Hej! Hoppas denna hamnar rätt. Jag och min man har precis köpt en enplansvilla från 67 där vi ganska omgående planerar att göra om det stora badrummet på bottenplan. Maken kommer från en ort där många jobbar med hantverk så som snickare och rörmokare, hans far är själv elektriker. Så det faller sig naturligt att vi letar tips på hantverkare där. Vi har nu hittat en plattsättare och snickare med goda referenser från runtom i byn och som också känner min man.

Detta är ju jättebra och trevligt och så, men jag har en liten farhåga att jag/vi inte kommer våga fråga och ställa de krav som vi ändå har inför arbetet för att bevara relationen. Är ni med på vad jag menar?

Har ni erfarenheter från att anlita vänner och bekanta? Är det till exempelt fult att vilja ta in en besiktningsman oavsett? Finns det någon kutym kring detta? Hur är vi bra beställare? Kaffe och fikabröd hade jag haft hemma oavsett vem som ska jobba. Jag förutsätter att man har yrkesstolthet och därmed kan sin sak men nog borde man kunna få ställa kontrollfrågor och försäkra sig om utförande samt dokumentera?

Vad är era erfarenheter? Någon som känner sig efterklok som vill dela med sig?
 
S
Borde vara lugnt. Avtala innan arbetet startar vad ni kan förvänta er och att ni vill ha en besiktningsman närvarande under vissa kritiska moment för att dokumentera och säkerställa att allt går rätt till.

Lite som ett samboavtal som författas när allt är frid och fröjd och inte när det brakar lös.


Lycka till!
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Hur har det gått?
Var ärliga att ni vill ha besiktningsman, inte bara för er skulle men också för att era vänner kan lära sig ifall de har byggt fel. Även de vill nog ha gott samvete att de har byggt ordentligt och riskfritt.
Vill ni slippa diskussioner som kan leda till besvär så bör ni vara väldigt noga i er planering om vad ni vill ha och vart. Gör en ritning. Beställ hem badrumsskåp/spegel, komod, dusch, toastol, belysning osv så att alla kan ta och mäta på allt för att det ska hamna rätt. Gör de fel är det bara sig själva de har att skylla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.