Hej
Har en badrumsbelysning med två T5 13W lysrör som beter sig underligt. Har vi bägge lysrören isatta så blinkar lysrören till och slocknar när man slår på strömbrytaren men har vi ett lysrör bara i så fungerar belysningen utan problem.
Det är en 16 år gammal spegel med en spricka så vi är inte så sugna på att lägga en massa pengar på att reparera den.
Tror ni att det skulle funka om man bytte lysrören mot LED lysrör?
 
  • Badrum med spegelbelysning över handfat, halvtända lysrör, duschhörna i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som justerar en av två T5 lysrör ovanför en badrumsspegel med synliga elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spegelbelysningens baksida med etiketter och specifikationer för T5 13W lysrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk ballast för T5 lysrör märkt "Landlite" i en badrumsbelysningsarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Byt till LED-rör? Då direktkopplar man ju 230V på rören och du eliminerar alla felkällor.
 
Du kan antingen byta drivdon och lysrör, eller konvertera till LED. LED kräver troligen lite ombyggnad, bortkoppling av det sannolikt defekta drivdonet etc.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack för hjälpfulla svar. 🙂
 
X Xirok skrev:
Tack för hjälpfulla svar. 🙂
Hittade du en lösning?

Jag har samma spegel med ett drivdon som troligtvis behöver bytas ut. Men jag hittar inga T5 230V i rätt längd och drivdon som ryms är inte lätta att hitta.

Här är någon som ersatte 2x13W drivdonet med två 1x13W drivdon.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom bl.a. T5 lysrör är förbjudna att tillverkas i och att importeras till EU så kommer lysrören att ta slut i butiker.

Så du får nu leta ledlysrör och konvertera armaturen.

[länk]

[länk]
Ja precis, slarvigt skrivet av mig. Det är LED-lysrör i rätt längd 517 mm som går på 230V som jag inte hittar för att kunna konvertera till 230V LED. Det finns några enstaka LED-lysrör för HF-don i rätt längd, från Osram bland annat, men då ska man istället hitta drivdon som ryms.

Men slog mig nu att det motsvarande LED-lysröret för HF-don går på 7W och inte 13W som det traditionella lysröret, så jag kanske har tittat efter fel drivdon.
 
Det går även att sätta led-lister som matas av leddriver.
 
  • Gilla
M_H
  • Laddar…
X Xirok skrev:
Jag köpte sån här [länk]
Fick modifiera befintliga lysrörshållare för dessa lysrören var lite för långa, har ingen bild på slutresultatet tyvärr. Kopplade bort drivdonet och direkt in på strömmatningen.
Men du lyckades få in lysröret och sockel på stiften utan att borra eller klippa upp plåten? Har för mig att jag mätte insidan till 564 mm och att 549 mm lysröret är 563 mm med sockelstiftet enligt produktbladet.

Med bara 1 mm spelrum så har jag tänkt att ett 549 mm lysrör skulle behöva sticka ut för att få plats med både lysrör och sockel.
 
Jo jag borrade upp i nederkant och isolerade stiften ordentligt som sticker ut så man inte får sig en otrevlig överraskning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.