Hej,
Finns det inomhusdörrar med sådana dörrgångjärn att köpa? eller måste man byta både dörr och karm?
Tack
 
  • Ett dörrgångjärn som är monterat på en vit dörrkarm och en brun inomhusdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om det fortfarande finns, men för ett par år sedan fanns det någon sorts övergång så man kan använda nya dörrar i gamla karmar. Kommer ihåg att mina föräldrar hade samma problem, men kommer inte ihåg var de hittade dem, kan ha varit K-rauta men inte säker.
 
  • Gilla
ByggNV och 1 till
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Jag vet inte om det fortfarande finns, men för ett par år sedan fanns det någon sorts övergång så man kan använda nya dörrar i gamla karmar. Kommer ihåg att mina föräldrar hade samma problem, men kommer inte ihåg var de hittade dem, kan ha varit K-rauta men inte säker.
Jag hittade en dörr som heter … gammal standard. Jag tror det är vad jag letar efter inte säkert
 
Postar ett informationsblad om gammal standard.
Informationsblad om att byta ut gamla standardinnerdörrar från MinDörr.se med illustrationer av adaptergångjärn, dörrbladsmått och måttanvisningar för gamla standarddörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Postar ett informationsblad om gammal standard.
[bild]
Tack , mina dörrar är 620 mm breda . 5 mm mindre tyvärr
 
Har du bara ett dörrblad i rätt storlek eller ett du kan justera till rätt storlek behöver du väl bara gångjärnen?
De flesta innerdörrar har en träram där det går att kapa bort några millimeter eller bygga på några mm upp till några centimeter om det är en bättre lösning.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
ByggNV ByggNV skrev:
Tack , mina dörrar är 620 mm breda . 5 mm mindre tyvärr
Skillnaden är på rätt håll trots allt så det går att anpassa men det kräver lite arbete.
 
Jätteintressant tråd! Jag har funderat själv på att byta till gamla gångjärn, när de nya gått sönder. En vacker dag får man dörren i handen. Trodde jag var ensam om denna ide. Berätta gärna hur det gått! Ett alternativ är att skruva i en extra skruv i de nya gångärnen, så håller de ett tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.