Hej köpte ett hus för ca 5 år sedan, huset är från 1973 i ett plan. Har haft ett bekymmer med lukt i bostaden, har undersökt var det kommer i från och kunde ganska snabbt efter inflytandet konstatera att lukten kommer i från vinden, det luktar mer under sommaren och när det blåser ute samt när vi startar köksfläkten, lukten vi känner är isolerings lukt. Efter att vi konstaterat var den kommer i från så har jag satt nytt innertak på det gamla eskalong taken i samtliga utrymmen samt så tätades det med silver teip i alla tak och vägg vinklar bakom tak listerna. Lukten har minskat något men kvarstår dock. Har varit upp på vinden och lättat på isoleringen och ser att diffusions plasten inter är ihop teipad i skarvar eller limmade, samt att vid samtliga rör genomföringar el dosor vprör, ventilationsgenomföringar så är det inte tätat. Tycker att ett hus där det ligger en diffusions plast bjälklaget bör man vell förväntas vara korrekt lagd, det vill säga tätad överallt vid montage tillfället av bygg herren. Jag har ställt frågan vidare till doldafel försäkringen för att se om detta är klassat som ett dolt fel, besiktningsmannen kände ingen lukt vid besiktningen. Grund orsaken vet jag inte vad det beror exakt. Vad tror ni om möjligheterna att få detta som ett dolt fel .

/ Torpet.:confused:
 
Att leta efter dolda fel i ett hus grundkonstruktion som är 30-40 år gamla med helt andra byggregler/normer tror jag inte är någon framkomlig väg. Tyvärr så har "dolda fel" blivit otroligt misstolkad.
 
Har aldrig hört talas om isoleringslukt förut...
Är det inte ett luftningsrör från avloppet som sprider odören? Har sett på en del 70-talshus att man bara släppt upp avluftningen på vinden utan backventil, och detta ger förstås en illaluktande doft.
 
Jag är också lite nyfiken på "isoleringslukt" - menar du den lukt som glasfiberullen har ? Dvs typ som hästpiss ? :)

Den isoleringen har jag använt i mitt isolerade fritidshus som inte har en enda meter diffusionsplast - lukten försvann efter bara ngn dag, den var iof aldrig så stark att man led av den om man inte stod och isolerade med näsan 30 cm från ullen :)

Luktar det sånt så undrar man ju om det är ngn fukt/tillväxt i isoleringen...

/K
 
Ett dolt fel i min värld är något man inte bord de förvänta sig vid ett köp och som avviker mot normal standard, men som sagt, skulle man titta på resterande av fastigheterna i samma område (sammfäligheten) så är det nog som så att rätt vanligt att diffusions plasten inte är tätad, av den anledningen så avviker den inte mot normal standard eller hur.

Men sedan kan man ju tycka att om man lägger en plast så gör man det för att förhindra varm luft från bostaden att komma upp till den kalla vinden. Och tittar man i de gamla bygg ritningarna så ska det finnas en diffusions plast. och den funktionen ska ju vara tät.

Av luftningen är det inget fel på, den går direkt ut på taket. inga läckage förekommer. Det är en isolering (grönaktig med någon svart papp på) Rockwoll ???, har ingen direkt störtkoll vad för isolering det är. Lukten är densamma jag känner på vinden varmare dagar och den jag känner i bostaden, dock något begränsat i koncentration av naturliga orsaker bostaden. Lukten är inte hästpiss, mer unken lukt. men det är definitivt isoleringen som luktar. Helt klart så finns fukttillskott upp till vinden, har sett på kondeskyddet (massoniten ) har fukrosor på sig, samt läcker det vell en del från bostaden,

Men sommartid så är det ju torrt som bara den uppe på vinden och då borde det ju inte lukta alls.

En ide är att vinden är mer öppen vid takfoten på mer ställen än andra varav risken när det blåser ute så får man ett tillfälligt övertryck, och finns då otätheter i bjälklaget så följer lukt ner i bostaden. Och när man kör fläkten i köket på hel fart så tar du lukt i bostaden eller från vinden om huset är för tät. Jag har provat att undertrycksventilera vinden tillfälligt med kanal fläktar, endast för att se om lukten försvann och det gjorde den, så genom den testen så har jag ytterliggare bevisat att lukten kommer från vinden/isoleringen. Huset är på 115 kvm och i vinkel, 3 st tilluftsventiler finns i 3 st sovrum, samt frånluftsventil i wc och tvättstuga, självdrag, köksfläkt mekanisk vid drift. samt hygrostatstyrd fläkt i badrum går i bland.

/Torpet
 
"Unken lukt" - brukar betyda mögel !
Det luktar även om det är torr luft ett tag - fast oftast lite mindre. Mögelsporerna flyger ju dock omkring då också...
Isolering luktar inte unket om den är frisk.

