Hej! Vi har en entreprenör som renoverar badrum. Vi blev väldigt förvånade över vår lucka till vårt inkommer vatten. Den är stängd med skruvar? Är det okej? Vi har tänkt att man kan behöva nå den snabbt? Det inkommande vattnet inkl avstängningskranar är nu bakom den skruvade luckan….känns as knäppt?
 
  • LK Preseal Våtzonlucka 350x350 mm med fyra skruvar i hörnen, monterad i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vattenlucka i ett badrum, stängd med skruvar, med inkommande vattenrör och avstängningskranar synliga bakom en öppen inspektionslucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Luckan är väl gjord så, det är samma sak med vår. Det är ju inte vanligt att man har inkommande vatten för hela huset i badrummet. Sen kan du kanske ta bort skruvarna om du vill.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R
Har ni något dräneringsrör ut till brunnen eller vart tar vattnet vägen om det uppstår läckage?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har ni något dräneringsrör ut till brunnen eller vart tar vattnet vägen om det uppstår läckage?
Det är gjuten botten och skvallerrör. Sitter nog korrekt, 7cm upp. De ska ha tätskiktet insidan oxå. Det får besiktning man kolla sedan
 
  • Vit kaklad struktur på ett badrumsgolv med ett skvallerrör synligt nederst på högra sidan av strukturen, omgiven av vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är alltså den gjutna botten 6-7 cm ovanför golvet?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Men väldigt dåligt val av lucka. Skitfult. Sitter snett. Ostabil och ser inte snygg ut. När man löst petar på handtaget lossnar skiten nästan…🤣😂 Vilken skit!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är alltså den gjutna botten 6-7 cm ovanför golvet?
Botten är uppgjuten inuti till där skvallerrör mynnar ut ja. Får vi en stor läcka lär det rinna ut i hallen (dörren är mitt emot). Men jag misstänker att de inte får mynna ut i våtzon 1?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Men väldigt dåligt val av lucka. Skitfult. Sitter snett. Ostabil och ser inte snygg ut. När man löst petar på handtaget lossnar skiten nästan…🤣😂 Vilken skit!
Det finns inte mycket att välja på när det gäller godkända inspektionsluckor. Det är ju inte samma lucka som vår eftersom vår inte är kaklad men det är ju samma princip och den sitter som berget.
Globetrot Globetrot skrev:
Botten är uppgjuten inuti till där skvallerrör mynnar ut ja. Får vi en stor läcka lär det rinna ut i hallen (dörren är mitt emot). Men jag misstänker att de inte får mynna ut i våtzon 1?
Det är inte stora läckor som är dyra att åtgärda utan små läckor, som utan moderna skydd som t.ex. skvallerrör och tät botten kan pågå under så lång tid att flera kvm av bjälklagret är mögligt. Blir det en störtflod spelar det ingen roll var skvallerröret är och ett litet flöde bör rinna bort till golvbrunnen om det är ett golv med bra fall.

Skvallerröret ska mynna ut på ett ställe där det syns och man inte förväntar sig att det är blött.
 
  • Gilla
AmatörsnickareNr1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inte mycket att välja på när det gäller godkända inspektionsluckor. Det är ju inte samma lucka som vår eftersom vår inte är kaklad men det är ju samma princip och den sitter som berget.

Kollade du på videon? Vår sitter definitivt inte som berget 😂 Kanske är enb inkaklad variant, men skitfult. Jag tror att det ska va mjukfog mot list…

Entreprenör vi har jobbar så sakta att jag blir tokig. Vi har förseningen vite nu….men jag är sjukt irriterad. Så eventuellt tar jag in en annan som byter luckan sedan. Enligt dem skulle det ta 4 veckor. Nu är de på vecka 8!!!!
 
Redigerat:
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
Jag bara menade att det inte beror på själva luckan utan troligen hur man har satt fast den. Vad sitter luckan fast i, vad består halvväggen av?

Det är jobbigt nog att ha hantverkare springande hemma under den avtalade tiden och definitivt inte kul när det drar ut på tiden så jag förstår dig. Man bara längtar efter lugn och ro.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag bara menade att det inte beror på själva luckan utan troligen hur man har satt fast den. Vad sitter luckan fast i, vad består halvväggen av?

Det är jobbigt nog att ha hantverkare springande hemma under den avtalade tiden och definitivt inte kul när det drar ut på tiden så jag förstår dig. Man bara längtar efter lugn och ro.
Det skulle vara en vatten säker konstruktion så någon typ av minerit/aquaboard. Avtal säger minerit eller motsvarande
 
  • Uppbyggd vattenkonstruktion med mineritplattor och synliga rör samt ventiler bakom en avskalad panel i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Verkade det stadigt nog att sätta fast något tungt i?
Är delen som det är bilder på i första inlägget ordentligt fastsatt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Verkade det stadigt nog att sätta fast något tungt i?
Är delen som det är bilder på i första inlägget ordentligt fastsatt?
Nej. Jag klagade och meddelade även besiktning mannen. Det är inte reglat alls ….. Jag tror besiktning mannen ska kika vid slutbesiktning. Vi hade slutbesiktning tidigare men den blev underkänd.

Nu betalar de ju nya slutbesiktningar (enligt lagen) samt har vite. Så jag kan för min fantasi inte förstå varför de inte jobbar?😂😂😂
 
Redigerat:
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag tolkar hela denna konstruktionen som endast limmad med skivmaterial av skum, stämmer det?

Om ja, hur ska det kunna hålla över tid? 🤔

Isolerad skumplatta med synliga rör och ventiler i en öppen panel inomhus, markerad med en grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag tolkar hela denna konstruktionen som endast limmad med skivmaterial av skum, stämmer det?

Om ja, hur ska det kunna hålla över tid? 🤔

[bild]
Det är en stålregel i hörnet. Ska se om jag hittar bild. Sen uppgjutet golv som stabiliserar. Jag är ganska missnöjd med den
 
  • Stålregel i ett hörn med rör och ventiler under på ett uppgjutet golv, tesa tejp ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.