Köpte en bostadsrätt, efter 2 månader görs föreningen ventilations kontroll, och min köks fläkt får då nedslag.

Fel typ av ventilation och renslucka borttagen.

Har varit i kontakt med mäklare som slussar mig vidare till säljare som erkänner att de gjort samma misstag två gånger(Installerat fel typ av fläkt!)

Men de tycker det är mitt fel, borde jag förstått, sett vid visning. Har de rätt? Säljaren svarar inte längre i telefon, eller på mail men skickar ibland lite arga SMS när jag stött på hur det går. Hur bör jag gå vidare, eller ska jag bara leta upp en firma som kan lösa problemet åt mig?
 
Det är tyvärr ditt problem.
Bostadsrätt säljs i befintligt skick, och är lös egendom.
 
G Gestur123 skrev:
Köpte en bostadsrätt, efter 2 månader görs föreningen ventilations kontroll, och min köks fläkt får då nedslag.

Fel typ av ventilation och renslucka borttagen.

Har varit i kontakt med mäklare som slussar mig vidare till säljare som erkänner att de gjort samma misstag två gånger(Installerat fel typ av fläkt!)

Men de tycker det är mitt fel, borde jag förstått, sett vid visning. Har de rätt? Säljaren svarar inte längre i telefon, eller på mail men skickar ibland lite arga SMS när jag stött på hur det går. Hur bör jag gå vidare, eller ska jag bara leta upp en firma som kan lösa problemet åt mig?
Byt fläkt. Lär väl inte vara någon större kostnad?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Kan ju säga att när sådant har hänt i min BRF så har säljarna böjt sig och stått för kostnaden för åtgärd i efterhand. Men om nu säljaren inte är samarbetsvillig så blir det ju betydligt svårare.

Då ska du hävda fel i varan enligt köplagen och tvinga fram ersättning, kanske via tingsrätten. Lagstöd finns trots att bostadsrätten med dess tillhörande lägenhet har sålts i befintligt skick i 19 § köplagen:

"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om [...] säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet"

Det som är problemet här är att åtgärden för att fixa detta problem kanske blir för billig i förhållande till vad bostadsrätten kostar för att det ska antas ha inverkat på köpet. Då har finns inget fel i köplagens mening.

Du kan kräva avhjälpande eller prisavdrag. Du tycks redan ha krävt avhjälpande och säljaren svarar inte. Nästa steg är då att fixa detta själv och begära prisavdrag från säljaren.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nästa steg är då att fixa detta själv och begära prisavdrag från säljaren.
Du skall absolut försöka få säljaren att betala. Låter ju som han var medveten om felet. Men räkna inte med att du lyckas få betalt. Lägg inte någon större möda eller pengar till advokat osv. på att försöka få säljaren att betala.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Starkt jobbat av säljaren att installera fel ventilation två gånger.
Får man gissa att det du behöver är en kåpa med spjäll, och inte en fläkt?
Tyvärr ser de flesta dylika ut att vara designade 1972.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.