Anna Lilja skrev:
Vi följer så gott som tipsen redan men har ngt varmare än 18, annars hade jag fått ha skoteroverall inne!
En fråga bara, vad menar du med "Stäng cirkulationspumpen på sommaren." AL
Nu slog det mig plötsligen att rådet jag gav dig om att stänga cirkulationspumpen kanske inte var så bra ... det är ju ett par år sedan jag lämnade det gamla huset. Är pannan gammal kan det bli knivigt att få igång cirkulationspumpen på hösten när du vill få igång elementen. Checka med husägaren! Jag fick rådet att inte stänga av pumpen; däremot stängde jag alla element. Pumpen drar minimalt under sommarmånaderna. Förhoppningsvis funkar termostaterna på elementen. Dessutom bör pannan servas ngn gång/år - om man inte gör det själv brukar oljebolaget rekommendera serviceman och det kan nog också husägaren ge råd om. Kostar väl numera strax under tusenlappen.

Det kan vara jobbigt när man flyttar från varm lägenhet till villa. Försök att sänka värmen lite, successivt. Varje gradsänkning är rena pengar, skattade pengar dessutom ;). Man vänjer sig faktiskt efter en tid! Man vänjer sig så till den milda grad att när man tar sig in till döttrarna i stora staden sover man dåligt om natten pga värmen ;). På samma sätt som de huttrar och fryser när de numera besöker mig (men då höjer jag värmen).
 
Ta annars en liten diskussion med hyresvärden och be honom installera en pelletsbrännare istället för oljebrännaren, om pannan inte är allt för gammal och kass så borde det sänka uppvärmningskostnaden en del, är värden snål så kan det resultera i en hyreshöjning men det borde ni tjäna på ändå.
 
Faktum är att jag faktiskt bodde i en kall lägenhet innan, så vi har nog varmare nu. Vi har knappt på någon värme alls på elementen och att fråga hyresvärden om installation av något annat system än nuvarande är nog meningslöst. Tack för tips etc men vi får nog helt enkelt gilla läget! ;)
 
Man blir också smalare av att inte ha så varmt inomhus. Verkar inte funka på mig iaf :D

Pelletsbrännaren är en bra idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.