Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Var tredje dag är det sagt att det blir. Gissar på att det t o m blir var hörde då filtret är programmerbart och nivåerna som ska bort är relativt låga.
Hej,
jag planerar samma lösning som du använde 2017. Undrar om allt fungerade som det skulle sedan?
Har inte heller någon lust att bila upp betonggolv eller att gräva en stenkista i onödan, så lösningen med slang till stupröret är lockande.
Tacksam för svar, även om det är länge sedan.
 
Hej! Lösningen blev att dra ut det i avloppet istället. Det har inte varit några problem med det och gjutjärnsrören håller ännu.

Trekammarbrunnen och infiltrationen fungerar också fortfarande.

Dock ingen garanti att det blir så för dig men detta var i linje med vad ägaren av vattenfilterföretaget sade. Det funkar för de flesta men inte för alla. Typ så.
 
L Liteavvarje skrev:
Hej är hemma nu
Hur vill du ha det ; till en grop i marken eller till säker plats i stuprören , du måste oavsett borra genom någonstans , och få det frostfritt .
Finns stuprör i närheten av samma rum som reningen ska vara , högt eller lågt över källargolv
avstånd till insida där stuprör går
Du får två skisser på allternativ , men måste veta enligt ovan
Hej,
jag följde med intresse er gamla tråd angående hur bli av med backspolningsvatten.
Anledningen är att vi ska byta avlopp, från gammal utdömd lösning Trekammarbrunn med markbädd, till ett minireningsverk och ny bädd.

Väl medveten om olämpligheten att skicka ut backspolningsvatten i avloppet (något förra husägaren gjort) tyckte jag din ide och skiss på att skicka ut det i närmsta stuprör.

Nu till frågan: Är det en ide som du fortfarande tycker står sig, eller har du något mer att tillföra i ämnet?

Själv tycker jag att det verkar toppen, förutom att det är 4-5 meter till stupröret, men det kanske inte är något problem, eller vad tror du?


Med vänlig hälsning

Per-Anders Bringfelt
 
B bringfelt skrev:
Hej,
jag följde med intresse er gamla tråd angående hur bli av med backspolningsvatten.
Anledningen är att vi ska byta avlopp, från gammal utdömd lösning Trekammarbrunn med markbädd, till ett minireningsverk och ny bädd.

Väl medveten om olämpligheten att skicka ut backspolningsvatten i avloppet (något förra husägaren gjort) tyckte jag din ide och skiss på att skicka ut det i närmsta stuprör.

Nu till frågan: Är det en ide som du fortfarande tycker står sig, eller har du något mer att tillföra i ämnet?

Själv tycker jag att det verkar toppen, förutom att det är 4-5 meter till stupröret, men det kanske inte är något problem, eller vad tror du?


Med vänlig hälsning

Per-Anders Bringfelt
Hej!

Jag skulle säga att det är fullt acceptabel lösning även idag. Se till att inte ev ventil på utsidan kan frysa (finns väl lösningar på det) så bör det vara lugnt sedan.

Vattnet som backspolas är kallt men innehåller salt så bör smälta ute där det passerar också.
 
B bringfelt skrev:
Hej,
jag följde med intresse er gamla tråd angående hur bli av med backspolningsvatten.
Anledningen är att vi ska byta avlopp, från gammal utdömd lösning Trekammarbrunn med markbädd, till ett minireningsverk och ny bädd.
Kan du på befintliga avloppstillståndet renovera 3-kammarbrunnen och infiltreringsbädden till godkänd status igen så gör det i första hand. - man får alltid reparera och underhålla en befintlig anläggning på befintlig avloppstillstånd så länge det inte blir märkbara skillnader mot den tidigare anläggningen - tex. att byta trasig brunn till ungefär lika stor 3-kammarbrunn inom någon kubiks marginal (dvs från 2 kubik för äldre brun till 3 kubik för modernare brun) så är det OK men inte att byta till en med dubbel kapacitet för dubbla antalet personer, för gör man det så måste bädden också utökas och då blir det nytt avloppstillstånd.

Tänker du byta ut till minireningsverk så måste nytt avloppstillstånds sökas och då kan det plötsligt bli en väldigt massa nya krav och har inte området klassats upp till förhöjda krav så är minireningsverk bara att krångla till det och kräver mer underhåll och skötsel än att renovera/byta befintlig 3-kammarbrunn och lägga om infiltreringen till godkänd status igen.
 
X xxargs skrev:
Kan du på befintliga avloppstillståndet renovera 3-kammarbrunnen och infiltreringsbädden till godkänd status igen så gör det i första hand. - man får alltid reparera och underhålla en befintlig anläggning på befintlig avloppstillstånd så länge det inte blir märkbara skillnader mot den tidigare anläggningen - tex. att byta trasig brunn till ungefär lika stor 3-kammarbrunn inom någon kubiks marginal (dvs från 2 kubik för äldre brun till 3 kubik för modernare brun) så är det OK men inte att byta till en med dubbel kapacitet för dubbla antalet personer, för gör man det så måste bädden också utökas och då blir det nytt avloppstillstånd.

Tänker du byta ut till minireningsverk så måste nytt avloppstillstånds sökas och då kan det plötsligt bli en väldigt massa nya krav och har inte området klassats upp till förhöjda krav så är minireningsverk bara att krångla till det och kräver mer underhåll och skötsel än att renovera/byta befintlig 3-kammarbrunn och lägga om infiltreringen till godkänd status igen.
Tack för svar (även om jag kanske var lite otydlig i frågan). - Att använda gamla markbädden är inte längre aktuellt enligt kommunen. Inte heller ny markbädd, med stor "limpa" i trädgården som är full av fina odlingar och rabatter. Så minireningsverk är det som gäller, för just oss.

Nu gäller det bara att bli av med backspolningsvatten från våra två filter (Fe-Mn, samt avhärdnings). Någon (var det du?) hade då en smart lösning (tycker jag det verkar som) med att leda backspolningen till stupröret. Har du någon åsikt om den idén?

Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.