Tog in offerter nu 2024 på 8 Stora fönster + Altandörr inkl montage från alla de stora inkl Mockfjärds, alla låg från 165 och uppåt till över 200K. mitt råd är kontakta Fönsteringenjören i Sverige AB det sparade mig minst 50 000 för samma kvalitet fönster.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Hej, står och väger mellan att göra själv eller köpa oss fria från det mycket nödvändiga fönsterbytet. Mycket pga tiden det tar kan vi lägga på annan renovering själva, samt då slipper vi delar vi absolut har noll koll på som fönsterbleck osv. Med andra ord vi betalar och de löser alltihop vad det innefattar.

Ska såklart ta in fler offerter, men vill gärna ha åsikter om detta är en rimlig offert. Räknar vi 14 enheter enligt nedan lista och 10k stycket (även ytterdörr, trots att den var svinmycket dyrare) landar det på 140k för enheterna, dvs arbetskostnad och plåtarbete/lull-lull runtom blir 110k.

Mycket pengar såklart, men i sammanhanget känns det inte helt orimligt. Eller vad tycker ni mer erfarna, i aspekten att leja ut jobbet till 100%?

Våra nuvarande går inte att rädda, trä från 80-talet som sett noll underhåll under 40 år tills vi köpte huset.

9 fullstora fönster ca 12x12
2 "källarfönster"
2 altandörrar
1 ytterdörr
Har jobbat med fönsterbyte, en ”standard” villa bytte man alla enheter på 2-3dagar på 2man,
Deras produkter är bra o enkla att montera.
Hade tagit in egna montörer om jag var du 😅
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Hej, står och väger mellan att göra själv eller köpa oss fria från det mycket nödvändiga fönsterbytet. Mycket pga tiden det tar kan vi lägga på annan renovering själva, samt då slipper vi delar vi absolut har noll koll på som fönsterbleck osv. Med andra ord vi betalar och de löser alltihop vad det innefattar.

Ska såklart ta in fler offerter, men vill gärna ha åsikter om detta är en rimlig offert. Räknar vi 14 enheter enligt nedan lista och 10k stycket (även ytterdörr, trots att den var svinmycket dyrare) landar det på 140k för enheterna, dvs arbetskostnad och plåtarbete/lull-lull runtom blir 110k.

Mycket pengar såklart, men i sammanhanget känns det inte helt orimligt. Eller vad tycker ni mer erfarna, i aspekten att leja ut jobbet till 100%?

Våra nuvarande går inte att rädda, trä från 80-talet som sett noll underhåll under 40 år tills vi köpte huset.

9 fullstora fönster ca 12x12
2 "källarfönster"
2 altandörrar
1 ytterdörr
Jag monterade 22 fönster, en ytterdörr och en altandörr, inkl foder in och utvändigt samt nya låskolvar i alla dörrar på fastigheten, mockfjärd skulle ha 514000kr.
Tog en lokal firma som med samma kravspec satte in alu/trä från NorDan inkl allt jobb och landade på 292000kr.

Så kolla med lokala firmor med bra rykte.
 
  • Gilla
namnbyte och 4 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Resonerar du inte lite fel när du håller på och tittar på priset istället för kvaliteten på fönstren. Hade de som köpte fönstren till ditt hus på 80-talet, köpt bättre kvalitet, så hade du kanske inte behövt byta idag. Våra fönster som sattes dit då, behöver absolut inte bytas nu.
Så titta på kvaliteten hos de olika tillverkarna istället. Med allt fusk som sker idag så kan du hamna i en sits att dina fönster blir dåliga redan efter några år annars!
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Byte fönster förra året. Mockfjärds skulle ha 550kkr för att byta på vårt hus. Alla andra låg mer åt 350kkr. Blev en byggfirma som satte in Elitfönster och vi är så nöjda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B bobbisen77 skrev:
Oj, lite varning för Mockfjärds innan du går vidare! Vet inte hur de är idag, men mina Mockfjärdsfönster är av galet dålig kvalité, och när man läser i deras kommentarsfält och kundrecensioner verkar det inte bara vara jag som tycker så
Mockfjärds tillverkas i Edsbyn på Svenska Fönster, så exakt samma kvalitet som Svenska Fönsters varumärken (SP&Traryd)
 
