Hej!

Upptäckte tyvärr lite mögel längst ner i ett hörn (båda ytterväggar ovanvåning 1,5 plans byggt 82) bakom en heltäckande sängstomme. Eftersom vi inte flyttat den sängen på ett tag så är det oklart när det bildades.

Vi har alltid upplevt den hörnet och framförallt ena väggen där väldigt kall på vintrar etc.
Ena väggen är då mot en kattvind (den kallaste) och den andra mot en gavel täckt med panel.

Min hoppfulla teori är att det bildats kondens på den kalla väggen som runnit ner och inte ventilerats bort ordentligt. (Ett tag hade vi stängt tillluftsventilen i detta rummen pga. hen som bor där är väldigt pollenallergisk.) Har heller inte upplevt någon lukt eller annan överdriven fuktighet i rummet eller väggen.

Efter vi tvättat bort möglet har vi inte märkt några antydningar på att det är på väg tillbaka.

Men jag måste ju ändå öppna upp ett hål för att titta. Har ingen inspektionslucka i den delen.
Jag ser framför mig två scenarion:

1. Det är fuktigt/mögligt även bakom gipsväggen (i kattvinden). Misstänker att jag behöver ringa någon då. (men vem?)

2. Inga tecken på fukt eller mögel inne i kattvind etc. Men eventuellt är det kanske något med isoleringen som inte är bra nog där. Är det då bara att “bättra på” isoleringen om det nu ser ut att fattas, eller hur gör man?
(Enligt husets ritning ska det vara 150 mineralull/takstolsskiva bakom väggen till kattvinden och 120+50 mot gaveln.)

Om man behöver göra hål i plastfolien, är det bara att tejpa igen så gått det går igen (åldersbeständig tejp)?

Tips och funderingar uppskattas!
 
Mest troligt bara ytligt. Håll efter och städa bara. Kolla bakom om du vill men det lär inte vara värt besväret att isolera ytterligare om det är knöligt att komma åt. Håll alltid ventilerna öppna.
 
Uppdatering

Var tvungen att öppna ett litet titthål vid hörnet och upptäckte då att det va lite svart på insidan av gipset. Steg två blev att öppna upp lite större precis i hörnet.
Min hobby analys är att det varit fuktigt där någon gång, men tort nu(?) min hobby fuktmätare får inga höga utslag i reglarna.
Men den stora frågan är, vad gör jag nu? (Ringer in en skade/fukt-utredare?)
 
  • Närbild på gipsvägg med skada i hörnet, visar svart mögel och fuktfläckar på insidan av gipsskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett hörn av en vägg där plastfolie och isolering har öppnats. Det syns fuktskador och mögel på insidan av isoleringen och träramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om möglet bara var på insidan (mot rummet) behöver du bara ersätta skivorna och bygga igen. Se till att ha god ventilation och värme på höst/vinter så återkommer förmodligen aldrig problemet.
 
  • Gilla
johello212
  • Laddar…
det svarta på isoleringen kommer från drag , luftföroreningar utifrån
 
  • Gilla
johello212 och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering 2

Tack för era svar!

Som sagt så tycker jag det är lite missfärgat på någon regel och spånskivan. Samt att man ser någon rostig spik. Men ingen påväxt och det känns snustorrt just nu.
Misstänker också att ev fukt kommit inifrån (kanske när vi ångade tapeter för ett antal år sen) eller kondens pga kalla väggar.

Fick hjälp och titta av någon som är lite mer kunnig än mig. Som sa samma sak som ni som svarat i tråden.
När vi känner vid gavelväggen genom isoleringen längre ner mot den brädan som jag markerat rött i ritningen märks dock ett ordentligt kallras.
Vi behöver ändå byta panel till sommaren så tänker att man då kan se om det finns något att göra åt kallraset då.
Någon som har några tankar till åtgärder?
 
  • Byggritning över väggkonstruktion med isoleringsmaterial och en specifik bräda markerad i rött för att indikera området där ett kallras kan märkas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.