Hur kopplar man in en 3-fas elmätare om inkommande kabel bara har 3 faser och jord? Jordkabeln är kopplad till jordskenan och vidare till nollskenan.
 
Du har tre faser och PEN-ledare.
Om elmätaren behöver nollan så plockar man ut nollan från PEN-ledaren.

Exakt hur man gör vid varje ställe beror på hur det ser ut och var mätaren ska sitta och vad den ska täcka.
 
Det låter som en helt normal installation med 4-ledarsystem. Faserna skall gå igenom mätaren och den behöver troligen ha kontakt med nollan om den sitter i centralen eller PEN-ledaren om den sitter före. Jag ser inte riktigt vad som är oklart. Några bilder kanske?
 
Tack för svar. Jag är inte elektriker så kanske lite ”dumma” frågor. Hursomhelst så är inkommande jord kopplad till jordskenan, se röd ring till vänster. De tre faserna går till en befintlig mätare som jag vill byta. Mellan mätaren och jordskenan går en nolla, se högra röda ringen. Min nya elmätare har in och ut för nollan medan den gamla bara verkar ha en anslutning för nollan. Ska jag koppla in den nya elmätaren på samma sätt som den gamla, men vilken noll-anslutning ska jag välja då, in eller ut?
 
  • Bild på ett kopplingsschema i ett elskåp med två röda markeringar som visar inkommande jord kopplat till jordskenan till vänster och nollan kopplad till jordskenan till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elmätare märkt Vattenfall med inkopplade kablar och en blå skruvmejsel placerad nedanför på ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jokke.eriksson_gmail.com skrev:
Min nya elmätare har in och ut för nollan medan den gamla bara verkar ha en anslutning för nollan. Ska jag koppla in den nya elmätaren på samma sätt som den gamla, men vilken noll-anslutning ska jag välja då, in eller ut?
Det syns på bilden att befintlig elmätare har plats för två parter på anslutningen för nolla. Precis som den nya. Du kan koppla den nya precis som den gamla.

Det kan verka som hårklyverier. Men när det är fråga om neutralledare, jordledare och PEN-ledare så är det extremt viktigt att det blir rätt. Det du har in i centralen är inte en jordledare utan en PEN-ledare. Det är en kombinerad nolla och jord. Den delas i centralen upp till neutral och jord så att det inte går någon PEN-ledare ut ur centralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
på den befintliga mätaren så är båda anslutningarna för nolla fysiskt ihopkopplade, man kan se på bilden att de sitter ihop. Är det likadant på min nya mätare, dvs. det spelar ingen roll om jag ansluter nollan uppe eller nere?
 
  • En digital elmätare Eastron SDM72DR med två anslutningar för nollan placerade högst upp och längst ner, synligt ihopkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla(?) mindre elmätare för direktmätning är trepoliga. Men det finns fyrpoliga som även mäter strömmen i nollan. Jag kan inte utläsa vad detta du har är. Det enda jag förstår är att den är billig. En som jag vet är trepolig är Ahlsells's EM340 (Carlo Gavazzi).
 
I mätarens beskrivning så står det faktiskt att både nolla in och nolla ut måste vara anslutna. Kan jag då låta ”jordledningen ”,( är det den som kallas PEN ?) gå igenom mätaren innan den ansluts till ”jordskenan”?
 
  • Skärmdump av en produktbeskrivning för SDM72 Series, en trefas-multiprojekt elmätare för DIN-skenor, som kan mäta och visa olika energityper och spänningsingångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jokke.eriksson_gmail.com skrev:
I mätarens beskrivning så står det faktiskt att både nolla in och nolla ut måste vara anslutna. Kan jag då låta ”jordledningen ”,( är det den som kallas PEN ?) gå igenom mätaren innan den ansluts till ”jordskenan”?
Nej så får du absolut inte göra dvs låta PEN gå via mätaren det är ett grovt fel som även kan bli farligt. Koppla du som det var tidigare och du lan lägga N på vilken sida du vill.

En mätare som av någon anledning skulle behöva N genom den ska du inte använda. Testa du som det var det ska fungara normalt sett, ja inte bara normalt utan alltid för själva energimätningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.