Min Nibe bergvärmepump (F1245, 13 år) avger ett pysande ljud (kontinuerligt) och det kommer en stadig stril/droppar av ljummet, rent vatten framtill i mitten, på undersidan, ca 1 dl per minut. Inga felmeddelanden finns och den fungerar i övrigt som vanligt. Dropparna kommer inte från det expansionskärl eller de säkerhetsventiler som sitter ovanför enheten, utan vattnet verkar komma inifrån enheten.

Ingen förändring i strålen om jag spolar varmvatten i kranarna hemma. Tankar?
 
Först ska du öppna upp under och sprätta/skära bort isoleringeb på undersidan för att se var det droppar från. Bara sprätta på, finns inga vitala delar där. Kommer det mellan isoleringen och tanken så kan det vara läck på tanken. Trycket i systemet sjunker det.. Är troligtvis en svetspor som det rostat igenom, med läcka som följd. Inget ovanligt på dom. Om du stänger av kallvattnet in till VP med vredet avstängning, slutar det droppa efter ett tag, för att snabba på det lite öppnar du en varmvattenkran. Starta där och kom tillbaka.
 
  • Gilla
Per Eriksson9
  • Laddar…
MultiMan
Sönderrostad tank inuti?

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71820.0

Rörjour24 kille var här och tanken läcker. Enligt honom ett inte helt ovanligt fel för Nibe. Har inte fått kostnadsförslag än och anmält till försäkringsbolaget. Pumpen 8 år gammal. Är det värt att byta tanken eller köpa en helt ny pump?
 
  • Gilla
Per Eriksson9
  • Laddar…
Jag ha sett några som läkt i kall å varmvattenanslutningen på toppen på beredaren. Kan ju vara att det rinner ut med beredare å droppar i framkant. Å innan jag skulle börja att skära i någon isolering så skulle då jag kolla det å andra anslutningar först....
 
  • Gilla
Per Eriksson9
  • Laddar…
På min gamla Nibe så hade jag en sprucken mutter som gav ett litet läckage.
 
  • Gilla
Per Eriksson9
  • Laddar…
svårt val, en ny beredare i rostfritt kostar 21300 är du händig byter du den själv på en dag, har bytt beredare på 4h som snabbast, men har gjort det några gånger. annars betala 6-7000 i jobb åt en tekniker som gör det.
En ny pump kostar 120000 och du tjänar aldrig in den!
 
  • Gilla
Per Eriksson9
  • Laddar…
Liten återkoppling för andra som eventuellt råkar ut för det. Det var mycket riktigt rost som skapat ett läckage i själva koppartanken/behållaren. Det blev till att byta ut den. Valde en med rostfritt stål istället för koppar då priset var samma. Ca 30 tkr inkl allt arbete.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Då kom du relativt lindrigt undan - att byta en kompressor i en BVVP är i samma område pengar och fortfarande mycket billigare än att byta ut alltihopa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.