Hej!
Jag undrar hur mycket värdet sänks på ett hus som har ett uppmätt bullervärde på 82 Db vid ena yttersidan av huset? Och hur det känns att bo vid detta ljud. Uppmätningen är baserad på de pikar som ett förbipasserande tåg på drygt 100 m avstånd ger ifrån sig. Jag kan inte själv uppfatta hur störande ljudet är då tåget inte är i bruk i dagsläget. Rent visuellt ser man inte tåget från kåken så detta är helt och hållet en ljud/bullerfråga.
Tacksam för all guidning och svar.
Jag undrar hur mycket värdet sänks på ett hus som har ett uppmätt bullervärde på 82 Db vid ena yttersidan av huset? Och hur det känns att bo vid detta ljud. Uppmätningen är baserad på de pikar som ett förbipasserande tåg på drygt 100 m avstånd ger ifrån sig. Jag kan inte själv uppfatta hur störande ljudet är då tåget inte är i bruk i dagsläget. Rent visuellt ser man inte tåget från kåken så detta är helt och hållet en ljud/bullerfråga.
Tacksam för all guidning och svar.
Tågen kommer gå med 12 minuters trafik inom ett par år. Som jag förstår det innebär det 6 minuter i varje riktning.O OskarJ skrev:
Jag bor ca 500m från både järnväg och motorväg, dock är det öppet vatten hela vägen så är inget som begränsar ljudet. Motorvägen är bara ett litet brus som man inte tänker på. Pendeltågen märker man inte alls i princip då de är alltid moderna, lätta och tysta. Godståg däremot är något helt annat och kan vara lite störande ibland sommartid när man är ute eller har öppet. Dock kan jag ju inte direkt påstå att de är så störande att jag skulle säga att de påverkar värdet, så ofta går de inte och är ju väldigt begränsad tid de stör varje gång.
I Intet skrev:
Stort tack för svaret. Det gav mig lite att tänka på. Man skulle vilja prata med en akustikexpert som kan diskutera frågan. Som sagt jag vet inte hur mycket 82 db är mer än i teorin. Men om man tittar på Stockholms innerstad verkar det inte vara många platser som har den ljudnivån så det är nog ganska högt ändå.F FIALISA-24 skrev:Hej!
Jag undrar hur mycket värdet sänks på ett hus som har ett uppmätt bullervärde på 82 Db vid ena yttersidan av huset? Och hur det känns att bo vid detta ljud. Uppmätningen är baserad på de pikar som ett förbipasserande tåg på drygt 100 m avstånd ger ifrån sig. Jag kan inte själv uppfatta hur störande ljudet är då tåget inte är i bruk i dagsläget. Rent visuellt ser man inte tåget från kåken så detta är helt och hållet en ljud/bullerfråga.
Tacksam för all guidning och svar.
Kolla med Trafikverket om ljudnivån är tillräckligt hög för att ni ska kunna få bidrag för att byta till ljudreducerande fönster.
De har en e-tjänst du kan använda där de sedan gör en bullerutredning och återkommer till dig om det är aktuellt med åtgärder.
Vi kommer få både nya fönster och montering av dessa samt halva kostnaden för tilläggsisolering betald av dem. Men då ligger huset väldigt nära järnvägen.
De har en e-tjänst du kan använda där de sedan gör en bullerutredning och återkommer till dig om det är aktuellt med åtgärder.
Vi kommer få både nya fönster och montering av dessa samt halva kostnaden för tilläggsisolering betald av dem. Men då ligger huset väldigt nära järnvägen.
Ett tips för att få koll på decibel är att jämföra med olika saker du har hemma, exempelvis motorsåg, gräsklippare, dammsugare eller hårfön.F FIALISA-24 skrev:Stort tack för svaret. Det gav mig lite att tänka på. Man skulle vilja prata med en akustikexpert som kan diskutera frågan. Som sagt jag vet inte hur mycket 82 db är mer än i teorin. Men om man tittar på Stockholms innerstad verkar det inte vara många platser som har den ljudnivån så det är nog ganska högt ändå.
Kolla vad du har och googla produktens decibel. Eller hitta en produkt med angiven ljudnivå 82 decibel som någon närliggande butik med visningsexemplar tillhandahåller.
Mycket bra förslag! Tack!T Torpfröken skrev:Ett tips för att få koll på decibel är att jämföra med olika saker du har hemma, exempelvis motorsåg, gräsklippare, dammsugare eller hårfön.
Kolla vad du har och googla produktens decibel. Eller hitta en produkt med angiven ljudnivå 82 decibel som någon närliggande butik med visningsexemplar tillhandahåller.
Usch, där vill man inte klassa in. Bra tips dock. Tack!mexitegel skrev:Kolla med Trafikverket om ljudnivån är tillräckligt hög för att ni ska kunna få bidrag för att byta till ljudreducerande fönster.
