Hej,
Jag har ett hus byggt 2007 där nätverksuttagen i den bifogade bilden finns installerade i varje rum. Det är cat5 som jag nu vill byta ut mot cat6a. Främst då enbart 5 av 14 uttag i huset fungerar. Ingen har nog provat dem tidigare.

Tanken är nya cat6a uttag, dra nya kablar, ny patchpanel osv osv.

Min fråga är om någon koll på om det finns några nätverksuttag med både en och två platser per sida så att säga som man kan trycka in i befintlig ram och kanske t.om. med nuvarande "lock"? Vi använder inte tv/radio-delen men jag vill göra det så enkelt som möjligt med så lite påverkan som möjligt om det går. Jag vet inte om uttagen följer någon standard eller om alla tillverkare är olika. På bilderna ser ni två varianter.

Om jag förstått det rätt så heter de ELJO Trend.
Blir det för knepigt så kommer en firma få göra jobbet, men finns plug n play saker så vill jag försöka själv.
Tips på produkter som passar uppskattas!
 
  • Bild som visar ett vit ELJO Trend nätverksuttag med en RJ45-port på vänstra sidan och TV/radio TV och R-portar på högra sidan av ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksuttag och TV/radio-uttag monterade på en vägg, med kablar och anslutningar synliga, i en plastpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eljo Trend är .er eller mindre borta från marknaden, kan finnas kvar i vissa butiker.

här är två olika typer av centrumlock,

https://www.se.com/se/sv/product/51...e-rj45-för-montageram-2x-2x-infälld-polarvit/

https://www.elbutik.se/product.html/centrumplatta-vinklad-eljo-trend-2

Eller så byter du serie, nytt rj45-uttag med centrumlock, ny 2-facksram nytt centrumlock till radio-/tv-uttaget.

Jag hade troligen börjat med att skaffa kabeltestare och kollat av befintliga installationen.
Kan vara bålig/ingen kontakt på vissa trådar. Kan räcka med att göra om plintningen (krone-plintarna) med plintverktyg.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Baserat på skicket i nuvarande uttag gissar jag att ni har problem med kondens i nuvarande rör som rinner ner och förstör kontakten. Åtgärda det först, kablarna håller antagligen bra för den hastighet ni kommer utnyttja.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eljo Trend är .er eller mindre borta från marknaden, kan finnas kvar i vissa butiker.

här är två olika typer av centrumlock,

[länk]

[länk]

Eller så byter du serie, nytt rj45-uttag med centrumlock, ny 2-facksram nytt centrumlock till radio-/tv-uttaget.

Jag hade troligen börjat med att skaffa kabeltestare och kollat av befintliga installationen.
Kan vara bålig/ingen kontakt på vissa trådar. Kan räcka med att göra om plintningen (krone-plintarna) med plintverktyg.
Tack, ja man kanske skulle köpa ett plintverktyg och försöka göra om det befintliga. Men hur gör man om felet är på andra sidan, vid patchpanelen? Vet du om man brukar kunna lossa och göra om enskilda kontakteringar där?

Se min något risiga bild.

Patchpanelen är av märket ackermann.
En kabeltestare har jag fixat. I vissa uttag är det stendött och i andra så lyser det grönt på några trådar.

Det knepiga är att jag inte är 100 på vilka rum vissa av uttagen i patchpanelen går till.
 
  • Patchpanel av märket Ackermann med flera anslutna kablar och elkontakter, olika enheter är inkopplade och synliga i ett tekniskt installationsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hapazard skrev:
Baserat på skicket i nuvarande uttag gissar jag att ni har problem med kondens i nuvarande rör som rinner ner och förstör kontakten. Åtgärda det först, kablarna håller antagligen bra för den hastighet ni kommer utnyttja.
Jag tyckte det såg torrt och fint ut men de hade sprutat in nån form av skum runt om.
Jag klarar mig hyfsat med 1gbit just nu men i framtiden vore det inte fel med lite bättre prestanda i hemmalabbet. Jag skyfflar en hel del data.
 
Din patchpanel verkar vara följande,
https://www.ebay.de/itm/12452593229...Cu58a2pK8RZKdOXkcxa437ai__RumnArF80at7Q1dJw1W

Sätt ena delen av kabeltestaren i ett uttag i ett rum, sätt andra delen av kabeltestaren i ett uttag i patchpanelen och prova, funkar det, skriv ner vilket uttag i vilket rum som är knutet till vilket uttag i patchpanelen, om det inte fungerar prova med nästa uttag i patchpanelen, osv.

Det verkar bara vara ett uttag som är enkeluttag, alla andra dubbeluttag.

Öppna även patchpanelen för att se i vilken ordning uttag/kablar/slangar är. Dubbeluttagen bör sitta bredvid varandra i patchpanelen.
 
  • Gilla
newk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.