), men tar inte in vatten. Röda symbolen Kran blinkar. Har tömt den helt på vatten genom att tippa den, den togin lite nytt vatten efter det, men slutar efter några sekunder. Samlas lite vatten vid pilen på bilden. Nån som har en idé? Och var sitter flottören på denna? Hittar ingen.
du ser på nedre bilden att den högra oringen på saltbehållaren sitter högre än den vänstra så bara tryck ner den så går den igen
 
returen returen skrev:
du ser på nedre bilden att den högra oringen på saltbehållaren sitter högre än den vänstra så bara tryck ner den så går den igen
Hej, tack för ditt snabba svar! Men hur når jag in till oringen? Väldigt trångt där.
 
A AppelQ skrev:
Hej, tack för ditt snabba svar! Men hur når jag in till oringen? Väldigt trångt där.
...vill inte riskera att skada nåt runtomkring, menar jag.
 
A AppelQ skrev:
...vill inte riskera att skada nåt runtomkring, menar jag.
ta loss den stora behållaren så är du säker och då känner du klicket när den sitter rätt
annar försök med något trubbigt och tryck runt om
 
returen returen skrev:
ta loss den stora behållaren så är du säker och då känner du klicket när den sitter rätt
annar försök med något trubbigt och tryck runt om
Ah du menar hela vattentanken? Ok jag testar med det först. Tack!
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
A AppelQ skrev:
Ah du menar hela vattentanken? Ok jag testar med det först. Tack!
det gör jag alltid för det är säkrast och går snabbt
 
  • Gilla
AppelQ
  • Laddar…
Hm det var lättare sagt än gjort. Jag har lossat två mittenskruvar samt flänsar i plast vid sidorna. Men vid Pil nr 1. där gissar jag att jag måste dra utåt för att lossa? Och vid pil 2 verkar det sitta som berget. Vågar inte slita för mycket innan jag fattar hur tanken är fästad.
 
  • Närbild på insidan av en diskmaskin med två gula pilar markerade, en vid sidan och en i mitten, som pekar på områden där skruvar och plastdelar är lossade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AppelQ skrev:
Hm det var lättare sagt än gjort. Jag har lossat två mittenskruvar samt flänsar i plast vid sidorna. Men vid Pil nr 1. där gissar jag att jag måste dra utåt för att lossa? Och vid pil 2 verkar det sitta som berget. Vågar inte slita för mycket innan jag fattar hur tanken är fästad.
mutter på insidan vid pil 1
och ett galler bakom siffran 2 oxå på insidan
båda gängas bort
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
mutter på insidan vid pil 1
och ett galler bakom siffran 2 oxå på insidan
båda gängas bort
Banne mig! Det funkar! Var tvungen att ta en paus för att gå på fyrtioårsfest, men skyndade mig hem så snart som artigheten tillät, för att få fixa med diskmaskinen 😄 Så himla tacksam för din pedagogiska hjälp. Tack!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A AppelQ skrev:
Banne mig! Det funkar! Var tvungen att ta en paus för att gå på fyrtioårsfest, men skyndade mig hem så snart som artigheten tillät, för att få fixa med diskmaskinen 😄 Så himla tacksam för din pedagogiska hjälp. Tack!
Markera gärna bästa svar i tråden nu när du fick så bra hjälp😊
Returen är bra på Siemens men på många andra märken också t.ex. Electrolux 👍😊
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.