Hej
Tycker inte sommarlägeet fungerar.
Trots att utetemperatur (har bara utegivare) ligger över gränsvärdet kör pumpen cykler hela natten. Typ 15-20 minuter 1 gång i timmen (ser bara detta på förbrukningen från smartmätare i kombination med solceller.

Enda sättet jag hittat att motverka det är att stänga av värmebehovet manuellt. Verkar inte fungera att ha auto. Tycker det är märkligt, säkert nått jag missat så får väl stänga av manuelllt tills man börja frysa och sen slå på igen nu på höstkanten.
 
Det är inte som den kör varmvatten då?

Vad är det för årsmodell på pumpen?
 
Installerades 2010
Svårt att se varför den skulle köra varmvatten ”hela natten” men inte på dagen.
Och man kan känna att elementen blir varma.
 
Hade en från 2003 innan och den var lite felkonstruerad så den kunde gjorde varmvatten en gång i timmen, därför jag frågade, men din har de nog fixat.

Den enda anledningen jag kan komma på att pumpen skulle starta är just att utetemperaturen ligger under något tröskelvärde. 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hade en från 2003 innan och den var lite felkonstruerad så den kunde gjorde varmvatten en gång i timmen, därför jag frågade, men din har de nog fixat.

Den enda anledningen jag kan komma på att pumpen skulle starta är just att utetemperaturen ligger under något tröskelvärde. 🤔
Mm gränsvärdet är 8grader för att växla mellan sommar/vinter och lägsta uppmätta temp inatt var 11grader och endast under en kortare tid på morgonen.
Ändock så går pumpen med jämna intervallet under natten.
Graf över energiförbrukning i kW den 2 september 2024, med blå linje som visar pumpens aktivitet under natten, tydligt markerad med en röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får nog bli att sätta den manuellt i sommarläger iaf.
 
Har du en känsla av vad värmepumpen tycker det är för utetemperatur?

Tänker ifall den tycker att det är några grader kallare 🤔
 
Kolla så att inte växelventilen läcker, då tror pumpen att den gör varmvatten, men en del läcker över till dina radiatorer. Då blir den aldrig klar med varmvattnet eftersom det hela tiden kör över lite värme i raddarna.

Men enklaste först, kolla utetempgivaren som tidigare nämnts först så att den inte glidit iväg.
 
I InsidersUnited skrev:
Kolla så att inte växelventilen läcker, då tror pumpen att den gör varmvatten, men en del läcker över till dina radiatorer. Då blir den aldrig klar med varmvattnet eftersom det hela tiden kör över lite värme i raddarna.

Men enklaste först, kolla utetempgivaren som tidigare nämnts först så att den inte glidit iväg.
Men om värmen ska läcka ut i värmesystemet så behövs ju i princip att cirkulationspumparna kör, vilket de inte borde göra i sommarläge.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
TS skriver att hans radiatorer blir varma. Kanske finns någon mer pump till exvis golvvärme som går hela tiden?
Men detta är ju enkelt att kolla, bara lägga händerna på rören till trevägsventilen och känna när kompressorn går.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du en känsla av vad värmepumpen tycker det är för utetemperatur?

Tänker ifall den tycker att det är några grader kallare 🤔
Kollar man tempen på VP displayen så ligger den oftast inom 1-2 grader ifrån verklig temp. Så det borde inte vara ett problem.
 
M MrWalker35 skrev:
Hej
Tycker inte sommarlägeet fungerar.
Trots att utetemperatur (har bara utegivare) ligger över gränsvärdet kör pumpen cykler hela natten. Typ 15-20 minuter 1 gång i timmen (ser bara detta på förbrukningen från smartmätare i kombination med solceller.

Enda sättet jag hittat att motverka det är att stänga av värmebehovet manuellt. Verkar inte fungera att ha auto. Tycker det är märkligt, säkert nått jag missat så får väl stänga av manuelllt tills man börja frysa och sen slå på igen nu på höstkanten.
Jag brukar dra ned inne tempen till 10 grader från början av maj till slutet september så gör den bara varmvatten oavsett utetemp.

Det händer dock ibland att inne tempen sjunker lite under 20 grader under denna period. Då räcker det med någon rejäl brasa i kaminen. Sommarurkopplingen har jag på 10 grader.
 
Men har du innegivare då?
 
Tror du ligger lite för tight med dina VV temperaturer som gör att den toppar upp varmvattnet hela tiden. Men som någon var inne på innan kolla/motionera växelventil med.
 
Mm vet inte riktigt var jag ser värdena för varmvatten. ?
Hur motionerar man ventilen?
 
M MrWalker35 skrev:
Men har du innegivare då?
ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.