Hur är det emd nockventilationen och takfotsventilationen ?
Är det tilltäppt vid takfot eller nock så riskerar man ju utfällning av fukt i takkonstruktionen med mögel som risk.

Du säger att masiniten har fuktblommor - det låter inte alls bra.
Hur kommer det sig att en besiktningsman inte märkt detta ?

Det kan vara ett dolt fel om taket är nylagat/nybyggt och det finns fukskador. Är takte 20-30 år gammalt så går det under sådana fel som man som köpare får räkna med tyvärr...

/K
 
Luktar det mest i köket när du sätter på köksfläkten eller var luktar det ?
Visst får man känslan av att det finns fukt någonstans.
 
Dolt fel grundar sig på vad man rimligen kan förväntas sig baserat på husets ålder o övrigt skick, så jag skulle vilja påstå att dolda fel nästan bara kan uppstå när man säljer ett relativt nytt (max 5 år gammalt) hus. tvärr har en hel del mäklare också missuppfatytat begreppet då de vi köpte ett 3 år gammalt hus av fick rådet att huset är så pass nytt så ni behöver ingen dold fel försäkring - nu är vi i tingsrätten pga "bristfälligt tätskikt i badrum" och det lutar minst sagt åt att säljarna åker dit på att pröjsa 150.000.......
 
Jonad, Lukten finns på olika ställen i bostaden, förmodligen där det finns luft läckage. Åsa, Som sagt dolt fel kan ju även finnas i äldre konstruktioner. Ett exempel som jag hört är att man vid utrivning av ett badrum efter stark och påtaglig lukt fanns i bostaden upptäckte att golvet var stryken med spillolja, bra mot fukt tänkte vell den gamle säljaren, men det är inget som hör till normal standard att man dränker in golvåsarna inomhus med spill olja, så vitt jag vet så gick det som ett dolt fel. Lukten kändes inte vid besiktningen tydligen. Så dolda fel kan ju även finnas i gamla fastigheter, om en tidigare fastighetsägare gjort något märkligt som upptagas som ett grundläggande bekymmer för fastigheten. klas karlsson Ska ta en vända upp till vinden och kolla hur takfots ventilationen ser ut runt om, det är väldans trångt och krypa, det är ett låg lutande sadeltak i vinkel med 30 graders lutning. Tycker att om det finns lukt på vinden, så ska den inte komma ner i bostaden. men faktum är att lukten kommer ner och om det är som klas karlsson säger att frisk isolering inte luktar, då är den isåfall fuktskadad och då är det inget dolt fel, eftersom besiktningsmannen påpekade mikrobiell
påväxt på underlagsmassonite samt rekommenderade en forsattteknisk undersökning och i den fortsatta undersökningen kanske det skulle ha framkommit att lukt fanns i bostaden. Jag följde inte den fortsatt tekniska undersökningen eftersom jag såg bara mikrobiell påväxt på underlagsmassoniten och inte såg några skador i isoleringen eller kände lukt. Låter som om jag får skicka i väg en bit av isoleringen på materialanalys för att se om det finns mikrobiella aktiviter i den.
 
om det kommer ner luft/lukt från vinden när du kör fläkten tolkar jag det som att du tar tilluften in i huset via vinden. Det är knappast optimalt.

En bra början verkar vara att se till att tilluften kommer från rätt ställe, dvs i första hand sovrum.

Vad händer om du öppnar ett fönster i andra änden av huset och kör köksfläkten? Se till att det är lättare för luften att komma in via ventiler eller fönster än omvägen via vinden.

Om inte detta hjälper skulle jag fundera över var köksventilationen tar vägen. Är det läckage på vinden så du skapar ett övertryck där? Inspektera och verifiera att kanalen från fläkten är TÄT hela vägen ut genom taket.

Att ha hela husets luftomsättning via vinden tror jag är katastrofdåligt vissa årstider. Du drar mekaniskt in enorma mängder väldigt fuktig luft om väderleken är sådan. Inte bra.

Att fixa till detta enligt ovanstående handlar om max en dags jobb för en permanent lösning, någon timme för att testa om det funkar. BETYDLIGT lättare och billigare än att driva en process mot tidigare husägare.

:cool:
 
MathiasS skrev:
Att fixa till detta enligt ovanstående handlar om max en dags jobb för en permanent lösning, någon timme för att testa om det funkar. BETYDLIGT lättare och billigare än att driva en process mot tidigare husägare.

:cool:
Håller med till fullo.

Sen är det juridiskt även skillnad mellan dolda fel och osynliga fel. Det är caset skulle mycket troligen klassas som ett osynligt fel

Som köpare torskar man i regel, ifall driva någon process på ett sådant case.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.