  • Gilla
Björkisvägen och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Resonerar du inte lite fel när du håller på och tittar på priset istället för kvaliteten på fönstren. Hade de som köpte fönstren till ditt hus på 80-talet, köpt bättre kvalitet, så hade du kanske inte behövt byta idag. Våra fönster som sattes dit då, behöver absolut inte bytas nu.
Så titta på kvaliteten hos de olika tillverkarna istället. Med allt fusk som sker idag så kan du hamna i en sits att dina fönster blir dåliga redan efter några år annars!
Alla fönster idag, Elit, Svenska Fönster och Mockfjärds har samma kvalitet.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
M MHK2 skrev:
Alla fönster idag, Elit, Svenska Fönster och Mockfjärds har samma kvalitet.
Ungefär som att säga att alla bilar är av samma kvalitet😉
 
  • Gilla
  • Haha
uwy54 och 4 till
  • Laddar…
Största problemet med Mockfjärds Fönster är att kvaliteten hänger så otroligt mycket på vilka montörer du får och vilka timmar de har fått i budget från säljaren och Mockfjärds.
Oftast får montörerna extremt dåligt betalt och är därmed tvungna att jobba jäkligt snabbt (och effektivt). Vissa montörer har väl fungerande system där kvaliteten blir hög och det går också snabbt och smidigt. Andra montörer dock… helt annan femma.
Kan garantera att av de 250k som ni får betala till Mockfjärds så går väl cirka 15k till de stackars snickarna som får göra jobbet och ta hand om alla reklamationer (som oftast beror på fel från säljaren), kostnader för underbleck etc.

Ska också vara sagt att fönstren är exakt samma som SP, på alla sätt och vis. Vill ni ha lika fina fönsterhandtag som från Mockfjärds så får ni dock köpa från Roca (som är tillverkaren av handtagen för MF). Dessa handtag finns i diverse utvalda butiker.

Mvh ex-montör för Mockfjärds Fönster
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Bara ett inflik angående materialkostnader även om tråden främst handlar om installationskostnader; det går inte att jämföra antal fönster och materialkostnaden rakt av. Sidohängda fönster av något större storlek kan vara intill dubbelt så dyra som fasta fönster i mer ”standardstorlek”. Våra sidohängda fönster, 13x15, var dyrare än de fasta som går från golv till tak, 15x22.
När man jämför olika offerter från olika hus bör man även se till typ och storlek av fönster.
 
När jag bytte fönster och altandörrar tog jag in offert från Morupsfönster och Mockfjärds. Stor skillnad. Valde Morupsfönster. Mycket nöjd!
 
  • Gilla
Niklas401
  • Laddar…
H
namnbyte namnbyte skrev:
Bra jämförelse, tack för det! I det läget är Mockfjärds förmodligen något dyrare, +/- den svindyra ytterdörren. Och ett höftat spann på 110-140k för arbetskostnaden.

Får se vad fler säger, men ska det upp mot 150kkr för arbetskostnaden är det nog över vad jag rimligt kan tänka köpa mig fri från det hela för.
Mockfjärd är svindyra, orimligt dyra. har varit uppe i ett antal trådar tidigare. Vår offert låg mer än dubbel upp mot de andra offerterna. Mitt råd, skippa den offerten och välj någon annan tillverkare, vi valde ELITFÖNSTER aluminium, sen tog vi in en snickare, 2 st män första dagen, en man 1/2 dag för träfodringen runt fönster dagen efter. Sen sen lokal plåtslagare. 8 fönster, 2 st dubbla balkongdörrar dvs 4 dörrar, 1 altandörr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
M MHK2 skrev:
Alla fönster idag, Elit, Svenska Fönster och Mockfjärds har samma kvalitet.
Absolut inte! Det finns stora skillnader. Man kan inte bara se på utseendet.
Svenska fönster, har släkt som beställde fönster därifrån, rörigt företag, hantering av reklamationer är urusel.
 
H HEM2121 skrev:
Absolut inte! Det finns stora skillnader. Man kan inte bara se på utseendet.
Svenska fönster, har släkt som beställde fönster därifrån, rörigt företag, hantering av reklamationer är urusel.
Jag hade jättebra återkoppling och reklamation från SP fönster. De bytte en glaskasett snabbt och lätt.
 
M MHK2 skrev:
Mockfjärds tillverkas i Edsbyn på Svenska Fönster, så exakt samma kvalitet som Svenska Fönsters varumärken (SP&Traryd)
Och hur är kvaliten på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.