Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Den ska du nog använda för att stödja ämnet mot, vid "frifräsning"

Hittade denna filmen, men jag har inte hunnit kolla den mer än den använder guide pin som jag avser

[media]
Aha, fiffigt! Jag tackar👌
 
Det är svårt att se på bilden men jag tycker inte att den längsgående aluskenan har något T-spår.
Isåfall är inte syftet att fästa featherboards eller andra tillbehör där, utan det är ett spår att köra ett geringsanhåll (som till bordssågar), en ”coping sled” eller dylikt i.

//Ronnie
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Har också köpt detta bord (2019...) och nu äntligen har det legat till sig och kan monteras och tas i bruk. Två frågor, ursäkta en yngling som aldrig använt såna här finesser:

1. Varför ska de självhäftande måttbanden sitta uppe på ryggen av stöden? Vore det inte mer logiskt att klistra dem på bordet vinkelrätt mot stödet, då är det ju enkelt att ställa in stödet på millimetern rakt.

2. Vilken funktion har den längsgående skenan på bordet, det följde inte med något stöd eller annat som kan monteras där.
1) Antagligen för att man inte vill ha ngt på bordet, eller de vertikala stöden, då båda är glidytor för det ämne man fräser.
2) Det är nog för ett ställbart "T-stöd" om man vill fräsa ändträ. Gissar att det är samma funktion/syfte som att det finns samma till bordssågen.
Edit: Jaha, missade att det fanns fler inlägg efter det jag svarade på. Så, ursäkta ett senkommet svar på redan avklarade frågor. 🙄
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det är svårt att se på bilden men jag tycker inte att den längsgående aluskenan har något T-spår.
Isåfall är inte syftet att fästa featherboards eller andra tillbehör där, utan det är ett spår att köra ett geringsanhåll (som till bordssågar), en ”coping sled” eller dylikt i.

//Ronnie
Nä just, den kallas tydligen miter track, alltså geringsspår ungefär.
 
Till er som var detta: hur bred är t-track:en? Är den samma som på en bordssåg, alltså ca 19 mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.