S
Exostor Exostor skrev:
Jag skulle köra på en Ryobi "högtrycks"tvätt. Den matchar ju inte en riktig högtryckstvätt men är smidig att tvätta med om man inte har något vatten. Däremot ska den inte ha saltvatten enligt specarna, men det går bra med exempelvis en vattendunk.
Jo det kan vara något, du menar med batteri då. Men är det något som är trist, så är det ju att högtryckstvätten mest blöter ytan och man blir ändå stående att manuellt borsta och skrapa. Men jag vet inte, om någon tycker att det går fint med mellantryckstvätt på båtar kan jag tänka mig det.
 
AXS
Spraya alkalisk avfettning innan så räcker det med lägre tryck. Lite borste kanske inte skadar iofs...
 
  • Gilla
Kristofer_S
  • Laddar…
Den skall ju klara 2200 W i startström, men jag vet inte hur länge. Jag kan köra min minikompressor på 1,1 kW på den lilla generatorn, även i auto-idle-läget, men jag är skeptisk till en HD7.
 
S stugfar skrev:
Jo det kan vara något, du menar med batteri då. Men är det något som är trist, så är det ju att högtryckstvätten mest blöter ytan och man blir ändå stående att manuellt borsta och skrapa. Men jag vet inte, om någon tycker att det går fint med mellantryckstvätt på båtar kan jag tänka mig det.
Ja, det är ingen jättefart på den. Jag jämför med att tvätta båten med slang, det fungerar ungefär lika bra men det är mer tryck på Ryobin. Med lite tvättmedel på båten har jag aldrig behövt skrapa, bara borsta lite med en borste och spola av.
 
Hej
När föräldrarna köpte sommarstuga fanns bara en grävd brunn och en lös pump man ställde bredvid brunnen. Vi pumpade upp vatten till en tunna och lät högtryckstvätten suga från den tunnan. Fungerade alltså utan trycksatt vatten. Vet inte om det är en egenskap unik för Kärcher.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Det är inte aktuellt att köpa en högtryckstvätt av okänt märke från en säljare jag inte känner till. Risken för problem känns orimligt hög.
Räkna hur många du kan köpa i jämförelse mot märkesmaskiner, inte så att man kör den varje dag som yrkesfolk.
 
Nu i och med att du tänker använda den med saltvatten, så bör pumpdelen i högtryckstvätten vara byggd för att klara ergande salter.

Billiga högtryckstvättar har aluminium pumphus, dyrare har mässingshus, sen finns det också rostfria. Och olika materialval på kolvarna. Jag vet inte själv vilka typer som är godkända för havsvatten. Men borde väl stå i manualen.

Har själv en kränzle HD10/122 och det är utan tvekan i min åsikt den bästa högtryckstvätten som inte kostar en arm och en skjorta. Stor motor som kör på låga varv, mässingspump med keramiska kolvar. Otroligt tyst, inget plasthus som skramlar. Tung som bara den, kan ju vissa anse som ett minus. Men jag anser att den kommer att hålla längre än alla de som man kan lyfta med en hand utan problem.

Ett plus med den exponerade pumpen är att ifall nån av ventilerna fastnar så är det väldigt lätt att öppna upp en ventil i taget och motionera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.