Hej!

Jag skall bygga till ett förråd 7 kvm mot befintligt hus. Jag tänkte först bygga ett trallgolv men tänker nu gjuta en betongplatta.

Jag har redan grävt ut ned till berg och funderar på om jag skall fylla igen det med makadam eller lägga tillbaka stenbumlingar och jorden.

Byggarna som jag har tänkt anlita föreslog att jag skulle fylla upp med stora stenar och ha ett lager på tio cm makadam. Djupet varierar en del.

Vad blir mest stabilt?
 
  • Utgrävd yta vid ett rött hus med stora stenbumlingar synliga på marken. Gräs och grus omger området, samt byggställningar längs husfasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
T Torsten234 skrev:
Hej!

Jag skall bygga till ett förråd 7 kvm mot befintligt hus. Jag tänkte först bygga ett trallgolv men tänker nu gjuta en betongplatta.

Jag har redan grävt ut ned till berg och funderar på om jag skall fylla igen det med makadam eller lägga tillbaka stenbumlingar och jorden.

Byggarna som jag har tänkt anlita föreslog att jag skulle fylla upp med stora stenar och ha ett lager på tio cm makadam. Djupet varierar en del.

Vad blir mest stabilt?
Jord ska man absolut inte ha under. Inte för störa Sten heller för nära ytan men ju mer makadam desto bättre..
 
R Rejäl skrev:
Jord ska man absolut inte ha under. Inte för störa Sten heller för nära ytan men ju mer makadam desto bättre..
Skulle det bästa vara att fylla allt med makadam?
 
R
T Torsten234 skrev:
Skulle det bästa vara att fylla allt med makadam?
I botten kan det ligga Sten det gör ingett men jag skulle inte ha stora Sten så nära som 10cm ifrån grunden utan håll lite större avstånd så blir det bra..
Glöm inte o packa det ordentligt..
 
  • Gilla
Torsten234
  • Laddar…
Tack!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
En till fråga;

Förrådet är planerat att stå mot det befintliga huset. Är det något att tänka på kring detta? Är det ok att dräneringen ligger kvar under plattan som vi gjuter. Är det något att tänka på när man packar makademen närmast huset, som är över dräneringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.