Hej, jag har en 3D skrivare som jag skulle vilja stänga in i en lufttät ventilerad bur. Detta är min plan:
Plexiglasbur ide.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två sådana här, ihopskarvade. https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...gar/ventilationsslang-102-mm-x-3-m-2000058939

Jag har ett ventilationshål i badrummet som suger ut luft. Någon form av fläkt finns det där inne. Tänker att jag kopplar ventilationsslangen dit och låter fläkten suga ut alla gaser från 3D skrivaren in i ventilationshålet. Jag får då ha dörren till badrummet öppen då jag skriver ut. Behöver badrummet användas så kan man koppla från slangen och sedan koppla på den igen efter besöket.

Buren bygger jag med plexiglasskivor och gångjärn. Jag vill att konstruktionen skall vara hopfällbar. Bor i lägenhet med lite utrymme. Exempel på konstruktion: (det gröna är gångjärn)
Plexiglasbur konstruktion ide.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni om denna iden?

Lite farhågor:
En ritning som visar en 3D-skrivare inuti en plexiglashölje med en ansluten ventilationsslang och kommentarer om potentiella ventilationsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det skulle bli en glipa i plexiglaskonstruktionen som sitter högt upp, då kanske luften sugs in där och vidare ut i slangen? Dvs gaserna i buren blir kvar. Jag tänker att luften skall åka in i glipan längst ner och sedan genom hela buren och ut i slangen. Eller tror ni att luften åker in i den stora glipan längst mer i vilket fall?

Sen vet jag inte om slangen är för lång? Om det har någon betydelse? Jag tänker att det kanske blir tyngre för fläkten att suga in luften och att ventileringen av buren blir minimal. Kan det vara så?

En utmaning blir ju att få till en lufttät konstruktion. Kanterna måste vara superraka och skivorna får inte böja sig ens en halv mm.

Har ni förslag på en bättre konstruktion? Eller andra tankar på mitt inlägg och projekt?

/Jens
 
Kan väl ställa frågan lite mer öppet. Hur skulle ni konstruera en lufttät bur med ventilation? Den skall vara ihopfällbar eller möjlig att ta isär och förvara. Känns svårt att få till konstruktionen lufttät. Har ni tips på det?

Jag tänker att jag vill kunna koppla till ventilationen i badrummet som i bilderna ovan.
 
Eller om jag säger så här:

Om jag tillverkar en box av plexiglas och inte får den helt tät. Tänk er glipor längs med hörnen. Och jag har en öppning nertill på en av sidorna typ 3x15 cm. Finns det en risk att luften åker in i konstruktionen genom springorna enbart? Dvs tar kortaste vägen? Eller kommer luften huvudsakligen åka in genom öppningen nertill eftersom den är större?

Skiss av en plexiglaslåda med en 3D-skrivare inuti, ansluten till en lång ventilationsslang som leder till badrummets ventilationssystem; gröna pilar visar luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill att luften kommer in nerifrån (gröna pilar) och tar med sig all luft i boxen ut genom ventilationsröret. Finns det en risk att luften tar sig igenom glipor i skarvarna (orangea pilar) och således bypass:ar hela boxen och luften där inne står stilla?

Dvs, måste jag få konstruktionen helt lufttät för att detta skall fungera?
 
Finns ju färdiga tält för detta. Det hade jag utgått från och sedan klippt upp hål för rör och luftintag. Problemet här är nog det långa röret och vad tryckfallet blir. Skulle nog satt en fläkt i början av röret som trycker luften från box/tält till badrummet.
 
optimizer optimizer skrev:
Finns ju färdiga tält för detta. Det hade jag utgått från och sedan klippt upp hål för rör och luftintag. Problemet här är nog det långa röret och vad tryckfallet blir. Skulle nog satt en fläkt i början av röret som trycker luften från box/tält till badrummet.
Hej! Tack för svar. :)

Vad menar du för tält, har du någon länk?
 
J JensHaglof skrev:
Jag får då ha dörren till badrummet öppen då jag skriver ut
Varför det?
 
namnbyte
Är det PLA du tänkt skriva ut så kan jag avråda att ha den i badrummet, och även alla andra våtutrymmen.
PLA är hydroskopiskt, filamentet riskerar bli dåligt mycket fort i den typen av utrymme. Då ofta med bubblor i utskriften som defekt.
 
Tack alla för svar. :)
K Kane skrev:
Varför det?
namnbyte namnbyte skrev:
Är det PLA du tänkt skriva ut så kan jag avråda att ha den i badrummet, och även alla andra våtutrymmen.
PLA är hydroskopiskt, filamentet riskerar bli dåligt mycket fort i den typen av utrymme. Då ofta med bubblor i utskriften som defekt.
3D skrivaren är i vardagsrummet och jag har ventilationsröret in i badrummet.
optimizer optimizer skrev:
googla 3d printer tält
[länk]
[länk]
Ok det är ju en ide. Tänker mig denna som jag klipper upp ett hål i toppen.
https://www.3dprima.com/se/parts/sp...-printer-enclosure-480-x-600-x-720_25035_6132
Skall kolla in fläkt också ifall luften inte tar sig hela vägen genom röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.