X xxargs skrev:
Biltemas SOL-6 har i tryckluftsammanhang väldigt tyst kompressor, och bärbart nog uppumpad att det kan fylla upp en tom bildäck till rullbar nivå eller lufta någon enstaka halvbar på alla 4 däcken - den relativt låga ljudnivån är värt mycket, och hur mycket det är värt inser man när man kommer till en 'normalljudande' luftkompressor som väcker halva huset med en avgrundsvrål när de startar utan förvarning då och då för att man har en pytteliten luftläcka någonstans...

Samma tysta kompressortyp fins med större tankar om man tillfälligt behöver mer luft - dock är det fortfarande kompressorns kapacitet som styr om man skall köra med färgsprutor, blästerpistoler, mutterknack och inte accepterar pauser för att trycket skall hinnas pumpas upp igen.

Sedan, förutom ljudnivån, har man det där om det är bärbart, släpbart eller rullbart men besvärligt över trösklar mm. större tank väger mer, större kompressor väger mer och kompressor över en viss storlek och luftflöde kräver 3-fas då 230V 10A säkring inte längre räcker.
Intressant. Jag inser att det är lockande med denna sol 6. Frågan är om det räcker till det man behöver. Ska blåsa ut en PEM vattenslang som går till växthuset. Kan inte se framför mig hur en sådan liten kompressor presterar?
 
6l tank och kompressorn ger 45l/minut. Kör man med vanligt blåsmunstycke har jag ingen begränsning
 
M Mapet890 skrev:
Skulle du rekommendera Herculesen?
Den kommen användas till en vanlig villa för enklare jobb, blåsa rent saker osv
Jag har den sen ett par år. Den gör jobbet men låter som bara den. Ganska ok att bära runt på, upplever inte att den välter lätt.
 
Krilleman
72dB i min länk.
Alltså ännu tystare än "sjukt tyst" 78dB enligt ovan.

Tänk då även att för varje decibel ökar ljudnivån markant.
Tabell över logaritmisk skala för ljudnivå som visar dB-värden från 0 till 140 och motsvarande relativa ljudnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt större kapacitet.
Likvärdig prisbild.

Jag har inte köpt den (ännu), men sneglat på den en stund nu...

https://www.amazon.se/Michelin-Vert...3&psc=1&mcid=b7b1753e6e58373281318db665b2799a

Michelin vertikal tryckluftskompressor, blå med grått handtag och hjul, kapacitet 2HP och olika specifikationer på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Jag har den sen ett par år. Den gör jobbet men låter som bara den. Ganska ok att bära runt på, upplever inte att den välter lätt.
Ok! Skulle du rekommendera den eller skulle du gå på en tystare idag?
 
B
Jag köpte en metabo basic kompressor. Den känns i alla fall väldigt basic, men med en lite högre prislapp. Skulle faktiskt inte rekommendera den.

Men visst den fungerar fortfarande efter +5år, är hyggligt lätt att flytta runt, och räcker till mina ganska enkla behov, så helt kass är den inte i alla fall...
 
B BSOD skrev:
Jag köpte en metabo basic kompressor. Den känns i alla fall väldigt basic, men med en lite högre prislapp. Skulle faktiskt inte rekommendera den.

Men visst den fungerar fortfarande efter +5år, är hyggligt lätt att flytta runt, och räcker till mina ganska enkla behov, så helt kass är den inte i alla fall...
Varför skulle du inte rekommendera den? Är den med 6 liters tank?
 
Jag har sedan länge en ABAC 24 l märkt LWA 99dB 1,5hp och köpte en begagnad dyckertpistol med tillhörande Senco-kompressor för några år sedan 3,8l LWA 83dB 1/2hp.

Använder nu för tiden nästan bara den lilla, båda är lika tillgängliga. Stora går knappt vara i garaget utan hörselskydd, lilla går köra utanför barnens rum efter de somnat.
Lilla kommer snabbare upp i tryck när man ska göra något snabbt. Visst, 4,8l räcker inte så långt när man pumpar bildäck, men behövs det fyllas mycket får man fylla mellan varje hjul. Även stora behöver fyllas om det är stora däck som är dåligt pumpade.

24 l går fort åt, räcker defintivt inte att fylla badleksaker eller plaskpooler etc.(Fast där gör å andra sidan en dammsugare jobbet mycket bättre vilket som)

Hade jag inte haft något och behövt något "generellt" hade jag definitivt börjat med en liten och gärna ännu tystare än 83dB även om det ändå upplevts relativt tyst.

