Hej, har en lång ( tung) fönsterbänk i sten i min lägenhet byggd -49. Hela bänken håller lutar ordentligt utåt. Har provisoriskt lagt kilar under för att räta upp, men konsolerna ger sig mer och mer.

Är det någon som vet hur dessa konsoler är fästa i väggen? De ser ut att bara gå rakt in, är betongväggar. Bra att ha lite koll innan jag börjar riva.
 
  • Lutande fönsterbänk i sten med provisoriskt stödd under, ovanför en radiator. Utomhusvy med öppet fönster, lampor, ljusstakar och en blå vattenkanna synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en konsol som håller upp en lutande fönsterbänk i sten, med kilar insatta för att stabilisera. En radiator syns delvis under konsolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenskiva ovanför ett vitt element med en vit konsol som stöder den. Konsolen är skadad och bänken har kilar under sig för att rätas upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är troligtvis inslagna direkt i teglet/betongen. Kan till och med varit muraren som placerat dom när lägenheten byggdes.

Eller så sitter de i fönsterkarmens trä.

Det finns nya konsoler som borras in. Du kommer inte kunna använda samma hål. Och det kommer bli stökigt att få ut de gamla.

Börja med att skruva loss brädan. Sedan får du försöka dra konsolen rakt ut så försiktigt som möjligt. Använd en tång och vicka lite i sidled.
 
S Småbrukaren skrev:
Dom är troligtvis inslagna direkt i teglet/betongen. Kan till och med varit muraren som placerat dom när lägenheten byggdes.

Eller så sitter de i fönsterkarmens trä.

Det finns nya konsoler som borras in. Du kommer inte kunna använda samma hål. Och det kommer bli stökigt att få ut de gamla.

Börja med att skruva loss brädan. Sedan får du försöka dra konsolen rakt ut så försiktigt som möjligt. Använd en tång och vicka lite i sidled.
Stort tack! Var som jag misstänkte, att de typ är inmurade. Ska montera ner och se vad jag kan få till.
 
Tänker du inte ändå totalrenovera ytan så kan du bara skruva dit nya konsoller, räta upp de gamla först och så ser det för de få som kryper under fönsterbänkarna ut som de suttit där länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.