Är det nån som har installerat en Nordpeis murspis mod Manhattan hög? Jag försöker få grepp om hur svår den är att installera på egen hand (rökkanal samt viktbärande golv finns).

Murspis_Manhattan_Nordpeis.jpg
 
Hemmakatten
Ja, vi har en "Manhattan" från Nordpeis, men bara insatsen (inte murspisen). dvs. gjutjärnsdelen med glasluckan. Den sitter/står inmurad i en öppen spis av egen design som är murad av tegel och sedan putsad.
Den fungerar mycket bra att elda i. Vi har iofs tilluftsrör som mynnar ut inne i spisen vid insatsen. Själva insatsen har dubbla luftregleringar.Vi är mycket nöjda.

kommer inte ihåg vad själva murspisen "Manhattan" består av, är det lecablock eller? Hur svårt eller inte det är, vågar jag inte uttala mig om.

Insatsen har väl en effekt på uppåt 10kW, det innebär att det kommer att bli väldigt varmt inne om ni eldar en längre stund. Vi har denna spis i vår sjöbod där den värmer upp hela huset som är på 40kvm.
 
Hmmm, att det blir (för) varmt låter ju inte så bra. Hur hanterar ni detta praktiskt, använder ni inga övriga värmekällor? Hur länge håller den värmen efter en eldning, klarar den av en hel natt tex? Vårt vardagsrum är iofs drygt 40m2 men det skulle i så fall innebära att vi var tvungna att stänga av elementen och det verkar lite knepigt. Vi har valt manhattan dels för att vi tycker att den är snyggast av spisarna i den prisklassen och dels för att vi gärna vill kunna ha den som delvärmekälla. Vi har en traditionell öppen spis i inre hallen och den värmer nästan ingenting. Men det måste ju kunna vara någorlunda praktiskt att använda den också, om man tycker att det blir bastu och man får köra med öppet fönster för att kunna ta ett glas glögg framför brasan på julafton så känns det ju lite fånigt.

Jag skulle tro att murspisen består av någon form av lättbetongelement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.