De har en e-tjänst du kan använda där de sedan gör en bullerutredning och återkommer till dig om det är aktuellt med åtgärder.
Vi kommer få både nya fönster och montering av dessa samt halva kostnaden för tilläggsisolering betald av dem. Men då ligger huset väldigt nära järnvägen.
Nej, men poängen är ju att ni har möjlighet till ersättning för motverkande åtgörder i det fall fastigheten påverkas markant av bullret. Bullerutredningen ger dig också svar svart på vitt om bullret ligger inom de nivåer som är acceptabla. Är så fallet torde inte din fastighets värde påverkas alls eftersom ni inte ens kan se tåget om jag förstod ditt första inlägg rätt.
I praktiken är vägljud värre då det finns hela tiden.
I praktiken är vägljud värre då det finns hela tiden.
Jag har bott typ 100 meter avstånd från där både godståg och pendeltåg gick med tät intervall förr, senare bara pendeltåg.
Första dygnen hörde man varenda tåg som kom och gick som nyinflyttad - några veckor senare så tänkte man inte längre på det - ett antal år senare skulle jag inte med bästa vilja kunna märka dessa tåg start/stopp.
Med andra ord man (hjärnan) vänjer sig ganska fort, så länge det bara handlar om ljud och inte vibrationer som skakar om huset - som när rälsriktare (eller vad den kallas) drar upp rälsen med betongslipers och allt en bit, med gafflar ned i ballastgruset och med vibrator skakar om ballastgruset så att det hoppar runt och sedan släpper man ned rälsen med slipers igen - den delen var svårt att missa om man var hemma - dock under alla åren så kanske det var ett par gånger som jag var med om det...
Just tåg och järnvägssljud är extremt predikerbart för hjärnan, inga överraskningar och känner sig trygg med det och det filtreras bort fullständigt ur medvetandet, vaken som sovande, med tiden
Jag tror det är betydligt värre med trafikljud som från E4 med olika lastbilar (deras bas av avgasljudet hörs längst) och bilbrus som inte har någon identifierbar förlopp med start och stop som när en tågvagn stoppar och startar med en regelbundenhet utan är mer som brus
Första dygnen hörde man varenda tåg som kom och gick som nyinflyttad - några veckor senare så tänkte man inte längre på det - ett antal år senare skulle jag inte med bästa vilja kunna märka dessa tåg start/stopp.
Med andra ord man (hjärnan) vänjer sig ganska fort, så länge det bara handlar om ljud och inte vibrationer som skakar om huset - som när rälsriktare (eller vad den kallas) drar upp rälsen med betongslipers och allt en bit, med gafflar ned i ballastgruset och med vibrator skakar om ballastgruset så att det hoppar runt och sedan släpper man ned rälsen med slipers igen - den delen var svårt att missa om man var hemma - dock under alla åren så kanske det var ett par gånger som jag var med om det...
Just tåg och järnvägssljud är extremt predikerbart för hjärnan, inga överraskningar och känner sig trygg med det och det filtreras bort fullständigt ur medvetandet, vaken som sovande, med tiden
Jag tror det är betydligt värre med trafikljud som från E4 med olika lastbilar (deras bas av avgasljudet hörs längst) och bilbrus som inte har någon identifierbar förlopp med start och stop som när en tågvagn stoppar och startar med en regelbundenhet utan är mer som brus
Redigerat:
Tack för bra svar. Jag undrar dock fortfarande hur mycket 82 dB är. Minns du att det fanns några mätningar från ditt buller?X xxargs skrev:Jag har bott typ 100 meter avstånd från där både godståg och pendeltåg gick med tät intervall förr, senare bara pendeltåg.
Första dygnen hörde man varenda tåg som kom och gick som nyinflyttad - några veckor senare så tänkte man inte längre på det - ett antal år senare skulle jag inte med bästa vilja kunna märka dessa tåg start/stopp.
Med andra ord man (hjärnan) vänjer sig ganska fort, så länge det bara handlar om ljud och inte vibrationer som skakar om huset - som när rälsriktare (eller vad den kallas) drar upp rälsen med betongslipers och allt en bit, med gafflar ned i ballastgruset och med vibrator skakar om ballastgruset så att det hoppar runt och sedan släpper man ned rälsen med slipers igen - den delen var svårt att missa om man var hemma - dock under alla åren så kanske det var ett par gånger som jag var med om det...
Just tåg och järnvägssljud är extremt predikerbart för hjärnan, inga överraskningar och känner sig trygg med det och det filtreras bort fullständigt ur medvetandet, vaken som sovande, med tiden
Jag tror det är betydligt värre med trafikljud som från E4 med olika lastbilar (deras bas av avgasljudet hörs längst) och bilbrus som inte har någon identifierbar förlopp med start och stop som när en tågvagn stoppar och startar med en regelbundenhet utan är mer som brus