Vid 82 db på ena yttersidan brukar värdet påverkas 7,3% förutsatt att tåget inte syns och det är var sjätte minut.

Eller nej, nu hittade jag på. Det finns alldeles för många faktorer för att svara. Sanningen är från inte alls och uppåt. Men ska ni sälja kan ni ju testa nu och hoppas att köparen inte läser på så noga om närområdet, men det kan också innebära att de övervärderar störningen då det kan vara svårt att föreställa sig vad det innebär. När trafiken är igång blir det ju mer uppenbart.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Vid 82 db på ena yttersidan brukar värdet påverkas 7,3% förutsatt att tåget inte syns och det är var sjätte minut.

Eller nej, nu hittade jag på. Det finns alldeles för många faktorer för att svara. Sanningen är från inte alls och uppåt. Men ska ni sälja kan ni ju testa nu och hoppas att köparen inte läser på så noga om närområdet, men det kan också innebära att de övervärderar störningen då det kan vara svårt att föreställa sig vad det innebär. När trafiken är igång blir det ju mer uppenbart.
Jag är köparen som försöker förstå om jag köper grisen i säcken eller ej.
 
Då är det ju intressant att veta varför det säljs. Är det på grund av kommande järnväg?
 
Finns appar som mäter db, sen är dom kanske inte 100 pålitliga men du får en uppfattning iaf.

100db är max för en konsert med toppar på 115db

Ljudet fördubblas vid var 3de db eller hur det var 😬

Lista över ljudnivåer i decibel från 40 dB (kylskåp) till 140 dB (fyrverkerier, pistolskott) från en webbplats för MDHearing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Också uppväxt 50m från järnväg, gods och persontrafik med dieseldragna vagnar
Som tidigare nämnts så vänjer man sig.

Satt man vid tv så skramlade det lite i porslinet som fanns i en bokhylla när det kom ett godståg.
Persontrafiken märkte man inte alls, eller jo katten kom som ett streck och sprang in sen tog det 3-5min så kom motorvagnen
 
Jag har för mig att min bensintrimmer är märkt med en lapp som anger 82 db? Den kör jag med bra hörselkåpor med musik i. Tågstationen 350 meter bort märker jag bara av när det är ett passerande tåg som måste tuta då det håller högre hastighet förbi. De som stannar är tysta så enda sättet jag vet är att bommarna plingar. Men det beror ju väldigt mycket på var längs rälsen du bor. Stationen har bromsar, utrop och acceleration. Överfart har bommar, tutor och kanske skarvljud. Åker det bara förbi så är det mest skarvljud.
Så det enda förslag jag kan ge är att du letar upp en liknande plats och tar en promenad i det området och upplever ljudmiljön utomhus när tåg passerar, och att du testar att vara närmare och längre bort för att känna hur ljudet trappas ner beroende på olika hinder mellan rälsen och dig.
 
Köp en ljudmätare ställ dig vid ett pendeltåg och mät. Flytta tills du når 82. Upprepa på ett par olika ställen.

En ljudmätare är väldigt lite pengar i köpa hus sammanhang.
 
Som boende nära järnväg. Godståg som går fort hörs mycket. Här kör de godstågen långsamt troligen av den anledningen. Gamla sj tåg med de där tidigare orangea Asea loken låter och skakar mest. Moderna tåg och pendeltåg är ganska tysta. Ett modernt "snabbtåg" är dessutom förbi på några sekunder. Man vänjer sig. Men vi funderade länge och stod och lyssnade länge innan vi köpte. Jag tror som flera sagt att motorväg eller för all del vilken trafikerad väg som helst är värre.
 
F FIALISA-24 skrev:
Jag är köparen som försöker förstå om jag köper grisen i säcken eller ej.
Värdet påverkas mycket är min uppfattning.
För den som bor där är det inte ett så stort problem tror jag. Du kommer tänka på det i början sen hör du inte dom längre.

Men jag hade inte blivit förvånad om priset är 20% lägre för exakt samma hus om tågen inte varit där. Särskilt om man under visningen hör tågen. Jag tror att priset är högre innan tågen börjat gå. För jag tror det är så pass högt att många skulle backa när de är på plats.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Då är det ju intressant att veta varför det säljs. Är det på grund av kommande järnväg?
Inte alls. bara vanlig försäljning. Men välplanerad när det är tyst i området.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Värdet påverkas mycket är min uppfattning.
För den som bor där är det inte ett så stort problem tror jag. Du kommer tänka på det i början sen hör du inte dom längre.

Men jag hade inte blivit förvånad om priset är 20% lägre för exakt samma hus om tågen inte varit där. Särskilt om man under visningen hör tågen. Jag tror att priset är högre innan tågen börjat gå. För jag tror det är så pass högt att många skulle backa när de är på plats.
Bra. Jag håller med dig. Det är precis det här jag också tror. Tack.
 
Vi bor ca 250 m från 3 spår. Blandat pågatåg/ Öresundståg och något godståg. Uppskattningsvis skulle jag säga att det går 1 tåg i halvtimmen/ timmen.

Men appen säger att det borde vara 1 tåg i kvarten på ett håll. Så dubbelt. Plus ev godståg.

Så när jag ”hör” ett tåg (som inte stör mig alls) kontra vad dom kör i verkligheten skiljer sig massor. Dvs man vänjer sig rätt snabbt och det kan faktiskt låta en del ibland. Men det passerar lika snabbt som det kom.

Här pratas det inte om det som ett besvär. Kanske för att läget med ca 500m till havet trumfar det. Och husen är oftast större med större trädgårdar.

Men huruvida det är 82 db kan jag tyvärr inte svara på.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Värdet påverkas mycket är min uppfattning.
För den som bor där är det inte ett så stort problem tror jag. Du kommer tänka på det i början sen hör du inte dom längre.

Men jag hade inte blivit förvånad om priset är 20% lägre för exakt samma hus om tågen inte varit där. Särskilt om man under visningen hör tågen. Jag tror att priset är högre innan tågen börjat gå. För jag tror det är så pass högt att många skulle backa när de är på plats.
Absolut, men även billigare att köpa. Vi har en sjö 3 gator bort och järnvägen 1 gata bort. Husen närmast sjön och längst bort från järnvägen är nog minst dubbelt så dyra, men de är även större och i regel i bättre skick/lyx renoverade. Så man har har råd köpa i ett dyrare område, men får givetvis mindre när man säljer. Samma sak som närheten till stor väg, en högspänningsledning, en ica maxi osv.

Sett till alla dessa alternativ så tycker jag järnväg ändå är rätt ok.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Absolut, men även billigare att köpa. Vi har en sjö 3 gator bort och järnvägen 1 gata bort. Husen närmast sjön och längst bort från järnvägen är nog minst dubbelt så dyra, men de är även större och i regel i bättre skick/lyx renoverade. Så man har har råd köpa i ett dyrare område, men får givetvis mindre när man säljer. Samma sak som närheten till stor väg, en högspänningsledning, en ica maxi osv.

Sett till alla dessa alternativ så tycker jag järnväg ändå är rätt ok.
Jag har bott hyfsat nära tunnelbana och jag kan inte säga att jag brydde mig så mycket. Å andra sidan, hur mycket bryr man sig om något när man är liten (förutom kärlek och omtanke...)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.