Hej,

Jag undrar vad jag behöver göra för underarbete mot marken innan jag monterar ytterdörren?

Kan jag flytspackla och sedan lägga åldersbeständiga plast och sedan karm? Eller behöver jag gör nått mer?

Det är en springa med jord mellan fasaden och den stora stenplattan som ligger utanför dörren.

Jacob
 
  • En dörröppning under renovering, med utsatt betong, synlig isolering, och verktyg runtom. En plastfolie täcker öppningen, med jordgap mellan plattan och fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet dörrutrymme med synlig springa mellan fasaden och en stor stenplatta, inifrån syns golvplattor och ett bord med olika föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning för ytterdörr med synliga tegelstenar, gap mellan fasad och stenplatta på marken, och verktyg på ett klinkergolv inomhus. Shovel och sten syns också utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli intressant att höra, ska följa tråden.

Är väggen inte isolerad förresten?
 
  • Gilla
Jacobq
  • Laddar…
R
J Jacobq skrev:
Hej,

Jag undrar vad jag behöver göra för underarbete mot marken innan jag monterar ytterdörren?

Kan jag flytspackla och sedan lägga åldersbeständiga plast och sedan karm? Eller behöver jag gör nått mer?

Det är en springa med jord mellan fasaden och den stora stenplattan som ligger utanför dörren.

Jacob
Ja du behöver höja upp själva golvet under dörren det är bra om det kan bli högre än den utvändiga plattan jag skulle köpt handspackel..
Sedan finns det typ syllgummi som blir bättre än plast under tröskeln som gör att det blir tätt mot drag och kyla..
 
  • Gilla
Jacobq
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ska bli intressant att höra, ska följa tråden.

Är väggen inte isolerad förresten?
Väggen är endast isolerad med vass. Det syns lite på insidan av väggen.
 
R Rejäl skrev:
Ja du behöver höja upp själva golvet under dörren det är bra om det kan bli högre än den utvändiga plattan jag skulle köpt handspackel..
Sedan finns det typ syllgummi som blir bättre än plast under tröskeln som gör att det blir tätt mot drag och kyla..
Tack. Räcker det med 1 cm eller hur mycket behöver man vara över marknivån?

Angående syllgummi. Räcker det med det eller behövs annan isolering under tröskeln?
 
R
J Jacobq skrev:
Tack. Räcker det med 1 cm eller hur mycket behöver man vara över marknivån?

Angående syllgummi. Räcker det med det eller behövs annan isolering under tröskeln?
Hur hög kan har du plats med? Det räcker med 10mm drevmån på ovan sidan..
 
R Rejäl skrev:
Hur hög kan har du plats med? Det räcker med 10mm drevmån på ovan sidan..
Ja det finns tyvärr väldigt lite marginal. Plattan utanför är inte iväg så kommer landa på mellan 0 mm till 15 mm som klacken blir över marknivån.
 
R
J Jacobq skrev:
Ja det finns tyvärr väldigt lite marginal. Plattan utanför är inte iväg så kommer landa på mellan 0 mm till 15 mm som klacken blir över marknivån.
Då behöver du göra något åt plattan utanför, är den stor till ytan?
 
Ja den är tyvärr stor och tung. Ska se om jag kan flytta den. Tack för bra hjälp.
 
J Jacobq skrev:
Väggen är endast isolerad med vass. Det syns lite på insidan av väggen.
Säker på att det är vass? För mig ser det ut som träullit
 
Det bästa är om klacken är lite högre än utsidan så att vatten inte kan tränga in.
Att plattan på utsidan inte är i våg kan vara för vattenavrinning för att slippa stående vatten på plattan men du bör kontrollera hur vatten rinner på plattan och att det inte rinner åt fel håll.
Mellan tröskel och klack räcker det att använda syllpapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.