Är det ett färdigt basturum som kommer på flak har man nog resonerat som så att det är en "produkt"...däremot, när den väl står där så är du som ägare ansvarig.
Se över det där, hursomhaver tycker jag dosan sitter för nära aggregatet, har snäpplock vilket är ajbaja så lågt och saknar dragavlastning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som dåliga anslutningar i sockerbiten snarare än att dosan varit utsatt för värme från aggregatet. Bilden visar inte mycket men dosan ser ut att sitta ganska långt ned på väggen. Om aggregatet tillåter en trävägg så nära så bör även en eldosa vara ok.

Anmäl som sagt. Husfabrikanten har fuskat rejält med elfirman de anlitat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J jasa1 skrev:
[bild]
Grabben min köpte en nyckel färdig bastu för 3-4 år sedan och han beställde den med både el och vedeldat aggregat .El aggregatet har använts ett fåtal gånger. Sist han använde elaggregat gick säkringarna eftersom socker bitarna har smält ihop till en klump.
Det är endast 115 mm från aggregatet till kopplings dosa.Tycker det är alldeles för nära.
Har nån koll på om den här installationen ens är laglig.Tillverkaren säger bara att garantin har gått ut.
Hej! Har eg inget att tillägga men för att ge lite perspektiv: I åtminstone vissa industriinstallationer drar man åt skruvarna med momentskruvmejsel till rekommenderat moment och sätter ett tuschmärke. Här är det överkurs men det visar hur viktigt det är att dra åt ordentligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jasa1 skrev:
[bild]
Grabben min köpte en nyckel färdig bastu för 3-4 år sedan och han beställde den med både el och vedeldat aggregat .El aggregatet har använts ett fåtal gånger. Sist han använde elaggregat gick säkringarna eftersom socker bitarna har smält ihop till en klump.
Det är endast 115 mm från aggregatet till kopplings dosa.Tycker det är alldeles för nära.
Har nån koll på om den här installationen ens är laglig.Tillverkaren säger bara att garantin har gått ut.
Jag jobbar med elkraft. Vet inte exakt vad reglerna säger just här men - ganska stor ström under en icke försumbar tid, stor värmeutveckling och blöt miljö - för sjutton gör det ordentligt. Finns det jordfelsbrytare på matningen? Andra har redan påpekat felen. Stämmer in i kören, få fatt i en bra elektriker med rätt behörighet.
 
  • Gilla
Tune
  • Laddar…
P purrfect skrev:
Jag jobbar med elkraft. Vet inte exakt vad reglerna säger just här men - ganska stor ström under en icke försumbar tid, stor värmeutveckling och blöt miljö - för sjutton gör det ordentligt. Finns det jordfelsbrytare på matningen? Andra har redan påpekat felen. Stämmer in i kören, få fatt i en bra elektriker med rätt behörighet.
Harvias (och många andra tillverkares) aggregat ska inte skyddas av jordfelsbrytare enligt tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
JFB har visserligen ingenting med frågan att göra, men det är fel att säga att bastuaggregat inte ska skyddas av en JFB. Det finns inget krav på det i elinstallationsreglerna så det är valbart. Och självklart sätter man en JFB på aggregatet. De tillverkare som säger ska inte skulle jag undvika. De kan vara undermåligt konstruerade och lättare tar till sig fukt som tjyvlöser JFBn efter en längre tids oanvändning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bengt_5211 skrev:
Anslutningsledningen till bastuaggregatet saknar dessutom dragavlastninvvg
 
J jasa1 skrev:
Kan du precisera vad som är fel.
Vad som är fel har tagits upp av flera personer flera gånger.
Det huvudsakliga felet är hur inkopplingen i dosan är utförd.
J jasa1 skrev:
Bastun är levererad nyckel färdig med all el färdigdragen från fabrik.
Med den info vi fått här lär det vara mycket svårt, troligen omöjligt, att det går att bevisa vem som har gjort installationen. Min lekmannajuridiska gissning är att det inte är otroligt att ansvaret nu helt ligger på ägaren. Samt att det därför är totalt bortkastad tid att reda ut vem som installerat.
J jasa1 skrev:
Tillverkaren säger bara att garantin gått ut.
Det har alltså gått över 3år och garanti finns inte. Ja då har tillverkaren inte längre något ansvar.
J jasa1 skrev:
Men även om garantin gått ut borde dem ha ett ansvar för att åtgärda det här.
Nej se ovan
J jasa1 skrev:
Bastun kunde ju brunnit ner pga det här
Nej, säkringarna kopplade bevisligen ur bastun innan det hände.

Jag har redan kommit med min rekommendation #6:
O O skrev:
Därför min rekommendation att anlita en elektriker så det blir rätt. Istället för att förklara så att någon som inte har tillräcklig koll gör nya misstag. Det är ett snabbt jobb för den som kan, så det är inte så dyrt att få gjort rätt om man inte är säker på det själv.
Inget som senare framkommit i denna tråd gör att jag har något bättre förslag.
 
J jasa1 skrev:
Grabben min köpte en nyckel färdig bastu för 3-4 år sedan
Om det var min grabbs bastu och jag inte kunde hjälpa till på ett "idiotsäkert" sätt skulle jag inte lita på någon annan än en riktig yrkesman, en elektriker när det gäller 400V installationer. Om det så krävdes skulle jag utan tvekan betala för jobbet själv.

Men man gör såklart som man vill
 
O O skrev:
Nej, säkringarna kopplade bevisligen ur bastun innan det hände
I detta fall råkade de göra det ja. Men rent generellt går det inte att säga att säkringar skyddar mot brand på grund av varmgång i en dålig koppling.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Finns det porslinsdosor (el) idag?
 
Ja det finns porslinsdosor "kulodosor" för ca 200:-/st, dom är endast avsedd för torra utrymmen och ett elände att jobba med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
E elmont skrev:
Ja det finns porslinsdosor "kulodosor" för ca 200:-/st, dom är endast avsedd för torra utrymmen och ett elände att jobba med.
Ok. Det var ju synd.
 
Varför då?
 
TRJBerg
E elmont skrev:
Varför då?
Jag tänkte de annars kunde vara lämpliga nära ett bastuaggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.