Hej ni duktiga!
Jag har en gammal kran som droppar väldigt mycket. Vad behöver jag för att laga den? En gammal vattenkran i metall som droppar vatten i ett handfat av porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bortse från att dra bort plasthandtaget så funkar det så här.
 
Jo det handlar väl om att byta krankägla / ventilkägla. Bästa är om du plockar isär först och får klart för dig exakt dimension, finns tydligen några olika.

Sedan får jag säga att det är litet skillnader i kvalitet också. Bytte några för ett år sedan i gästtoaletten och i en kökskran men gummit i dessa är alltför mjukt så det börjar läcka igen rätt snart. Jag har tyvärr ingen rekommendatiion om specifika märken för utbytesdelar, det jag köpte var något generiskt från Jula / Bauhaus som ju visade sig vara sådär.

Men utbytet är skitenkelt det är ju bra.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo det handlar väl om att byta krankägla / ventilkägla. Bästa är om du plockar isär först och får klart för dig exakt dimension, finns tydligen några olika.

Sedan får jag säga att det är litet skillnader i kvalitet också. Bytte några för ett år sedan i gästtoaletten och i en kökskran men gummit i dessa är alltför mjukt så det börjar läcka igen rätt snart. Jag har tyvärr ingen rekommendatiion om specifika märken för utbytesdelar, det jag köpte var något generiskt från Jula / Bauhaus som ju visade sig vara sådär.

Men utbytet är skitenkelt det är ju bra.
D Dilato skrev:
Bortse från att dra bort plasthandtaget så funkar det så här.
[media]
Tack för filmen. Ska försöka när jag kommer till landet igen.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo det handlar väl om att byta krankägla / ventilkägla. Bästa är om du plockar isär först och får klart för dig exakt dimension, finns tydligen några olika.

Sedan får jag säga att det är litet skillnader i kvalitet också. Bytte några för ett år sedan i gästtoaletten och i en kökskran men gummit i dessa är alltför mjukt så det börjar läcka igen rätt snart. Jag har tyvärr ingen rekommendatiion om specifika märken för utbytesdelar, det jag köpte var något generiskt från Jula / Bauhaus som ju visade sig vara sådär.

Men utbytet är skitenkelt det är ju bra.
Tack Blåtumme för din information om namnet på grejen och om dimensioner kvalitet o var man kan köpa. Jag såg att de har en krankägla på claes ohlson som jag ska köpa så jag har när jag har skruvat isär kranen. (Om jag klarar det). Såg på en recension hos claes ohlson att någon hade använt denna krankägla till en 50 talskran.
 
Om du har Hornbach i närheten har väl dessa ofta ett bra sortiment med delar. Borde räcka med att byta gummipackning. Förr i tiden fanns det fräsar som man kunde fräsa om ventilsätet med men numera byter väl de flesta hela kranen så jag har inte sett dessa sedan 80-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.