Att fylla 24l kompressorn tar relativt lång tid, känns väldigt lång om man bara ska pumpa en cykel när man ska iväg eller kontrollera trycket i däcken på bilen innan man åker.
En annan grej är sladden till kompressorn, ABACen har så kort kabel att den knappt når till vägguttaget en bit upp på väggen och defintivt inte om det står något mot väggen. Secon har inte heller lång sladd men når i alla fall upp även om den står en halvmeter ut från väggen. Skönt att kunna fylla luft från närmsta uttag man hittar utan att behöva använda skarvsladd.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom är skitbra! Samma bara att dom tar mindre plats. Men!!! Om du ska ha en stor köp en 50l+ för behovet eller en liten rackare

Denna är väl en ok mellankompressor
[länk]

Jag har denna superlilla som är sjukt tyst. Den funkar för det mesta smått som dyckertpistol, renblåsning och sådär, och man bär iväg den precis som en liten verktygslåda. Idag hade jag nog köpt en 18v batteridriven istället för den lilla för att slippa dra fram slang för påfyllnad. Eller som jag faktiskt gör bär fram kompressorn och släpar med skarvsladd... får köpa en sladdvinda kanske

[länk]


Så, vad ska kompressorn användas till? De flesta verktyg går ju på el nu
Jag skulle skarpt avråda från den stående kompressorn från biltema. Köpte en för ett par månader sedan, fick den inte alls att funka bra och den började läcka på flera ställen. Biltema hade den sämsta reklamationsgången jag varit med om. Tog flera veckor, ingen visste vad en kompressor är eller hur den ska funka men tydligen ska de ändå avgöra om den är reklamerbar. Jag fick åka fram och tillbaka flertalet gånger, slutade med att jag accepterade deras lögn om att den lilla dyckertpistolen jag köpt var alldeles för krävande för kompressorn (att ens skjuta en enda dyckert med alltså) och köpte en annan ännu mindre dyckertpistol med mig hem och spelade in på film hur kass den funkade (för han som "utredde" felet vägrade att själv prova kompressorn. När jag sedan åkte in och visade upp filmen ändrade de sig och jag fick reklamera rubbet och fick pengarna tillbaka. Krävde då också ersättning för varenda resa fram och tillbaka. Den delen av reklamationen fungerade faktiskt bra, men jag kommer absolut aldrig igen köpa en maskin för mer än någon hundring på biltema, reklamationsprocessen var knäppare än något jag tidigare upplevt. Tror att det beror på att biltema har funnits så länge och man har i många år haft problem med icke etniska svenskar som kör alla möjliga trick för att fixa en deal på olika fula sätt.
 
tommib
Jag har den Herculeskompressorn och den fungerar utmärkt till att blåsa ur 30 m PEM20 och tillkopplade bevattningsslangar. Den är däremot inte tyst alls. Ska man vara i samma rum som den så måste man ha hörselskydd.

Jag funderar på att köpa en till kompressor av det skälet, och då just den från Biltema (SOL6), för småjobb. Det andra alternativet är att stoppa ner den stora i källaren och dra upp två tryckluftsuttag till huset så man slipper höra den.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Biltemas sol 6 låter inte i 78 dB(A) när den arbetar utan skulle nog säga i normal samtalsnivå eller runt 60 dB(A) - men det fins ett moment när kompressorn stänger av och det är ett pys när den tryckavlastar via pressostaten och den kan nog mätmässigt låta betydligt högre och därför sätter man garanterad maximal ljudnivå till just 78 dB(A)

Varför jag köpte den alls (och upptäckte hur gullig den var) - var för att fylla hydropressen och då visste jag inte som precis nybakad fastighetsägare om tryckluften skulle når dricksvattenyta i hydropressen (trodde först att det var en mindre hydrofor) och för säkerhets skull blev det en oljefri kompressor för att inte få med oljedimma som oljesmorda kompressorer alltid avger i någon mängd hur lite det än är

Jag vet att en kamrat senare köpte tror jag biltema 18-662 eller om det var den större 17-672 med oljesmord kompressor och större tank - o helsike vad den lät högt i jämförelse med vad jag blivit van med SOL 6, det går f*n inte vara i samma rum som kompressorn arbetar i !!

Skillnaden med de större och oljesmorda kompressorerna kör med 2800 RPM-kompressorer (för att få högre luftflöde med fortfarande begränsad cylindervolym) och dånar på ordentligt i hörselskyddsnivå medans sol 6 oljefri membrankompressor tuffar på i 1400 RPM och man kan obehindrat prata mellan 2 personer bredvid kompressorn medans den tuffar på

Skall man ha större tank för tillfälligt kort hög luftuttag så kanske jag skulle ha satsat på en biltema 18-661, förvisso bara halva luftflödet gentemot oljesmorda 18-662 men förmodligen så tyst liknade sol-6 nivå att du kan ha den i en lägenhet utan att störningsjouren rycket ut eller själv störs speciellt mycket när den startar då den har samma ljudnivå-angivelse som sol-6, trots att det är lite större kompressor vilket tyder på att det är pyset när den stänger av kompressorn som har satt ljudnivåvärdet, inte kompressorns gång.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Jag har den Herculeskompressorn och den fungerar utmärkt till att blåsa ur 30 m PEM20 och tillkopplade bevattningsslangar. Den är däremot inte tyst alls. Ska man vara i samma rum som den så måste man ha hörselskydd.

Jag funderar på att köpa en till kompressor av det skälet, och då just den från Biltema (SOL6), för småjobb. Det andra alternativet är att stoppa ner den stora i källaren och dra upp två tryckluftsuttag till huset så man slipper höra den.
Intressant. Tror du sol 6 funkar för att blåsa ur pem slangen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.