Hej!
Tänkte byta ut termostaterna till mina vatterburna element, till smarta Zigbee varianter. Den modell jag kikat på är följande:
https://www.amazon.se/SONOFF-Radiat...9&psc=1&mcid=04827a7b094134299de6722a76da30e5

Och enligt deras hemsida så är följande ventiler möjligt att montera den på:
Bild som visar en smart termostat från märket Sonoff med kompatibla radiatoradapteralternativ, inklusive RA, RAV, RAVL, GIA, CAL och M28-adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sonoff.tech/product/home-appliances/trvzb/

Kollar jag mitt egna element så ser det ut enligt följande:
Närbild av en ventilhals på ett vattenburet element monterat på ett vägganslutet rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite googling fann jag följande bild:
Illustration som visar olika typer av radiatorventiler och gamla termostater, tillsammans med mått och specifikationer för varje modell, samt en tidslinje av termostater från 1943 till 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgår jag från ovan och mäter ventilhalsen, då får jag det till 26mm. Vilket borde innebära att motsvarande på Sonoff är RAVL adaptern i så fall (att den är 25.5mm är väl för att det ska vara marginal och passa)?

Tror ni detta stämmer? Vill inte beställa en sådan smart termostat utan att veta om den passar eller inte?
 
Ja, det är Danfoss RAVL du har.

Vad är anledningen till att du vill ha smarta termostater?

Vad har du för "panna"?
Fjärrvärme, pellets, värmepump, etc?

Vad har du för styrning av framledningstempen?
 
Tack för att du bekräftade!

Jag bor i lägenhet, så det är ju nån värmecentral i huset som jag får värmen ifrån.
Har temperatursensorer i varje rum, så tanken är att kunna reglera elementen med hjälp av den termostaten. Kommer styra allt via Home Assistant.
 
Betalar du separat för värmen i lägenheten? Annars finns det ingen ekonomisk vinning i att uppgradera till att styra via externt system
 
Hej! Nej värme ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen. Jag tänker inte göra detta av en ekonomisk anledning utan för att kunna styra värmen på ett bättre vis och hålla den på en jämnare nivå då jag idag upplever att jag inte får till det bra. Sedan så är jag prylnörd och gillar smarta hemmet, så detta är ännu grej att få leka och pilla runt med.
 
nilsson111 nilsson111 skrev:
Hej! Nej värme ingår i avgiften till bostadsrättsföreningen. Jag tänker inte göra detta av en ekonomisk anledning utan för att kunna styra värmen på ett bättre vis och hålla den på en jämnare nivå då jag idag upplever att jag inte får till det bra. Sedan så är jag prylnörd och gillar smarta hemmet, så detta är ännu grej att få leka och pilla runt med.
Ok. Om inte värmen håller sig på en jämn nivå med vanliga termostater så ligger nog grundproblemet utanför din lgh. Du har dessutom gamla ventiler, så en uppgradering och noggrann injustering av hela fastigheten skulle säkert göra en del för energiförbrukningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.